Melanoom of sarcoid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Melanoom of sarcoid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:12

Hoi,

Mijn merrie (schimmel, 23) heeft al jaren enikele bultje onderaan haar staartwortel, ze zijn zwart, hebben gewoon dezelfde kleur als haar huid.
Dierenarts zei ze gewoon te laten zitten zolang ze niet groeien en ze er geen last van heeft.

Nu heb ik gemerkt dat één van die bultjes (ik weet niet of het een melanoom of een sarcoid is, kent iemand het verschil?) is gaangroeien. Het is nu een rond bultje van ongeveer 1,5 cm diameter (voordien was het ongeveer 7 mm diameter, schat ik).

Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:34

Bij een schimmel onder de staart is het meestal een melanoom.
Ik zou er persoonlijk even mee naar een kliniek gaan en over wegen het weg te laten halen als het groeit.

Aan de andere kant: het paard is 23 jaar. Als het langzaam groeit kun je het laten zitten. Kortom: goed advies vragen.

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:59

Ja, dat zei mijn dierenarts dus een aantal jaar geleden ook, alleen is het nu dus "actief" geworden, blijkbaar en is het dus vrij snel gegroeid. kan wel zijn dat het nu weer stilvalt uiteraard.
Alleen... Hoe lang wacht je, hé. Iets dat nu klein is en gemakkelijk weg te halen is, is dat binnen een half jaar niet meer, misschien. Bedankt alvast.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:54

Melanomen komen veel voor bij oudere schimmels onder de staart, dus wat dat betreft zou het dat idd goed kunnen zijn.
Omdat het groeit zou ik er voor de zekerheid toch maar ff naar laten kijken

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:20

mijn merrie heeft sarcoid bij haar oog het begon met een klein wratje en werd steeds groter ze hebben het weggesneden en onderzocht. nu heeft ze een kale plen en daarom heen komen af en toe kleine sarcoid tjes terug deze schuurt ze af en zie je een klein gaatje.

groetjes linda en succes

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:54

Volgens mijn dierenarts (die heeft er vroeger al naar gekeken, maar toen was het nog heel klein), zijn het inderdaad melanomen.
Hij zei dat hij er nu nog niet aan wilde snijden omdat ze nog niet echt in de weg zitten en dat toch niet echt veel helpt, aangezien er binnenin wel vanalles kan doorgroeien ondertussen, zonder dat je het weet.
Gentle (mijn paardje) zelf heeft er blijkbaar geen last van op dit ogenblik.

Groetjes,

Kaat & Gentle

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:33

Inderdaad, als een schimmel melanomen op de staart heeft, kun je er bijna zeker van zijn dat die binnen in het lijf ook in meer of mindere mate voorkomen. Als ze op een plek zitten waar ze echt last van hebben, kun je ze wel laten verwijderen, als ze er geen last van hebben, kun je ze beter laten zitten. De kans bestaat nl dat wanneer ze niet goed verwijderd worden, dat dan juist actiever gaan groeien en net zo snel weer terug zijn.

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:17

Vaak komen melanomen ook terug na het wegsnijden. Een biobtie geeft de kans de cellen te actieveren dus ik zou er niet veel aan doen, behalve heel goed in de gaten houden.
Mijn paard heeft een sarcoid op zijn been en had de afgelopen 4 week rare bulten onder zijn buik in de buurt van zijn koker. De veearts is geweest en het was moeilijk een diagnose te stellen omdat ze in eens veel kleiner geworden waren. Toch denk de veearts dat de kans groot is dat het uitzaaiingen zijn, maar zo lang er niets aan veranderd: afblijven en in de gaten houden.
Het verschil tussen een sarcoid en een melanoom is geloof ik dat een sarcoid ontstaat uit een oud wondje of wratje, melanomen komen uit het niets. Verder heb je ook nog een goed aardige variant van de sarcoid en zijn melanomen vrijwel altijd kwaadaardig. Maar zolang de bultjes (gelt voor sarcoiden en melanomen) niet actief zijn (dus niet groeien, van vorm veranderen, haren uitvallen, korstjes op komen of uitzaaien) zijn ze als het ware 'slapend' en onschadelijk.

Het is inderdaad lastig om te besluiten wanneer je er wat aan moet gaan doen. Ik heb met mijn veearts afgesproken dat wanneer er nog meer bulten ontstaan meteen een bioptie te nemen en wanneer deze positief uitvalt meteen naar Emmeloord of naar Utrecht te rijden en de sarcoiden te behandelen (dit kan helaas alleen in grote klinieken).

