Wat doen jullie met je paard als het wat verkouden is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lientje

Wat doen jullie met je paard als het wat verkouden is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:55

Mijn paard heeft op het moment last van een vieze loopneus, nu is het nog niet zo erg dat ik de dierenarts moet laten komen. Maar hoe verzorgen jullie dit nu?

Ik heb zijn neus uitgewassen met boorwater en hierna wat viks in zijn neus gesmeerd (vooraan zodat ik niet op het slijmvlies van de neus zat).

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:12

Misschien kun je fenegriek gaan voeren. Dat is een middel dat goed is tegen verkoudheid, luchtwegen etc. Dat zou je kunnen proberen.
Als het snot groen is zou ik wél een DA laten komen!

Lientje

Re: Wat doen jullie met je paard als het wat verkouden is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:33

Het snot is nog niet groen, anders zou ik onmiddelijk de dierenarts bellen.

Marije_Dusty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:32

Iepoetjuh schreef:
Misschien kun je fenegriek gaan voeren. Dat is een middel dat goed is tegen verkoudheid, luchtwegen etc. Dat zou je kunnen proberen.
Als het snot groen is zou ik wél een DA laten komen!

zou ik ook doen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:01

Foenegriek helpt niet tegen verkoudheid maar kan het alleen enigzins voorkomen. Als het paard al hoest helpt het niet meer. Ik geef altijd Bisolvon bij een lichte hoest, Is het erger dan geef ik Sputolysin of Ventipulmin

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:16

Ik heb ook sputolysin gegeven, maar de hoest is alleen minder geworden en niet over. Nu las ik dit op een site:

Dit product verdunt het slijm in de longen,waardoor het beter kan worden opge-hoest. Het paard zal dus niet meteen stop-pen met hoesten, omdat dit middel de hoest niet onderdrukt. Sputolysin® zorgt er tevens voor dat de kleinste longblaasjes niet dichtklappen, zodat de elasticiteit van de longen niet achteruit gaat en het effect van antibiotica in de longen toeneemt.

Betekent dit nu dat door de sputolysin de hoest niet overgaat? Dan vind ik het wel raar dat ik dat van de va krijg, want je hebt toch als doel dat de hoest overgaat?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:00

Door dat het slijm verdunt wordt komt het slijm door het hoesten sneller naar buiten. Dus moet het hoesten niet worden onderdrukt daar anders het slijm niet snel wordt afgevoerd. De sputolysin zorgt ervoor dat de longelasticiteit niet vermindert door hoesten dus mag het paard hoesten. Als al het slijm weg is is ook de prikkeling van het hoesten weg. Dus je paard zal stoppen met hoesten als al het slijm weg is.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:04

Ik heb net een veulen gekocht van November. Ze is niet echt met zorg verzorgd. Niet geent enzo.

Nu hoorde ik gister dat ze ook wat hoest. Niet ernstig, alleen als ze zich wat druk maakt. Wat kan ik dan het beste geven?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:40

Ik zou Bisolvon nemen.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:42

Mijn pony was een tijdje geleden ook verkouden, ik heb haar lekker in de watten gelegd en een kleine 2 dagen vrij gegeven, zodat ze lkker in het zonnetje op kon knappen, ze was er zo weer bovenop! Foenegriek is inderdaad aan te raden, of bijvoorbeeld een vitamine spuit. Deze kan je gewoon kopen in pasta vorm. Groetjes!

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:18

Ik zou ook Foenegriek geven. Al onze paarden krijgen regelmatig een kuur. Dit helpt ook preventief.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:40

Ik zweer bij fenegriek

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:05

Hier nog eentje. Fenegriek over het voer en zoveel mogelijk naar buiten.

Equidea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:08

Xox schreef:
Foenegriek helpt niet tegen verkoudheid maar kan het alleen enigzins voorkomen. Als het paard al hoest helpt het niet meer. Ik geef altijd Bisolvon bij een lichte hoest, Is het erger dan geef ik Sputolysin of Ventipulmin

Helpt juist wel tegen hoesten! heel goed zelfs, als christa het een week niet meer gehad heeft is het hoesten aan een stuk door, als ze het wel krijgt is het misschien 1/2 hoestje per keer dat ik rij.

En ik zou oppassen, de ellende dat christa hoest is omdat toen we haar kochten ze net verkouden was geweest en het maar zo gelaten was, nu is ze dus al 2 jaar dampig.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:47

nu heb ik ook een vraagje.

mijn pony heeft nu een aantal dagen een beetje een loopneus, niet extreem maar je ziet het wel. ik merk nog geen gehoest op, gister nog aardig intensief gereden geen hoesten. vandaag longeer ik ff los want morgen heb ik wedstrijd. ik kan toch wel gewoon op wedstrijd gaan?