euthanasie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:25

wanneer besluit je je paard te laten euthaniseren???
als ze kreupel zijn of veel pijn hebben.
wat zouden jullie hiermee doen?
ze loopt niet kreupel maar maakt de passen niet volledig af (voor) de dierenarts heeft haar afgekeurd maar heb haar terug gekocht van de verz.
ze kan nog op een landje lopen ??
wanneer besluit je dan tot euthanasie, tot ze zo erg kreupel zijn en echt heel mank lopen.
ik weet het niet meer

groetjes linda

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:28

Persoonlijk als mijn dier kreupel zou zijn, pijn zou hebben en niet met plezier in dat landje zou lopen zou ik hem in laten slapen....

Maar dit is iets wat ik nu zeg. Ik heb het (gelukkig) nog niet zelf mee gemaakt dus ik kan daar echt heel moeilijk iets over zeggen vanuit ervaring.

Veel sterkte met je beslissing !!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:28

wanneer ze constant pijn heeft. Als zij zich rustig red op het het weilandje... zou ik het persoonlijk niet doen.. kan altijd een veulentje bij nemen.... Maar als ik haar in leven houdt alleen maar voor mezelf.. dan niet.

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:41

op een landje laten lopen doet haar goed maar ze blijft onregelmatig , ze voelt zich dan kip lekker en dan kan ze gewoon galoperen en draven lijkt het wel maar zodra ze de longeer bak in gaat dan niet meer.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:43

neeh dan moet je haar ook eigenlijk nie zo veel meer laten doen..
lekker op de wei laten staan.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:52

mijn paardje staat al 3 jaar op de wei. Ze kan zonder pijn (dus zonder kreupel te lopen) rondwandelen. Gaat ze draven of galopperen (is bij haar meer tjoepen) dan loopt ze daarna een paar passen onregelmatig in stap. Een twijfelgeval dus (ze heeft zware artrose) MAAR.... ze is zo blij!!! Dus ik laat haar lekker staan zolang ze nog pijnloos kan stappen en zo vrolijk is. Je merkt het vanzelf .. als je paardje kreupel blijft in stap en neerslachtig is dan heeft ze pijn en dat kun je ze niet aandoen.
Werken is er soms niet meer bij helaas... maar ik ben mijn paard in het begin kunstjes gaan leren die niet belastend waren (buigen met haar hoofd, kustje geven, mn vinger volgen etc) en zo toch elke dag een half uur zoet geweest.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:53

het is wel zo dat het af en toe ene paar dagen minder is hoor... een beslissing moet je baseren op weken en niet na een paar dagen kreupel een beslissing nemen

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:57

hoi atreyevita
staat hij/zij de hele dag buiten en op een pension of bij huis in belgie
of is het misschien een stal speciaal voor geblesseerde paarden
groetjes linda

nd423

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:03

mhtimmerwerk schreef:
op een landje laten lopen doet haar goed maar ze blijft onregelmatig , ze voelt zich dan kip lekker en dan kan ze gewoon galoperen en draven lijkt het wel maar zodra ze de longeer bak in gaat dan niet meer.

Mijn vorige merrie werd jaren geleden ook kreupel.
In de wei draafde en galoppeerde ze nog vrolijk uit zichzelf, wel licht onregematig, maar wel met haar oortjes vrolijk naar voren. Alleen longeren en rijden e.d. ging echt niet meer.

Ik heb toen besloten om haar te laten gebruiken als fokmerrie en heb haar geruild tegen een entermerrie. Dit was bijna 10 jaar geleden, mijn merrie was toen 11 jaar oud en 6 jaar terug ging alles nog steeds prima met haar.

Ik denk dat het voor een paard pas ondragelijk wordt wanneer ze zelf niet meer gaan draven en in stap al echt kreupel lopen.

