Spierbevangen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

Spierbevangen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:44

Vanmorgen was Jel ontzettend stijf toen ik hem uit de paddock haalde, en toen ik hem na het poetsen even wou testen op harde ondergrond leek hij wel dronken, en niet vooruit te branden. Gelijk de DA gebeld, en die was er een uurtje later. Buigtesten etc. gedaan en dat wees niets uit, waarschijnlijk is hij spierbevangen. Er is bloed afgenomen en morgen krijg ik de uitslag van de test, en tot die tijd mag hij heel weinig eten, kleine stukjes stappen en aan de Metacam.

Ik baal echt ontzettend, ik zit nu op school terwijl ik eigenlijk met hem had willen stappen. Hij was ontzettend zielig, terwijl hij normaal niks laat merken als hij pijn heeft. Mijn moeder en een vriendin vertroetelen hem en lopen wat met hem vanmiddag, en vanavond ga ik er nog even langs.
Maar goed, ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met spierbevangenheid, dus ik ben wel heel benieuwd wat ik nou kan verwachten. Ik kan natuurlijk ook afwachten wat de bloedtest uitwijst, maar zo geduldig ben ik nou ook weer niet en als echte bokker wil ik graag weten wat anderen hierover weten. Hoelang ben je er zoet mee, hoe lang zal hij pijn hebben, duurt een revalidatie lang, gaan de conditie en spieropbouw hard achteruit? En ga zo maar door. Ik wil alles horen wat er te weten valt, ik haat het om zo machteloos toe te kijken terwijl hij pijn heeft..

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:01

Mijn paard is november vorig jaar zwaar spierbevangen geweest. Hoewel het nu eindelijk beter gaat, is ze nog steeds niet helemaal de oude en hou ik me nog steeds aan een aangepast trainings schema.
Ik heb in die tijd wat topics geopend over spierbevangenheid, dus je kan even de zoekfunctie gebruiken.
Hoe een paard er aan toe is, is erg verschillend. Mijn merrie kon in elk geval geen stap meer verzetten in de meest acute fase. Haar bespiering en conditie is totaal verdwenen en ze heeft een zware klap ervan gehad. Maar zoals ik al zei, de situatie is per paard verschillend.

Als je verder vragen hebt kan je me PB-en.

Fleur1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:37

Wij hebben het vorig jaar ook gehad bij een shetlandmerrie en het was echt zo naar om naar te kijken en het heeft ook echt heel lang geduurd. Ze was ook echt al haar spieren kwijt en best mager geworden. Ik kan nu eigenlijk pas zeggen dat ik niets meer aan haar zie. Ze krijgt nog wel elke dag nu extra vitamine E en selenium door haar voer. Ik hoop het echt nooit meer mee te maken. Er zijn idd diverse topics op bokt waar je veel info kan vinden. Sterkte ermee!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:17

het lijkt bij Jel gelukkig mee te vallen. De bloedtest viel goed uit, hij zat net op het randje. Wel verzuurd dus, maar geen spierafbraak. Ik moet een weekje stappen met hem en dan kan ik weer rustig opbouwen. Hij krijgt nu nog Metacam, en vanaf morgen een extra voedingssupplement, Equitop Myooplast.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:46

kijk even met de zoekfunktie. Mijn fjord is nu een jaar geleden precies rond de zelfde tijd ook spierbevangen geweest. haar bloedwaardes waren ook niet heel hoog, dus viel het ook mee. Ik heb echter wel bewust heel rustig alles weer opgebouwd, ookal zei de arts dat ik maar een weekje hoefde te stappen. Kijk maar met de zoekfunktie onder mijn naam en je vind de toppics vanzelf.

Weet je ook waarom je paard spirebevangen is geraakt???

veel succes.
Mijn fjord loopt nu echt weer super. Maar ik train haar nu wel heel bewust en let ook op de hoeveelheid gras in de wei(suikers) en krachtvoer.

Beeker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:04

Mijn paard is ook spierbevangen geweest (november 2005) ook zo erg dat ze echt geen stap meer kon verzetten, echt eng. Ze heeft hierdoor twee maanden stil gestaan. Nu ben ik weer lekker aan het rijden. Ik let wel op dat ik nu ruim de tijd neem voor los- en uitrijden en dat ik op dagen dat ik niet rij niet teveel voer geef.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:52

inderdaad beeeker heel goed losrijden (min 15 min) en ook uitstappen (min 15 min)

Ik ben er zelf van geschroken dat ik eigenlijk nooit lang genoeg in en uitgestapt heb totdat ik mijn klokje er bij ging houden. Je bent zo gwend van dat pad afstappen en het is voldoende, maar dan was ik nog maar 5 min bezig. Dit zal zeker meegespeeld hebben toen mijn fjord spierbevangen raakte. Nu als ik buitenrij met anderen stap ik gewon lekker lang door ookal gaan anderen mket de eesrte afslag al naar huis.

en inderdaad voer aanpassen op werk