Omdat melanomen vrijwel altijd terug komen en meestal kwaadaardig zijn vraag ik me af of het zin heeft om te behandelen. Ik zou met je veearts alle kanten bespreken en uiteindelijk een afspraak maken over wat je gaat doen en wanneer. Dan weet je waar je aan toe bent en waar je op moet letten. Geeft denk ik wel wat rust

Succes met je paardje en ik hoop dat alles een beetje rustig blijft!

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:46

Rukaro schreef:
Omdat melanomen vrijwel altijd terug komen en meestal kwaadaardig zijn vraag ik me af of het zin heeft om te behandelen. Ik zou met je veearts alle kanten bespreken en uiteindelijk een afspraak maken over wat je gaat doen en wanneer. Dan weet je waar je aan toe bent en waar je op moet letten. Geeft denk ik wel wat rust

Ja, dat is dus ook wat mijn da mij liet verstaan,
er is momenteel nog maar één melanoom aan het "bewegen",
dus hij stelde voor om het in de gaten te houden en ernaar te kijken wanneer hij moet komen vaccineren, tenzij er voor die tijd andere klachten komen, uiteraard.
Nu is dat nog niet zo, gewoon levendig, alert en kuren zoals anders...

Bedankt voor je antwoord!

Kaat

bemoeial

Re: Melanoom of sarcoid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:48

Mijn paard heeft ook sarcoiden/melanomen/ pappiloma's. Het is vaak moelijk om vast te stellen wat het is. Meestal wordt het bepaald door inschatting van de plaats waar het zit. Ik weet dat dit advies idioot klinkt, dacht ik ook (ik ben zelf wetenschapper, echt geen grapje) maar tandpasta erop smeren lijkt te helpen. Iedere dag vers erop (even schoonmaken wat er nog zat) en bij mijn paard, alhoewel ik het zelf nog steeds heel raar vind, verdwijnen ze. Ik gebruik colgate met whitener en ik heb het gebaseerd op een engels forum hierover, alhoewel ik het geloof ik ook al een keer hier gezien heb, vorig jaar of zo. Probeer het een maand of twee, helpt het niet, so what, en zo wel, bingo! laat het aub wel even weten, ben erg geinteresseerd.

aquatje

Re: Melanoom of sarcoid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:13

bemoeial schreef:
Mijn paard heeft ook sarcoiden/melanomen/ pappiloma's. Het is vaak moelijk om vast te stellen wat het is. Meestal wordt het bepaald door inschatting van de plaats waar het zit. Ik weet dat dit advies idioot klinkt, dacht ik ook (ik ben zelf wetenschapper, echt geen grapje) maar tandpasta erop smeren lijkt te helpen. Iedere dag vers erop (even schoonmaken wat er nog zat) en bij mijn paard, alhoewel ik het zelf nog steeds heel raar vind, verdwijnen ze. Ik gebruik colgate met whitener en ik heb het gebaseerd op een engels forum hierover, alhoewel ik het geloof ik ook al een keer hier gezien heb, vorig jaar of zo. Probeer het een maand of twee, helpt het niet, so what, en zo wel, bingo! laat het aub wel even weten, ben erg geinteresseerd.

Mijn paard is sarcoid vrij door tandpasta met zeezout van Weleda

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:50

Jéétje! Dat is wel iets om uit te proberen!
Al die dure injecties en behandelingen inruilen voor een tube tandpasta, dat zou toch wat wezen..!

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 08:11

Weet iemand of dit zowel met melanomen als sarcoiden werkt?
Ben zo goed als zeker dat het hier een melanoom is
en aangezien ik mij heb laten vertellen dat dit kwaadaardig is en een sarcoid goedaardig,
ben ik een beetje voorzichtig, zou het absoluut niet erger willen maken.
Hebben dierenartsen hier een mening / verklaring over?
Zou het negatieve effecten kunnen hebben?
In elk geval bedankt voor de tip, maar vind het wel vreemd.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:19

Mijn merrie had er een op haar rug. die viel net buiten het zadel. Daar had ze dus nooit last van.

Ik heb het wel een aantal keer laten controleren, maar omdat ze er geen last van had hebben we er niets aan gedaan. Ik heb haar inmiddels verkocht en de huidige eigenaresse houdt het ook goed in de gaten.

Persoonlijk zou ik met een 23 jarige merrie niet gaan rommelen. De kans dat ze er uiteindelijk slechter van wordt is heel groot.