voer voor snel afvallende pony's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dionnee

voer voor snel afvallende pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:13

Hoi, mijn pony valt snel af en is nue en beetje te dun, niet heel erg maar wel een beetje. Ze moet ook meer spieren krijgen, en ik had gehoord dat er voer is waarvan je paard wat meer aankomt. weten jullie dat?

groetjes, dionne

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:17

Zowiezo veel ruwvoer bij voeren.. en niet alleen krachtvoer.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 05:55

Hippostar basis en sportbrok heb ik goede ervaringen mee, zit veel olie in en dat zet goed aan. Spieren krijg je door te trainen.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 05:58

Zemelen, dan nemen ze de voedingsstoffen beter op.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:23

En daarnaast misschien een goede wormenkuur en een vitaminespuit???

meisje

Re: voer voor snel afvallende pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:25

maismeel meel voeren

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:39

Wat heel erg goed helpt is mais.
Alleen moet je niet gelijk denken dat ze er gelijk dikker door worden.
En voor de bespiering gewoon veel trainen!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:33

mijn paard (3jaar) was ook net mooi vol, toen kreeg ze koliek dus 3 a 4 dagen amper tot niks gegeten... en ze was heeeeel erg ingevallen.

heb toen maismeel bijgevoerd maar dat hielp niks.
nu lijkt het weer een beetje ergens na omdat er wat spiertjesbij komen, maar ik denk dat het komt omdat ze heel erg in de groei zit telkens, ik weet niet hoe oud de jouwe is maar misschien is dat ook een reden dat ie niet snel dik word.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:35

Weet je de reden waarom ze afgevallen is?

Misschien anders een goed idee om even een VA te informeren...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:40

Een kennis van mij is met zijn oudere merrie die na de dracht flink ingevallen is begonnen met paardenmeal, het lijkt best wel op slobber. De dommelsche watermolen verkoopt dit, maar dat is niet bij jou in de buurt. Het is hun eigen merk dus volgens mij niet bij jou in de buurt verkrijgbaar.

Een DA om advies vragen is wat ik als eerste zou doen, aangezien jou pony zo wisseld van gewicht. Ruwvoer voeren kan nooit kwaad, dus ik zou dat eerst gaan opvoeren.

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:43

Iemand nog tips om oude ponys wat meer te laten eten? Mijn pony is nu 29 en ze eet vrij weinig brok en hooi...iemand nog tips?

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:51

slobber voeren. Als een paard ouder is en bijvoorbeeld een minder goed gebot heeft, krijgt hij dat wel weg. Ook vinden ze het lekker.
Ik geef 1 van mijn merries per dag 3 kilo gehakselde mais bij een normaal voerschema. Zij is ook niet 1 van de dikste en daar doet ze het erg goed op.
Ik haal steeds een kuip op bij een boer die een maiskuil heeft. Je moet alleen wel even goed kijken dat er geen schimmel in zit.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:23

Citaat:
Iemand nog tips om oude ponys wat meer te laten eten? Mijn pony is nu 29 en ze eet vrij weinig brok en hooi...iemand nog tips

Gebit jaarlijks laten checken op haken en andere vervelende dingen en verder makkelijk te kauwen voedsel bijvoeren, zoals slobber enz.

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:46

Hoe maak je goede slobber? Paardentandarts gaat niet lukken bij haar, ze krijgt al een hartaanval bij haar vaccinatie, laat staan dat er een vreemde in haar mond mag kijken....maar misschien moeten we het toch eens proberen want ze heeft wel moeite met hooi enzo. Ze eet wel graag gras en musli.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:28

Dankje iedereen, ik heb mijn pony net een ppaar maanden, en ze krijgt 3x 3/4 sportbrok per dag en kuil. Op har oude stal kreeg ze 2 of 3x basisbrok en 4x hooi. Ze is al een beetje overbouwd, maar nu viel ze een beetje af en haar spieren ghingen weg, kan ook komen doordat ze baarmoeder ontsteking heeft gehad. Verder is alles goed met haar, en ze word goed ontwormd. Ook opnieuw ingeent optijd. Ze is niet TE dun, maar een beetje aan de magere kant. Ik wil dat ze meer aankomt, zodat ik weer spieren kan laten maken, want ik train genoeg. Ik heb gister ook 10 kilo mais gehaald en muesli.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:51

Kijk eens goed naar het werk dat de pony doet en het voer dat hij krijgt.
Paarden die veel dressuur doen hebben ander voer nodig dan springpaarden en paarden die lange ritten maken hebben weer ander voer nodig.
Die van mij krijgt nu Pavo energie control, een brok met redelijk veel vet. Ik rij endurance en endurancepaarden (maken dus lange ritten) lopen op vet verbranding.
Springpaarden hebben een voer soort nodig die snel door het lichaam wordt opgenomen en snel energie levert. Dressuurpaarden hebben ook een voer nodig dat snel door het lichaam wordt opgenomen, maar dat de energie wat gelijdelijker afgeeft.
Het is dus moeilijk om 1 soort brok te nemen voor paarden in verschillende disiplines.

Ga anders eens naar de leverancier, leg uit wat je pony nu doet en wat je wil gaan doen. Meestal weten zij dan wel een goede soort voer.
Ga niet zomaar meer geven, dat is nergens voor nodig. Van een goed voer hebben ze niet veel nodig.Ik zie sommige mensen 4-5 scheppen op een dag geven, dat is alleen maar zonde van het geld.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:46

Mijn paard viel ook altijd snel af, maar nu ik marstall cornmuesli voer met lucerne van hartog, is hij mooi rond en vol. Hij zal mooit dik worden maar hij ziet er nu prima uit!

In cornmuesli zitten niet veel eiwitten maar juist veel olie en vetten. De energiewaarde is erg hoog, waardoor je pony ook beter spieren op zal kunnen bouwen.

De mijne is 1.65 en krijgt 3x 3/4 maatschep lucerne en 3/4 maatschep lucerne, het klopt dus dat je van goed voer niet veel hoeft te voeren!

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:57

LETS schreef:
Hoe maak je goede slobber? Paardentandarts gaat niet lukken bij haar. .

Slobber koop je kant en klaar bij de fouragehandel. Je moet het aanmaken met warm water. Ik kook het water. De verhoudingen staan op de verpakking. Ik voer het als het nog lauw is en maak altijd vers.

Wat betreft het gebit. Ik zou het toch proberen er naar te laten kijken.
degene die bij mij komt is heel rustig en dat straalt hij ook uit naar mijn paarden. Verder kan je met TTeam oefenen dat je paard/pony gewend raakt om in zijn mond te laten komen. Altijd handig .Je weet nooit waar het nog eens nodig voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:51

VSW --> VS.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:14

Okee bedankt iedereen, ik ga het nog even navragen idd bij de leverancier. Verder geef ik dan muesli, mais en sportbrok en kuil. Bedankt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:55

Wat doe je met de pony?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:58

JE zou ook voer van cavalor kunnen proberen. Daarmee hebben wij al verschillende pony's weer opgelapt
www.cavalor.be