merrie valt af na veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

merrie valt af na veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:33

Mijn merrie is vorige maand moeder geworden van haar eerste veulen. Alles is heel goed gegaan, maar nu valt ze wat af en ik zou haar graag wat voller zien. Ik ben inmiddels wel begonnen weer wat met haar te rijden, maar dat blijft beperkt tot een paar keer perweek een half uurtje. Ik denk ook dat het op zich ook wel goed is voor de bespiering om haar wat beweging te geven. Zeker omdat ze op dit moment nog even niet op wei kan. Ze krijgt normaal gesproken brok en kuilgras, wat ik nog wat aanvul met muesli of zemelen en appels en wortelen.
Ze krijgt nu al wat extra brok en kuilgras en ik las hier al de tip om wat zonnebloemolie over het voer te doen. Ook las ik iets over maismeel, dus ben ik vanmiddag op pad gegaan om dat te halen. Ze hadden echter geen maismeel, maar wel maisvlokken. Zij die ook bruikbaar of is dat iets totaal anders? Iemand verder nog tips?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:35

Een goede merriebrok gaan voeren. Kennelijk geeft ze alles aan het veulen.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:46

tamary schreef:
Een goede merriebrok gaan voeren. Kennelijk geeft ze alles aan het veulen.

Ja, dat kan ik natuurlijk ook eens gaan overleggen. Ik betaal stalling inclusief voer, maar als het standaardvoer niet voldoet kan ik dat natuurlijk met de staleigenaar bespreken.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:48

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn merrie. Er liep een veulen bij en ze werd ook gereden. Nu is mijn merrie altijd al moeilijk dik te krijgen.
De eerste tijd stond ze dan ( schrik niet) op 8 kilo per dag. Veulen heb ik al snel laten wennen aan veulenbrok. Na verloop van tijd het was afgebouwd. Veulen ging zelf meer eten en het gras begon ook te groeien.

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:18

Maisvlok is ook prima hoor, dat geeft haar ook (sneller) wat meer vlees op haar lijf. Je kunt haar naast de maisvlok ook merriebrok geven. De merriebrok zorgt goed voor de melkproduktie en dat doet de mais niet. Dus beiden gebruiken en zeker niet alleen de maisvlok.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:04

Bedankt voor jullie reacties. Het is voor mij allemaal nog een beetje nieuw. Ik was tot voor kort helemaal niet van plan een paard te kopen. Ik reed gewoon 1 of 2 x per week een uurtje op een manege. Op die manege stond een drachtig paard gestald dat van een particulier was. Deze persoon kwam in de financiële problemen en moest afstand doen van het paard. En toen mocht ik er eens een lesje op rijden.... Nou ja, hopeloos verliefd dus en vervolgens heb ik moeten praten als brugman om m'n vent overstag te laten gaan. Tja, en dan heb je ineens een paard, waar dan een paar weken later ook nog eens een veulen naast staat. En dan bedenk je je ineens dat je nog lang niet alles weet.

Ik ga morgen beginnen met de maisvlokken en zal navragen welke brokken ze nu precies krijgt en eventueel overleggen of ze geen andere kan krijgen. Wat zou een goede merriebrok zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:09

Merriebrok, of gewone brok met een supplement voor drachtige/zogende merries is ook een optie (www.paardendrogist.nl) .
Een goed merriebrok is bijvoorbeeld Probeed van Cavalor, is trouwens wel een muesli. Van Havens heb je er dacht ik ook één.
En verder goed ruwvoeder blijven doorvoeren, is erg belangrijk!

mammaslamma

Re: merrie valt af na veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:50

Mijn merrie is nu, een jaar later nog niet op het oude gewicht, het kost gewoon tijd en zeker als ze weer snel moeten werken..........
Geef naar behoefte, komt goed.......

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 15:11

Een voedingssupplement is natuurlijk ook wel een idee.
Ik ben vandaag met de maisvlokken begonnen, maar mevrouw vond het niet zo lekker. Dit in tegenstelling tot de beide honden van stal, die er verzot op bleken te zijn. Ik heb er maar stukjes appel en wortel door gegooid en toen heeft ze er wel van gegeten. Hoop maar dat ze er alleen maar even aan moet wennen. Anders ga ik het wel in een lekkere slobber verwerken ofzo.

juria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:46

Merriebrok en maismeel/vlokken geven.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:40

Ik zou voldoende en regelmatig eten geven.

Wij waren op vakantie, en de stalhouder had mijn paard niet goed genoeg in de gaten gehouden. Ze was totaal vermagerd.

Ik zou inderdaad merrie brokken geven, en voldoende krachtvoer. Een veulen kan heel veel eisen van zijn moeder.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:14

veel kracht voer idd.. ofzo iets