Hallo,, Ik had vandaag gereden en toen ik haar wou afzadelen zag ik dat er bloed uit haar neus had gedruipt. Toen ik het afgedaan met een nat doekje was het weg. Maar kan dit ernstig zijn of kan ik er iets tegen doen? Groeten Melanie
Ik heb even op google gezocht wat het kan wezen, want ik weet dat een bloedneus bij paarden kan wijzen op iets ernstigs. Ik kwam op dit uit:
bloedverlies uit de linkerneusholte
Hallo,
Daar ik geen antwoord vind op uw site over mijn probleem, ben ik genoodzaakt u dit per e-mail te vragen. Misschien is het niets ernstig maar toch zou ik geruster zijn moest ik de oorzaak weten. Mijn dochter haar paard (ruin 9 jaar) had deze middag een weinig bloedverliesuit de linkerneusholte. Wat zou de oorzaak zijn is het ernstig of niet? Moet ik de veearts verwittigen.
Van Heesvelde Sonia
Bloedneus/Neusbloeding,
Een weinig bloed uit de neus komend hoeft niet ernstig te zijn, maar is wel reden om het paard endoscopisch te laten onderzoeken. Er zijn talloze oorzaken voor aan te geven, van een gesprongen adertje in de neus, wat volkomen onschuldig is, tot een echte longbloeding, zoals we dat vaak bij sportpaarden zien die wat lidtekentjes in de longen hebben door een vroegere bronchitis in combinatie met extreem hoge bloeddruk in de longen (sportbelasting). Minder vaak zien we woekeringen of poliepjes in de neus. Een enkele keer kan een woekering op het reukslijmvlies (Ethmoidaal haemathoom) de oorzaak zijn. De ernstigste vormen van bloedneuzen hebben hun oorzaak in een aangetaste luchtzak. De luchtzakken zijn een blaasvormig vergrootte uitzakking van de buis van eustachius bij het paard. Hier zien we af en toe schimmelinfecties die de bloedvaten in de wand van de luchtzak kunnen aantasten. Daardoor ontstaan bloedingen die, als er niet tijdig wordt ingegrepen, zelfs fataal kunnen verlopen. Het advies is dan ook niet af te wachten maar uw paard endoscopisch te laten onderzoeken.
Hey Ik ga er vanavond nog even langs, en dan kijk ik even of het weer is gekomen of dat het weg is. Ik heb dit verder ook niet eerder gezien maar het komt uit de rechterneusholte.
Mijn vorige paardje had dat ook, bij onderzoek in de kliniek heeft ze toen een longbloeding gekregen. Dus altijd even naar de dierenarts gaan!!! Hier zijn nog meer topics met info: viewtopic.php?f=3&t=524976&hilit=