Het paard dat ik nu heb heeft ooit eens een behoorlijke ontsteking in haar hoef gehad en ik kon toen duidelijk aan haar merken dat ze op dat moment eventjes geen plezier meer in het leven had hoor.
Wanneer ze sip voor zich uit gaan staren, zal je wellicht je beslissing moeten heroverwegen.

dollydot

Re: euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:10

Wanneer leven lijden wordt dan is de tijd daar.
Ik heb zelf een oud paard op de wei lopen en die staat bijna een jaar continu op pijnstillers.
Ze heeft aan een achterbeen chronische peesontsteking.
Met de pijnstillers is het net te doen.
Ze loopt nog wel kreupel in draf maar is verder nog te gezond en te levenslustig om er een punt achter te zetten.
Wanneer mijn paard geen paardeleven meer kan hebben dan houd het ook voor haar op en laat ik haar inslapen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:15

mhtimmerwerk schreef:
hoi atreyevita
staat hij/zij de hele dag buiten en op een pension of bij huis in belgie
of is het misschien een stal speciaal voor geblesseerde paarden
groetjes linda

Hoi Linda,
Ze staat gelukkig nu bij mij thuis.
Ik heb overwogen, voordat ik een huis met wei vond, om haar in Leende te zetten, daar zit een stal die kuddes oude paarden heeft lopen met een hele grote inloopstal voor in de winter. Als je paardje echter te veel zorg nodig heeft gaat dat niet, bij die van mij zou dat nu niet meer kunnen.
groetjes Bianca

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:19

En Atreyu staat normaal 24 uur per dag buiten (maar kan wel de stal in). Alleen kan ze niet meer opstaan zelf, als ze omver wordt gelopen door haar 4 jarige kleutervriendinnetje (Evita) dus als het slecht weer is en koud houd ik haar snachts binnen (moet er niet aan denken dat ze ligt dood te vriezen). Overdag houd ik haar in de gaten met een webcam.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:54

ja ik denk indd dat als je paard niet meer vrolijk op de weidde kan staan en dat ze het zelf wel aan geeft nonverbaal wanneer het genoeg is.
ik heb ook een jaarling het mooiste zou zijn als zij over 1,5 jaar uit de opfok komt nog samen met haar op de weidde kan staan
groetjes linda

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:17

Als je merkt dat je paard voortdurend pijn heeft, moet je een beslissing gaan nemen. Zolang ze goed eet, vrolijk is en zich kan redden op de wei tussen soortgenoten denk ik dat je haar best op het land kunt laten.
Mijn vorige paard heb ik na een hersenbloeding laten inslapen. Hij had geen pijn, maar was halfzijdig verlamd en ataktisch. Daardoor was hij een gevaar voor zichzelf en voor anderen en heb ik in overleg met de dierenarts en de vorige eigenaren gekozen voor euthenasie. Een moeilijke beslissing, maar wel de meest eerlijke.
Mijn paard was niet meer in staat om zelfstandig op te staan als hij ging liggen en hij was niet in staat om bij zijn soortgenoten weg te lopen, mocht er een trappen oid.
Als ik hem nog veilig op de wei zou kunnen laten lopen, dan had ik daar zeker voor gekozen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:03

Als mn paard voortduren pijn zou hebben, dan zou ik hem laten in slapen.. En als ik het paard geen plezier doe op het land..

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:57

Mijn pony heeft hersenvliesonsteling gehad en had idd uiteindelijk (toen het weer terugkwam en ik een falende dierenarts bleek te hebben) een hersenbeschadiging en daardoor verlammingsverschijnselen. Hij viel om en raakte dan helemaal in paniek .omdat hij niet overeind kon.. zooo erg.. plaste over zichzelf heen en zo.. echt hartverscheurend. We hebben hem in laten slapen. Echt erg want de eerste keer hebben ze het na 3 maanden in Utrecht helemaal kunnen genezen. Maar nu waren de hersenen echt aangetast. De dierenarts (die later bleek alleen voor kleine huisdieren te zijn opgeleid) hield vol dat de hersenvliesonsteking terug kon komen en in Utrecht wisten ze dat de kans groot was dat het terug zou komen maar hebben het niet tegen me gezegd.

