Scheurtje in bot 1,5 jaar geleden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Scheurtje in bot 1,5 jaar geleden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:41

Mijn paard heeft anderhalf jaar geleden een scheurtje in zn bot gehad (r.v.) Heeft een jaar boxrust gehad met kleine stukjes wandelen.
Nu loopt ie (opgebouwd) elke dag 's ochtends een half uur in de molen en smiddags of savonds een half uurtje onder het zadel. Voornamelijk stapwerk, af en toe een lange zijde draven.
De controlefoto was toen goed, het bot zit weer helemaal dicht.

Is het nodig om hem nu nog op stal te houden en heel voorzichtig te rijden?
Hij heeft echt energie teveel en knijpt m er onder t zadel regelmatig tussen uit.

Zou ik m in t land of in de bak los kunnen laten?
Dan kan ie eindelijk weer eens paard 'zijn' zeg maar.

Mensen hoeven na een botbreuk toch ook niet heel lang voorzichtig te doen?

Ik wil niets overhaasten hoor maar ik zou het fijn vinden voor m als ie weer lekker buiten kan lopen.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet hier meer over?

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:59

Ik zou voor de zekerheid even met de DA overleggen maar als ik dit zo lees denk ik dat je best weer aan de gang kan met je paard. En als je hem eerst even in de molen zet en dan in het land valt de energie misschien wel een beetje mee. Succes.

Sue_

Re: Scheurtje in bot 1,5 jaar geleden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:06

Onze merrie heeft haar straalbeentje gebroken gehad.
Bij verschillende dierenartsen kregen we slecht nieuws te horen. De merrie zou nooit meer in de sport kunnen. Onze eigen dierenarts vond dit echter totale onzin.

Na een jaar volledige stalrust (dus ook niet stappen) en speciaal beslag is dit toch weer goed gekomen. Hierna is ze een paar dagen met verdoving in de wei gegaan. Dit hebben we langzaam afgebouwd. Inmiddels hebben we alweer gestart. Ze heeft momenteel een veulen maar kan gewoon in de wei.

Maar alles is in overleg met de dierenarts gegaan. Dus dat zou ik ook doen als ik jou was.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:38

Ik ga het idd even overleggen met een bevriende PA.
De DA die hem van begin tot paar weken geleden heeft behandeld/begeleid ken ik niet. Paard komt uit Oude Kerk a.d. Amstel en is een paar weken geleden hier gekomen.

Ik denk eigenlijk wel dat het kan, de eerste keer los zal ie toch wel even een sprintje trekken maar dat zou ie ook doen als ik t over een paar maand voor t eerst doe.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:19

Kolando vond vanmorgen zelf wel dat het tijd was om eens los te gaan......

De smid was geweest en die wil ze altijd nog even zien lopen als ze klaar zijn. Aangezien er een beetje gladde tegels liggen om op te draven wilde ik met hem de bak in om daar te lopen.

Hij was lekker jolig en probeerde al eens weg te rennen en te springen, toen knapte het halstertouw..... vond Ko geen probleem!
Hij heeft heerlijk rondgerend+gebokt en daarna uitgebreid liggen rollen

Nu hebben we dus ongepland de eerste keer gehad en het ging goed, ik denk dat ik hem nu maar wat vaker los laat. Hij was net onder het zadel heerlijk rustig

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:35

Fijn dat het goed gegaan is. Als de dierenarts het geen probleem vindt, kan je hem het beste iedere dag los laten. Dan zijn ze het rustigste. Vaak helpt het als ze met een rustig maatje staan en het beste is om ze na het werk los te laten (rustiger).