teek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:37

hallo,

mijn pony had een teek. een hele kleine, de stal eigenaressen heeft hem er uit gehaalt. maar nu lijkt het net een open wondje en het wondje is wel groter geworden. terwijl die teek er gister is uit gehaalt?
wat moet ik doen kan het onstoken zijn?
nou ik hoop iets van jullie te horen doei!

_emmma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:39

mijn hond heeft heel vaak teken daar doe ik dan betadine op, het bultje wordt altijd snel kleiner en het ontsmet het ook

ook altijd even controleren of de kop van de teek er niet in is blijven zitten als je hem er zo uittrekt kan dt nogal eens gebeuren je moet hem eruit draaien
Laatst bijgewerkt door _emmma_ op 10-04-06 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:39

als hij blijft groter worden moet je opletten, de teek kan de ziekte van lime doorgegeven hebben

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:47

Hebben jullie hem wel eerst ontsmet voor je hem eruit haalde?
Ook na de tijd is ontsmet heel belangrijk!
Wij doen dat met alcohol!

Mischien is het kopje er nog in blijven zitten?
Je hebt nu ook specialle tangen voor tekenbeten,en volgens mij kan je die gewoon bij de drogist halen.

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:53

NOOIT een teek met alcohol of iets anders ontsmettends "bewerken"voordat je hem eruit trekt. Hierdoor kan de teek verdoofd raken en zijn maaginhoud terug spugen waardoor er kans is op de ziekte van lyme. Schrijf altijd op wanneer de teek verwijderd is. Mocht de pony later ziek worden, dan kan het namelijk een gevolg van de teek zijn, het is dan handig dat je terug kan vinden wanneer de pony gebeten is.
Een teek ook altijd tegen de klok eruit trekken.
Nadat de teek verwijderd is kun je de wond wel ontsmetten. In dit geval zou ik er even een dierenarts bijhalen. Soms kan iets onschuldigds tot heel iets naars uitlopen. succes ermee!

unfearlover

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:14

ja dank jullie wel! ik neem straks wat alcohol mee het is nu 2 dagen geleden maar ik heb niet gezien hoe ze hem er uit heeft gehaalt ik kijk
straks even hoe het er uit ziet en als het er raar uit ziet zal ik wel een foto maken. maar iedergeval bedankt voor de tips!

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:47

Toch maar even een tekentangetje halen bij de drogist.
Die van mij heeft regelmatig teken, gewoon met het tangetje eruit draaien en ontsmetten. Niks aan de hand

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:25

NOOIT alcohol gebruiken! lees wat kitjuh zegt, en daarbij scheidt een teek meer gifstoffen af als hij verdoofd wordt. het beste is gewoon een tekenpen nemen, en draaien tot de teek los is. daarna ontsmetten als en bloed uitkomt.

persoonlijk haal ik ze er altijd uit met de tekenpen, en daarna hou ik het in de gaten, ontsmetten doe ik eigenlijk niet, tenzij het plekje dik en rood is, en open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:50

VSW --> MD.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:17

Nooit iets op een teek smeren of spuiten. De maaginhoud met eventueele bacterieen worden dan geleegd in de wond. De kans op ziektes en ontstekingen is dan groot.
teken altijd verwijderen met een tekentang daar dan de kans het kleinst is dat er een deel achter blijft
Naar links of naar rechts draaien maakt niks uit. Net wat je handiger vindt.
De plek ontsmetten met betadine en dan een antibiotische ogenzalf erop smeren.
Dan heb je alles gedaan wat je zou kunnen doen

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:59

hoihoi

mijn pony had vandaag een teek op haar tepel.. boerin van onze boerderij heeft m verwijderd met een soort nijptang want we hadden geen tekentang en moesten m toch eruit halen..

toen ze hem eruit had zagen we de pootjes nog bewegen, is alles er nu uit denken jullie? waar hij vastgezogen zat was het wel een beetje dik, ik heb het met acederm ingespoten, ik heb namelijk alleen betadine shampoo, of zou ik het daar morgen even met een sponsje mee wassen? tips zijn erg welkom!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:36

ALs er nog pootjes in zitten ,dan is niet alles eruit. Toch maar even proberen dat ook weg te krijgen.
DRAAI altijd de teek eruit ,dan krijg je hem er helemaal uit.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:49

Antheman schreef:
ALs er nog pootjes in zitten ,dan is niet alles eruit. Toch maar even proberen dat ook weg te krijgen.
DRAAI altijd de teek eruit ,dan krijg je hem er helemaal uit.

sorry ik bedoel, toen we het beestje eruit hadden zag je de pootjes in de nijptang bewegen. maar ik vroeg me af hoe kan ik zien dat alles eruit is? zelf denk ik dat wel alles weg is. maarja zeker weten doe ik het niet.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:52

Een teek is een rondje, met pootjes eraan.
Als je dat ongeveer helemaal eruit hebt, is ie eruit.