Atreyu kan ook niet meer opstaan maar tot nu toe was ik er elke keer snel bij. Ze raakt ook niet in paniek en heeft vertrouwen dat er uiteindelijk iemand haar overeind zet. Ik zorg gewoon dat ze nooit in de vrieskou of stromende regen ergens kan liggen zonder dat iemand het ziet. Het is nu te overzien maar als ze elke maand om ligt dan wordt het natuurlijk anders. Nu gebeurt het 1 - 2 keer per jaar. We zijn nu bezig met een katrolsysteem met electrische lieren wat we over haar heen kunnen rijden (boven haar.. niet haar overrijden natuurlijk ) zodat we haar binnen 5 minuten met een harnasje op haar benen kunnen zetten.
Dat is een heel verschil. Zo zie je dat per paard de situatie anders is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:58

Mijn paard liep ook kreupel vanwege artrose en HKO en liet op gegeven moment zelf weten dat het genoeg was zo.
Hij was moe, al na 20 stappen verzet te hebben, sjokte wat door het weiland en was lang niet meer zo vrolijk en levenslustig als hij altijd was.
Als je ziet dat je paard pijn heeft is de keuze (hoe moeilijk ook) "zo" gemaakt.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:41

ow.. zie ene cruciale fout in mn verhaal:
De dierenarts (die later bleek alleen voor kleine huisdieren te zijn opgeleid) hield vol dat de hersenvliesonsteking NIET terug kon komen en in Utrecht wisten ze dat de kans groot was dat het terug zou komen maar hebben het niet tegen me gezegd.

Ofwel.. dierenartsenpraktijk Dommelen is verantwoordelijk voor de dood van mn liefste paardje

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:31

Als ze geen plezier meer in het leven hebben. Of als het niet anders meer kan.

Borremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:53

Dit is best een moeilijke beslissing,maar ik denk dat een paard dit zelf ook laat merken wanneer het pijn heeft en geen zin meer in zijn/haar leven heb.
Zelf heb ik een paard met athrose en doet het nog steeds goed,maar ik denk wel dat hij eerlijk zal zijn mocht het niet meer gaan.
Dus geniet nog elke dag van je paard en aandacht is meer dan genoeg.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:55

Je moet reeel zijn als het paard pijn moet lijden voor een lange tijd en genezing duurt erg lang en is zeer pijnlijk en paard heeft geen zin meer... tja spuitje of slacht dan.. En als het paard ernstig beperkt word in zijn normale manier van doen vind ik het ook einde verhaal

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:52

Ik zeg hier maar 1 ding op;

Denk niet alleen aan je zelf, probeer je in je paad/pony in te leven, hoe die zich voelt! Doe wat het beste voor je paardje is.

Hoe oud is ie?

Ik wil ook alleen maar zeggen dat je je pony/paard beter niet kunt in laten slapen, maar 'm beter naar de slacht kunt brengen. Het klinkt poedersuiker, maar inslapen is een hele grote onderneming.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:31

Nou mijn pony is heel vredig ingeslapen en ik was erbij. Helemaal geen erge onderneming, alleen van tevoren overleggen wat er met het lichaam gebeurt. Mijn pony hebben we laten inslapen bij een boer omdat ik als klein meisje niet zou worden geconfronteerd met de ophaaldienst.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:32

Ook bij mijn paard is het inslapen heel vredig verlopen.
De dierenarts nam er alle tijd voor en het kon gewoon thuis gebeuren op ons eigen erf. We hebben hem niet naar vreemd terrein hoeven brengen en hij heeft dus weinig stress gehad.
Het is heel rustig verlopen. Ik ben er zelf bij geweest en ook de vorige eigenaren zijn gekomen. Hij is dus ingeslapen op bekend terrein en in het bijzijn van de mensen om wie hij gaf.
Hij ging heel rustig door zijn knieën en is redelijk snel ingeslapen.

Het blijft natuurlijk een vreselijk iets, maar ik zou het zo weer op deze manier doen. Enige vervelende vond ik zelf dat ik nog een dag tegen het kadaver aan heb moeten kijken. Maar mijn gevoel hierbij vond ik zelf even minder belangrijk dan de rust van mijn paardje...