Wie zijn paard is nu eens ècht 100% gezond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Wie zijn paard is nu eens ècht 100% gezond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:07

Ik vroeg me af als het eigenlijk nog veel voorkomt. Dat iemand kan zeggen 'Mijn paard mankeert nu eens werkelijk niets', en met niets bedoel ik nog niet het kleinste mankementje. Een paard dat 100% gezond en correct op de benen staat, dat geen vervelende gewoontes of ondeugden heeft, nergens allergisch of gevoelig voor, geen enkele afwijking. Heel veel paarden die ik ken mankeren wel iets. De een is allergisch voor dit, de andere zuigt lucht, die is dan weer gevoellig voor teveel eiwitten, of komt bij bepaald eten aan de diarree, heeft een lichtjes afwijkende beenstand of gehemelte...

Zelf heeft mijn ene paard een lichte stofallergie, is ze gevoellig voor diarree en heeft ze een lichtjes doorgezakte rug. Mijn andere paard krijgt dan weer bulten bij teveel eiwitten en is gevoelig voor blessures in de schouder, ook durft ze van tijd tot tijd wel eens als vervelende gewoonte tegen de staldeur schoppen. Mijn vorige paard was een luchtzuiger, en mijn vroegere pony was levensgevaarlijk bij haar linkerachterbeen.

Zijn er bokkers die wel kunnen zeggen dat zijn of haar paard echt volledig braaf en gezond is, zonder dat er bij wijze van spreken maar een haartje verkeerd ligt?

wreckh

Re: Wie zijn paard is nu eens ècht 100% gezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:09

Voordat mijn draver haar peesblessure kreeg was ze echt 100% gezond, 100% lief en braaf. Helaas van de peesblesuure.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:10

Vroeg ik mij ook wel eens af idd. Zie om mij heen veel mensen tobben. Vaak is het ene probleem over begint het andere. Maar ja wij mensen zijn ook nooit 100% goed denk ik.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:15

mijn paard heeft een hooi allergie, (tsja.. dat bestaat ook voor paarden)
Tsss... weer geen perfect paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:18

Totdat Kawa een schuiver maakte in de sneeuw was hij 100% oke.
Hij heeft wel eens wat dingetjes gehad, maar altijd weer helemaal opgeknapt.
Nu helaas niet meer.

Mijn 2 jarige is (afkloppen) ook nog helemaal gezond.
Laten we hopen dat dit zo nog zeker 20 jaar duurt

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:18

Mijn paard heeft zomereczeem. Verder is ze wel gezond en heeft ze geen mankementen, stalondeugden e.d
Dus echt 100% is ze niet!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:20

Ik kan zeggen dat mijn paard 100 % gezond is. Het is een fjord dus er moet wel opgepast worden met te voedselrijk gras, maar dat ligt meer aan het ras dan aan een individueel paard.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:21

ik had een paard (Houston x Telex) die echt 100% was. Die was nooit kreupel, hoeste nooit , had 1tjes op de foto, liep helemaal vrij, Z dressuur...
Is verkocht en nog steeds super gezond

Verder heb ik er nu 1 die helemaal gezond is. Maar die is nog maar 3, dus wat niet is kan nog komen.

Mijn andere paard is helemaal gezond maar heet een schiefel. Ik weet niet of je dit meerekend. Het is een schoonheidsfoutje

Verder staan ze allemaal zeer correct op de benen..

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:22

IDD!!!..bestaan ze eigenlijk wel??..misschien dat we dan toch op zoek moeten gaan naar de kleine shetjes..maar als ik zo rond in onze stal bekijkt...de ene van mij heeft HKO en de ander zomerexceem..en stofallergie(de laatste heeft trouwens ook hooiallergie hoor ).....en de rest van de stal....nee, hebben allemaal wel iets!!.....erg eigelijk he!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:50

Ik betwijfel eerlijk gezegd of ze überhaupt bestaan Het merendeel van de paarden mankeert volgens mij wel iets. Zet alle paarden eens helemaal op de foto, volgens mij zijn er maar weinig goed. Toch wil dit natuurlijk ook niks zeggen, mijn paard heeft röntgenologisch heel wat problemen maar liep toch altijd helemaal rad. Momenteel staat ze weer met een peesblessure dus op het moment is mijn paard zo'n beetje alles behalve 100% goed

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:13

Mijn paard heeft ook altijd al wat en tobt het laatste jaar wel veel. Ging wel eens twijfelen aan de natuurlijke manier van paarden houden, want veel van haar 'ziekten' hebben te maken met de weidegang, nl. hoefbevangenheid (had ze in het voorjaar vorig jaar met nieuwe gras), zandkoliek (de wei was toen een zandboel omdat ze er teveel op gestaan had), lichte kreupelheid (als ze weer eens onderuit gaat... )
Dit heeft dus misschien minder te maken met haar gezondheid zelf, maar meer met externe oorzaken, al geeft het natuurlijk wel een klap voor de weerstand en is vooral de hoefbevangenheid iets waar je de rest van het leven rekening mee moet houden. Maar ik kan het wel relativeren door te denken dat het vaak externe problemen zijn, het zou erger zijn als ze bv iets heeft door de manier waarop ze gefokt is ofzo.

