Mijn paard hoestte nu een paar weken af en toe na het rollen en bij het longeren. De hoest komt waarschijnlijk door een hooischimmel ben ik recent achtergekomen en dit wist de va dus niet.
Ze heeft Sputolysin gehad en het is veel minder geworden, na het rollen hoest ze niet meer, ze heeft geen natte neus meer (kwam daarvoor wit uit d'r neus, maar schijnt normaal te zijn tijdens de behandeling). Ze heeft alleen gisteren weer gehoest bij het aandraven. Daar schrok ik wel van omdat ik dacht dat het over was. Ik vraag me alleen nu wel af wat ik moet doen, want een bronchoscopie is misschien overdreven, aangezien ze dus alleen hoest bij het aandraven en verder helemaal geen symptomen heeft van bronchitus zoals lusteloosheid of natte neus e.d
Is er niet gewoon een middel wat het hoesten stopt?? (wat je kunt krijgen van de va). Want ik las op een site dat Sputolysin het hoesten kennelijk niet stopt:
Dit product verdunt het slijm in de longen,waardoor het beter kan worden opge-hoest. Het paard zal dus niet meteen stop-pen met hoesten, omdat dit middel de hoest niet onderdrukt. Sputolysin® zorgt er tevens voor dat de kleinste longblaasjes niet dichtklappen, zodat de elasticiteit van de longen niet achteruitgaat en het effect van antibiotica in de longen toeneemt.
Nu snap ik niet helemaal waarom de va dit dan voorschrijft voor het stoppen met hoesten?! Zou Ventipulmin niet slimmer zijn, aangezien het waarschijnlijk komt door een hooischimmel en Ventipulmin gegeven wordt bij paarden met overgevoeligheid voor stof en schimmelsporen?
En is het eigenlijk zo dat een paard dat eenmaal hoest, eigenlijk nooit helemaal stopt met hoesten? Moet je het dan de hele tijd blijven onderdrukken ofzo?