navelbreuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

navelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:42

Ik zag in het stamboekpapier van mijn merrie dat ze een navelbreuk heeft gehad of heeft?
Wat houdt dat in? En zijn er consequenties voor het paard?
Ik weet mijn god niet wat het is. Op google staat ook niet veel informatie. Dus vandaar mijn vraag

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:22

de hond van mij nicht heeft het ( weet neit zeker of dat hetzelfde is )
maar dat is gewoon een bobbel ( breuk ) op de plek waar de navel hoort te zitten. als het in haar stamboek staat is ze er denk ik aan geopereerd geweest ( dan halen ze die bobbel ( breuk ) weg
ik denk niet dat ze er last van zal krijgen ( tenminste hond van mijn nicht niet ( puppy ) ) hoop dat ik het een beetje goed uitgelegt heb

Luckystory

Re: navelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:59

Het paard van een vriendin van mij heeft een navelbreuk.
Je kan het laten opereren, maar dat heeft zij niet laten doen. De breuk is niet zo groot en hij heeft er geen last van en het wordt ook niet groter.
De DA heeft haar wel gezegd dat als ze met haar paard wedstrijden zou willen springen ofzo dat ze dan best wel zou laten opereren. Omdat een grote belasting (zoals springen) ervoor zou kunnen zorgen dat de breuk groter wordt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:47

Navelbreuk (hernia umbilicalis) komt voor bij één op de zeven pasgeborenen. Bij een navelbreuk is de navelring niet voldoende gesloten of weer opnieuw geopend waardoor een uitpuiling ontstaat. Of afplakken met pleisters helpt, is nooit echt aangetoond. De meeste navelbreuken genezen binnen een jaar spontaan.
Vanwege de hoge kans op spontane genezing, wordt met een eventuele operatieve correctie bij voorkeur gewacht tot het kind twee tot drie jaar oud is.

Als je dus geen buld meer voelt op de navel van het paard dan is de navelbreuk inmiddels genezen.
Een navelbreuk is niet erg, bij mensen word de bult vaak wel weggehaald maar dat is meer om schoonheidsredenen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:42

Wordt dat op je stamboekpapier gezet??????Dat heb ik nog nooit gehoord!

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:58

Mijn veulen had een navelbreuk. Ik heb haar laten opereren toen ze 7 maanden was. Nu zie je er niets meer van.

De reden dat ik haar heb laten opereren is omdat de breuk ongeveer 2 vingers dik was. Hierdoor was het gevaar dat de darmen naar buiten zouden kunnen komen. Tot aan de operatie heb ik iedere dag gecontroleerd of alles binnen bleef.

Ik vond het toch een eng idee, het hoort niet daar. De totale operatie heeft me 750 euro gekost. Tis maar net wat je wilt. Ik vond het een prettiger idee dat het dicht was. Als je de operatie laat uitvoeren moet ze wel op stal blijven, ik heb mijn veulen 1 week op stal gehad ipv 8 weken, daarna heb ik haar lekker op het land gezet.

Sommige eigenaren laten er niets aan doen en dan gaat het meestal ook goed.

Tis maar net wat jouw idee erbij is. Of je het een eng idee vind???Dat gat onder de buik???