En sla niet direct paniek, inmiddels kan de teek vervelende dingen bij paarden teweeg brengen. Maar is bos(sage)rijke gebieden zitten er nu eenmaal veel. Ik heb periodes dat ik er rustig 5 per dag van mijn pony haal. Ze hebben er nog nooit iets van gehad.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:39

Antheman schreef:
Een teek is een rondje, met pootjes eraan.
Als je dat ongeveer helemaal eruit hebt, is ie eruit.

En sla niet direct paniek, inmiddels kan de teek vervelende dingen bij paarden teweeg brengen. Maar is bos(sage)rijke gebieden zitten er nu eenmaal veel. Ik heb periodes dat ik er rustig 5 per dag van mijn pony haal. Ze hebben er nog nooit iets van gehad.

serieus? zoveel? ik had er nog nooit van gehoord bij een paard.. op welke plekken kwam jij ze tegen bij jou paard? ik hou de plek dan gewoon in de gaten maar ik zag de pootjes bewegen en het lijfje maar een heel specifiek kopje zag ik ook niet.. maarja die kon ook geplet zijn..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:40

klopt het dat het rondom de beet wel wat dikker kan zijn? de tepel is natuurlijk ook wel een gevoelig plekje denk ik..

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:42

Er zijn mensen die wel 20 teken per dag hadden!

Ze zitten bij mij in lies, hals, knieholte, de edele delen, maar ook wel in borst.

een teek heeft geen duidelijk hoofd. Het is een heel eenvoudig diertje, een "blaasje" met pootjes eraan.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:44

Antheman schreef:
Er zijn mensen die wel 20 teken per dag hadden!

Ze zitten bij mij in lies, hals, knieholte, de edele delen, maar ook wel in borst.

een teek heeft geen duidelijk hoofd. Het is een heel eenvoudig diertje, een "blaasje" met pootjes eraan.

dankje voor je reactie! mocht ik meer willen weten hoor je van me!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:30

als je heel goed kijkt is er een kopje te zien. piepklein en zwart. de pootjes wijzen naar achteren, dus aan de andere kant moet je zoeken. je kunt veel regelen met voer, sinds ik knoflookmix geef als supplement (klein schepje per dag), hebben ze bijna geel vliegen meer, ook al zit de rest van de stal onder, en teken hebben ze ook niet meer. dat het plekje een beetje dik is, en vaak ook een beetje rood, is vrij normaal, maar het moet wel binnen een paar dagen wegzijn.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:32

merrieveulen schreef:
als je heel goed kijkt is er een kopje te zien. piepklein en zwart. de pootjes wijzen naar achteren, dus aan de andere kant moet je zoeken. je kunt veel regelen met voer, sinds ik knoflookmix geef als supplement (klein schepje per dag), hebben ze bijna geel vliegen meer, ook al zit de rest van de stal onder, en teken hebben ze ook niet meer. dat het plekje een beetje dik is, en vaak ook een beetje rood, is vrij normaal, maar het moet wel binnen een paar dagen wegzijn.

dankje voor je reactie, ik hou het plekje goed in de gaten, maar stel het kopje zit er nog in? hoe kan ik dat dan zien?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:29

dat kan je niet zien, maar als het binnen een dag of twee minder wordt, weet je dat het kopje eruit is. ook al blijft het in eerste instantie zitten, het lichaam zal het afdrijven, dus het komt er dan vanzelf uit. het risico op ontsteking is wel wat groter, dus lekker in de gaten houden. het paardenlichaam regelt die dingen meestal zelf wel, dus maak je maar niet teveel zorgen, meer dan in de gaten houden kan je niet doen. denk maar aan als je zelf een splinter hebt, als je daar niks aan doet kom ie er vanzelf uit!