wond op achterkant hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

wond op achterkant hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 00:29

Mijn paard heeft vorige week donderdag met mij een hele intensieve en zware les gehad en vrijdag ook met mijn bijrijdster. Ik ben dat weekend weggeweest, en nu hoorde ik van haar dat hij als ze hem uit de stal haalde een beetje stijf liep met zijn linkerachterbeen, maar na een paar passen was het weer normaal. Ook stond hij steeds op rust met dat been, maar er was verder niks dik of warm. We dachten dus allebei aan spierpijn, maar voor de zekerheid maandag even de hoefsmid ernaar laten kijken, maar die kon niks vinden. Maandag ook zelf gezien dat hij de eerste paar passen een beetje stijf was en dus die dag, dinsdag en woensdag alleen met hem buiten op het asfalt gestapt en korte stukjes draf, en niks aan de hand, hij liep ook niet meer gek als hij de stal uit kwam, maar stond nog wel regelmatig op rust met zijn linkerachterbeen (maar niet constant). donderdag heeft mijn bijrijdster les met hem gehad en dat ging gewoon goed. Vrijdag had ik les met hem, maar toen ik hem uit stal haalde liep hij weer heel erg stijf en zijn kogel van dat li. achterbeen was ook dik. Een stukje met hem gestapt en zijn been afgespoten en het was al minder. Toch met hem de les in gegaan zodat de instructrice goed kon kijken hoe hij liep. (ik ben daar niet zo goed in). Stap ging prima, maar zogauw ik ging aandraven liep hij heel erg mank met dat achterbeen. De manegeeigenaar erbij gehaald en die zei dat hij niet echt kreupel liep, maar meer een soort van vaag hinkte met dat been en de instructrice vond het lijken alsof zijn been op slot zat. Natuurlijk gestopt met rijden, met hem over de stenen gaan stappen en goed afgespoten. Toen kwam ik erachter dat hij een snee op de achterkant van die hoef had, net boven het gedeelte waar hij staat, waar het dus half hoef en half huid is. Volgens de manege-eigenaar liep hij waarsch zo raar omdat er zand in was gekomen, en moet ik het gewoon goed schoon houden en hem voorlopig niet door zand laten lopen. Maat verklaart dat ook de dikke kogel? De kogel was verder niet warm. Zaterdag liep hij weer helemaal normaal, ook toen ik hem uit de stal haalde en ik ben een paar uur buiten met hem gaan stappen en heb dat been weer een hele tijd afgespoten met koud water, snee ingespoten met betadinespray en de kogel ingesmeerd met mentholspul. De zwelling werd toen wel iets minder, maar bleef wel en vandaag weer hetzelfde verhaal. Hij staat ook weer gewoon op dat been en loopt dus weer normaal. Morgen komt voor de zekerheid de hoefsmid nog even kijken, maar ik wilde toch graag jullie mening horen over de gezwollen kogel en dat vage mank lopen wat hij deed. Komt dat idd door die snee (het is niet echt een diepe snee en bloedt niet) of is er wat anders aan de hand?

ancksunamun

Re: wond op achterkant hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:51

Net is de hoefsmid geweest en het is dus een hoefbalvertrapping, dus een ander paard heeft erop gestaan. Goed schoonhouden is het enige wat ik kan doen, dan gaat het vanzelf over, zegt de hoefsmid.

Strohalmpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:28

Gelukkig maar dat het niets ernstigs is!! En die dikke kogel komt denk ik doordat je paard zijn been op een andere manier ging belasten, omdat hij pijn had aan dat been. Maar als het goed is gaat dat ook gewoon weer weg Succes ermee verder!!!

Groetjes!