Kissing spines, einde verhaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Kissing spines, einde verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:58

Een vriendin van me wil een paard kopen waarbij kissing spines is vastgesteld, mbv echo.

Is hier nog wat uit te halen of is dit paard eigenlijk afgeschreven?

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:26

Volgens mij is KS alleen met rontgenfoto's vast te stellen. Bij mijn paard was het einde verhaal toen het ontdekt werd, bij andere paarden is er met technisch rijden misschien een manier te vinden dat er pijnvrij gereden kan worden. Achteraf is bij de vorige eigenaar al vastgesteld dat zijn wervels niet in orde waren, het advies toen (10 jaar geleden) kijk maar hoever je er mee komt. We hebben nog een hele tijd van elkaar kunnen genieten maar als ik geweten had dat dit probleem (KS) er was had ik veel dingen anders gedaan. Ik zou een paard met KS niet kopen want uiteindelijk zal het toch mis gaan.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:29

KS is soms rijtechnisch op te lossen (www.paardenbegrijpen.nl), maar je neemt toch wel een risico wanneer je zo'n paard wil kopen. Ik neem aan dat ze er graag mee wil rijden?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:43

ja dat is wel de bedoeling... hij wordt niet aangeschaft als weidedecoratie

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:20

Het hangt ervan af in welke mate de kissing spines er zijn.
Vaak kan je dit heel goed verhelpen door de geblokkeerde wervels los te maken, waarna het paard moet leren om zijn rug weer te gaan gebruiken.
Ik heb verschillende paarden met dit probleem behandeld, heb er ook ooit zelf 1 gekocht. In alle gevallen is dit goed gekomen na een paar osteopathische behandelingen.
Als het al in erge mate is, met vergroeiingen is het vaak vervelender.
Het paard zeker goed laten keuren met foto's is aan te bevelen.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:23

Ik zou het niet doen.
je moet zoieso aangepast rijden en als je fanatiek de sport in wil kan je beter een paard zonder ks kopen.
Ik heb vorig jaar mijn ruin laten afmaken wegens ernstige ks. Paard ging er geestelijk ook helemaal "kapot" aan.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:36

Er zijn 400.000 paarden in Nederland.
Koop alsjeblieft een goede !!!
Ho leuk zo'n dier ook is, hoeveel je er ook om geeft...bespaar jezelf nou enorm veel kosten en ellende...

En als je het toch wilt omdat hij zo lief is.....
laat dan foto's maken en kijk er kritisch naar !

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:29

Nee hoeft geen einde verhaal te zijn. Er zijn zat paarden die nog in de sport meedraaien maar wel met speciale aanpak (inspuiten, osteopaat, fysiotherapie, aquatraining e.d.)
Ik heb een paard met KS. Ik zou hem niet meer kwijt willen maar als ik van te voren geweten had dat hij KS had dan had ik hem niet gekocht. Ik heb hem toen wel klinisch en rontgenologisch laten keuren maar daar zitten dus niet standaard rugfoto's bij anders hadden ze het toen al kunnen zien. Aangezien de veearts zei die KS er al zat voor ik hem kocht.
Ik vind het een groot risico.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:17

Het hoeft inderdaad geen einde verhaal te zijn, maar je zal zeker aan
het dokteren moeten gaan met het paard
Om hem te kopen omdat hij waarschijnlijk veel goedkoper is dan een gezond paard is niet een goede motivatie want uiteindelijk ben je nog veel meer geld kwijt.

Chirpractors, osteopaten en een langdurige training kunnen de kissing spines verminderen, maar je houd altijd het risico dat het paard voor de rest van zijn leven pijn zal blijven houden.

Ik kan je dus zeer sterk afraden om een paard met kissing spines te kopen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:30

Ik weet ook verder niet of er daadwerkelijk vergroeiingen aanwezig zijn er is wel gekeken naar de spines, maar het fijne weet ik er niet van.

Dit paard wordt nu aangeboden voor 1/10 van de prijs wat ie waard was zonder kissing spines.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:48

Zoals ik al zei, voor het geld moet je het zeker niet doen, het bedrag wat je nu niet betaals voor het paard betaal je nu aan alle dokterskosten en behandelingen.

Als er nog geen vergroeiingen zijn dan zou je zijn rug nog goed kunnen krijgen, met een chiropractor of osteopaat (mijn voorkeur gaat naar een osteopaat)

Maar ik vind het eerlijk gezegt een beetje een vaag verhaal, er is een echo gemaakt?
Met een echo kan je niet zien of een paard kissing spines heeft.
Er is wel gekeken naar de spines (de ruggenwerfels dus) maar niet of er vergroeiingen waren?
Ze hebben dus wel gekeken of de ruggenwerfels tegen elkaar aan liggen maar zijn vergeten te kijken of ze vergroeid zijn?
(als je ziet dat ze tegen elkaar aan liggen dan kan je ook meteen zien of ze vergroeid zijn of niet)

Als de mensen die het paard verkopen nog maar 1/10de van de prijs vragen dan het paard waard is dan kan je er van uit gaan dat er vergroeiingen zijn.
En soms is het dan gewoon eerlijker om zo'n paard in te laten slapen dan voor ons plezier het paard nog jaren pijn te laten lijden, van een paard met een erge vorm van kissing spines die lijd!

