Mijn paard heeft sinds vorig jaar (waarschijnlijk) een grasallergie. Dat wil zeggen , zodra hij op het gras loopt wordt er tussen de hoefballen veel talg geproduceerd, en hij krijgt rode/bloederige plekjes op de hoefballen.
Hij heeft dit maar aan 3 benen, voorbenen zijn het ergst. Ik heb er zalf voor van de dierenarts, hormonenzalf, en vorig jaar heeft hij een prednisonkuur gehad, toen ging het weg. Ze hebben van de week 1 dag eventjes op het land gestaan en ja hoor, het kwam weer terug.
In de winter lopen ze in de paddock, op zand dus, maar nou komt het buitenseizoen eraan: wat nu??
Hem geheel weidegang ontzeggen vind ik een beetje sneu, dat heeft hij toch wel nodig als ontspanning....
Springschoen of iets dergelijks is geen optie, hij haalt alles wat op of aan hem zit van zich af. (het liefst in duizend stukjes)
De dierenarts heeft mij verteld dat een allergietest in Belgie moet gebeuren, maar dat er geen gegarrandeerde uitkomst is.
Ik heb niet het idee dat het enorm pijnlijk is, hij loopt er niet minder om, en na het zalven trekt het snel weg. Maar toch: het hoort niet!
Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of zijn er suggesties om het contact met gras minder telaten worden? (dacht zelf misschien vaseline erop smeren voordat ze het land op gaan?)