Op dit moment hoest ze licht, ik baal er echt van omdat het waarschijnlijk komt door een hooischimmel en ze juist zo gehouden worden dat ze in de frisse lucht staat en een inloopstal heeft wat het meest optimaal zou zijn bij voorkomen van hoesten en het hooi wordt buiten uitgeschud etc...
Maar ik vat het maar zo op dat ze door het 'natuurlijk' houden minder problemen heeft dan ze anders zou hebben...
Er zal vast wel weer een moment komen waarop alles weer gestabiliseerd is (hoop ik) en ik weer kan zeggen dat ze 100% gezond is

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:27

mijn 3jarige shet mankeert tot op heden helemaal niets... echt helemaal gezond...
mijn draver door in tegen heeft regelmatig wat gehad, maar dat gaat op moment ook goed

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:32

mijn paard is niet 100 % gezond die heeft nog wel eens buien dat ze iedereen dur af werpt en gewoon letterlijk niks me thaar te beginnen valt kom ik gewoon eerlijk voor uit "of te wel kronkel"'in haar hoofdje

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:40

Zover ik het kan beoordelen is mij nruintje 100% gezond. Ik kocht hem met zomerexzeem, maar daarvan is hij hier genezen. Ik kan er niet inkijken, maar volgens mij heb ik op dit moment een gezond paard!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:43

Voor zover ik weet zijn Romeo en Pukkie 100% gezond, wel is Pukkie gevoelig voor hoefbevangenheid ( maar welke shet niet )

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:44

Mijn 18 jarige merrie komt denk ik wel dicht in de buurt!
Helemaal correct op de benen (2 of 3 jaar geleden nog op foto gezet, geen bemerkingen) en dat na een carriére in de springsport (1m40 niveau)
In de 5 jaar dat ik haar heb is de veearts nooit voor haar moeten komen (buiten dan vaccins)
Ik kan me zelfs geen verkoudheid indenken...
Het enige wat ze heeft is wat cysten in de baarmoeder, maar dat is niet zo vreemd op haar leeftijd en na 5 veulens. Ze raakt ook steeds heel makkelijk drachtig en ook tijdens de dracht en het zogen gaat alles prima met 'r
Ze schuurt niet, mag alles eten, kan 24/7 buiten, komt altijd mooi in haar vacht, ...
Ze moet ook zelden naar de smid (ze staat nu zonder ijzers) omdat haar hoeven sterk zijn, maar toch mooi afslijten.

Stalondeugden heeft ze ook niet, het enige wat ze doet is, als de andere paarden eerst buiten gaan, met haar voorbeen een beetje schrapen.
In omgang is ze ook heel erg braaf, niet de grootste knuffelaarster, maar wel heel gehooraam, je kunt er alles mee doen.
Ik hoop dat ze nog lang in zo'n gezondheid blijft! Het is een ijzersterke merrie

Onder het rijden is ze wel heel gevoelig, maar dat komt omdat ze altijd heel erg fijn gereden is.

Edit: in onbekende situaties en onder zadel is ze wel een beetje een stresskip, maar dat gaat meestal vrij snel over...
Laatst bijgewerkt door jessje op 11-04-06 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:46

Ik heb mijn 20 jarige paard nu 6 jaar en in al die jaren heb ik maar een klein probleempje gehad en dat is dat hij niet tegen kuilgras kan, dat was natuurlijk simpel op te lossen. Hij is nog geen dag kreupel of ziek geweest dus ik heb een uitstekend paard, al zeg ik het zelf. Om me heen hoor ik iedereen maar klagen hij heeft dit, hij heeft dat, dus blijkbaar heb ik ontzettend mazzel gehad.