Mocht je vriendin echt zo gek zijn op dit paard en ze wilt hem echt heel graag kopen (en dan niet omdat hij goedkoper is dan een gezond paard) dan zal ze het paard eerst helemaal röntgelogisch moeten laten onderzoeken om te kijken in welke graad de kissingspines aanwezig zijn.
Mocht het nog te redden zijn kan je vriendin het paard kopen maar reken dan wel op hoge kosten voor behandelingen die nodig zullen zijn om het paard weer gezond en pijnvrij te maken.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:33

Of aquatraining Arabel. Dat heeft mijn paard gehad en tot nu toe gaat het super met hem.

Maar volgens mij na wat PB-s met TS heb ik het idee dat dat meisje echt denkt een goed paard voor weinig geld te kopen en zich niet helemaal te realiseren wat die KS voor een gevolgen kan hebben.
Ze moet het zelf weten maar ik vind het geen slim besluit.

Arrabel

Re: Kissing spines, einde verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:58

Dit is inderdaad vaak het geval, je ziet een prachtige foto van een prachtig paard en dat voor maar zo weinig geld!
mensen gaan het vaak idealiseren, aaah misschien valt het wel mee, of ik krijg hem wel goed.
Je ziet een mooi paard je hebt weinig geld en toch wil je een paard waar mensen van zeggen: zo dat is een mooi paard!

Ik heb dit zelf ook wel meegemaakt, ik zag een prachtige zwarte merrie op internet staan, en ze was zeker niet duur.
Er stond alleen wel in de advertentie dat ze een kribbebijter was, ik dacht dat zal toch niet zo erg zijn?
(achteraf gezien had er natuurlijk meteen een belletje moeten gaan rinkelen, die mensen verkopen niet voor niets zo'n mooie merrie voor zo weinig geld)
Later bleek dat deze mensen met kribbebijten luchtzuigen bedoelde, maar ze verzekerde mij dat ze het alleen op stal deet en absoluut niet in het weiland.
Aangezien bij ons de paarden de hele dag buiten staan dacht ik dus dat het wel mee zou vallen, ik dacht zelfs misschien kan ik haar wel genezen!
Dus een aantal potjes en poedertjes verder bleek dat deze merrie echt niet meer zou stoppen met luchtzuigen, sterker nog, ze was het alleen maar erger gaan doen, ze had waarschijnlijk stress door de verhuizing en haar nieuwe omgeving.
Dus aan het einde van het verhaal had ik veel geld uitgegeven om haar van het luchtzuigen af te helpen, zoveel dat ik voor hetzelfde geld een gezond paard had kunnen kopen.
Ik kon haar niet houden omdat er bij ons op stal vaak veulens worden geboren en mensen mijn merrie daar niet bij wouden hebben in de angst dat de veulens het over zouden nemen.
Ik heb haar dus weer verkocht (aan de fokker van deze merrie, die wou haar graag terug toen ik het verhaal vertelde, ze was niet voor niets gaan luchtzuigen bij de mensen waar ik haar van kocht)

Dus op het einde, veel geld uitgegeven, veel vedriet, en nog steeds geen paard.

Als je al een paard hebt waar kissing spines word geconstateerd dan kan ik begrijpen dat je er alles aan wilt doen om je paardje beter te maken, maar als je nog niet gehecht bent aan dit paard zou ik het niet kopen, om veel geld en ellende te besparen.

Het gebeurt jammer genoeg vaak in de paardenwereld dat paarden worden verkocht die eigenlijk geen pijnloos leven meer kunnen lijden.
Soms zou het eerlijker zijn zo'n beestje uit zijn lijden te verlossen, maar omdat mensen er toch graag nog een paar honderd euro meer aan willen verdienen gaan ze zo'n paard toch nog door verkopen.
En dit is echt niet omdat ze het zo zielig vinden voor het paard, dat ze hem niet willen laten inslapen want dan hadden ze het paard wel zelf gehouden of voor een goede plek voor het paard gezorgd. (zonder daar geld voor te vragen)

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:22

Als je zo'n paard aankoopt moet je goed weten waar je aan begint, goed weten hoe je zo'n paard correct en juist moet rijden. Want geloof me er zit wel een behoorlijke handleiding bij om zo'n paard te kunnen rijden!!!!!!!!! En stel dat ruiter niet bekwaam genoeg hiervoor is, krijg nog je nog meer DA kosten erbij, paard met pijn en de rest wil je niet weten.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:03

Voor mijn paard was het einde verhaal met kissing spine....

Wel alles gedaan om het goed te krijgen, maar mocht niet baten.

Ik zou nooit een paard kopen waarvan je weet dat hij al zoiets heeft..