Paard likt kleigrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Paard likt kleigrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:55

Waarom doet ze dit ?
Mineralen te kort of wat anders weet iemand dat toevallig?

Anoniem

Re: Paard likt kleigrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:19

Zo'n twee jaar geleden deed mijn paard dit ook; ze begon opeens heel enthousiast in een bergje kleizand te happen. Dit bracht mij er toe om te onderzoeken wat de samenstelling is van leem en aan welke mineralen en/of sporenelementen mijn paard dus behoefte had.
Na wat speurwerk zag ik dat leem veel belangrijke mineralen bevat, zoals calcium, fosfor, magnesium en zwavel (en ook de sporenelementen ijzer, mangaan en silicium).
Aangezien zeewier al deze elementen ook bevat (meer dan reguliere likstenen), ben ik haar destijds zeewier gaan geven. Dus wellicht ook een tip voor jou?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:41

klinkt bekend, die van mij deed het 2 jaar geleden ook, ben inderdaad ook zeewier gaan geven, hielp super! Gewoon besteld bij de paardendrogist.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:59

kleigrond eten kan duiden op natrium tekort.
zeewier bevat natrium dus kan wel helpen, verwacht niet meteen wonderen,duurt meesteal zo'n 3 weken..

elke dag een theelepel keukenzout( zonder jodium) zou hetzelfde effect geven, maar dat is een kwestie van uitproberen denk ik...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 07:47

Sowieso is het altijd verstandig een mineralenliksteen op te hangen zoals die van Rockies, zodat het paard zelf z'n 'vitaminenhuishouding' kan regelen.
Ook is het voeren van zeewier een goeie optie, is een bron van vitaminen, mineralen en aminozuren. Alleen wat Ellepel net al zei, je zult niet direct resultaat zien!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 08:29

Zeewier krijgt ze altijd al bijgevoerd evenals een compleet suplement van pavo. Zoutblok daar heeft ze nog nooit aan gelikt heb al paar verschillende geprobeerd maar ze keek er nooit naar om,ook nu niet.

Ze neemt er geen happen ofzo van echt alleen likken.Maar kan het geen kwaad?.Of moet ik dan meer zeewier gaan voeren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 06:53

Dan geef je voldoende, ik denk dat het verder ook weinig kwaad kan.

Marije_Dusty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:09

dit klinkt me bekend in de oren
zeewier is de oplossing zoals hier boven al gezegd is