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:51

Mja de mijne is nooit rontgeologisch gekeurd dus hoe het zit met die benen van binnen weet ik niet. Maar hij heeft geen allergieen voor zo ver ik weet, kan alles eten en heeft bijna nooit iets. Als ik dan volgens dit perfecte paard een minpunt bij hem zou moeten zoeken zou het waarschijnlijk zijn dat hij nog weleens lelijk kan doen als je de stal in wilt. Als je dan doorloopt is alles goed en wil hij graag knuffelen, maar hij doet soms een beetje lelijk.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:54

Mijn 6 jarige is op dit moment 100% gezond, in het verleden wel eens een wond o.i.d. gehad maar geen allergieen, mankementen e.d. Het is wel een paard met een sterke eigen wil maar ach dat houdt het uitdagend

Mijn 19 jarige daarentegen is een luchtzuiger (nu ze 24/7 buiten loopt ontzettend verminderd), gevoelig voor maag/darm problemen en mok. Toch doet ze het met de juiste voeding/verzorging erg goed

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:42

Mijn schimmel ! die heb ik nu 21 jaar, ze heeft een jaar of 20 geleden (toen ik haar net had dus)eens koliek gehad sindsdien is er nooit een DA voor hoeven te komen...

Wel heeft ze door een trap v.e. ander paard haar griffelbeentje gebroken toen ze 18 was dus dat tel ik niet mee. Er is spat ontstaan maar daar heeft ze nooit kreupel op gelopen.

Ze weet niet eens hoe ze kreupel moet lopen volgens mij !

(maarreh...ik klop wel af !)

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:54

Nou, wat is nu precies 100% gezond.
Zie, als we nu allemaal eventjes naar het ziekenhuis gingen, en ze ons allemaal eventjes door de scan haalden en de ganse boel erbij, ultrasound, MRI, noem maar op, dan ben ik er zo goed als zeker van dat we echt allemaal ergens een mankement hebben: hetzij ziek, gebrek of afwijking bij geboorte...
En ik denk dat dit bij paarden ook zo is.
Voorbeeld: eentje van mij voelde zich niet zo lekker, dus maar acupunctuur, maar echt veel kwam niet naar boven.
Uit nieuwsgierigheid liet ik mijn andere 2 ook eventjes checken. Een van mijn jongens, waarvan ik 200% overtuigd was dat hij super & kerngezond was, wel wat een onplezierige verassing. Gewoon de acu meridiaan eventjes volgen en er kwam meer naar boven dan ik ook had durven dromen. Niets superernstig, maar hij had toch ongemakken, waarvan ik me helemaal niet bewust was, want nooit was er ook maar iets aan hem te merken.
3x behandeld en ja hoor hij geeft geen kik meer op die acupunten nu.
Zo zie je maar, dat je het nooit zeker kan weten.
En dan nog, zelfs als er een probleempje is, hoeft het daarom niet tot paniek te lijden, vind ik persoonlijk.
Ikzelf heb ook wel eens een pijntje, of serieus pijn, maar ga daarom niet steeds naar de dokter.
Dus moet je nu echt 100% gezond zijn om een fantastich leven te hebben, ik denk het persoonlijk niet.
Ik zou wel graag hebben dat onze paarden altijd 100% gezond zijn, maar ik denk dat dit eerder vragen om het onmogelijke is. Maar dat ze zich 100% lekker voelen, dat acht ik wel mogelijk, zelfs met mankement of gebrek. En dat vind ik juist belangrijk.
Nou ja, dat is dan maar mijn persoonlijke opinie.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:59

Nouja, bestaan er dan soms mensen die nooooit iets hebben? Zo is dat met paardenook, en helemaal op de manier waarop wij ze over het algemeen houden, dat heeft gewoon zijn gevolgen.

Ik kan van mijn vierjarige zeggen dat ze me nog geen cent aan veeartskosten heeft bezorgd, op de reguliere dingen als entingen na dan.
En ze gedraagt zich ook bijna altijd, dus ik ben superblij met het dier!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:02

Sitella is volgens mij nog nooit ziek geweest, heeft nog nooit iets gemankeerd Maar dat is dan ook een winterharde shet

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:07

Bill is op dit moment volledig gezond. Hij heeft wat gallen op de benen, maar is spijkerhard verder, niet slecht voor een bijna 17 jarig paard.
In het verleden is hij 1x echt kreupel geweest en heeft hij Rhino gehad. Beide keren was hij door de da opgegeven, en hij loopt er nog steeds
Voor de rets nooit meer dan een verkoudheidje oid gehad. Ik mag niet klagen

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:15

Hoi, de mijne is 100 % gezond. Hij is nu 21 en ik heb hem al vanaf zijn
6de. Hij is mijn allerliefste en gaat ook nooit meer weg. Heb alles met hem gedaan van dressuur tot puzzelritten, hij heeft nooit wat gemankeerd. Nu nog is hij soepel en werkwillig, en kan in de wei lekker
gek doen. Ik rij niet zoveel meer op hem, maar nog steeds is het ook na weken niet rijden een superlief paard. Wel laat ik de dokter en tandarts hem regelmatig controleren. Het is een KWPNer.