vraagje over mok!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brammie

vraagje over mok!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:34

hoi ik heb een verzorg friesje en zij heefd mok aan dr linker achterbeen.
ze is nu ook kreupel aan dat been en vanochtend bloede het heel erg aan dat been(wel de/het mok hoor), had het wel gister nog schoon gemaakt! weer schoon gemaakt maar zou het daaraan kunnen liggen??

we hebben van de zomer haar sokken afgeschoren en we behandele het iederekeer goed en ze gaat niet naar buiten als het nat is enzo!

alvast bedankt!
als iemand ook nog tips heefd hoe je het het beste schoon houd zou dat mooi zijn.

groetjes nena

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:41

heej..
goed schoonhouden en als het zo blijft de dierenarts erbij halen...
erg bale allemaal mijn vz Fries heeft het ook maar die der sokken kunnen we niet scheren vanwege hele brokken dat is ook nat en het stinkt als een gek....dus we hebben het maar geknipt,
hebben ook al homeopatische pilletjes gebruikt en nog meer en zo maar het helpt niet echt ze staat de hele winter op stal en gaat er 1 keer per dag uit(in de bak)
t kan ook helpen om minder in de bak te rijden mijn vz vriesje heeft nu 2 weken niet in de bak gereden en het is droger geworden verder kan k je niet echt helpen maar wel met je mee leven erover
zwaar kl*te allemaal
heel veel sterkte en miss word het beter

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:46

Je moet het zo droog mogelijk houden! T is ook geen optie om er iets van bandages oid omheen te doen( ik weet niet hoe hoog het zit maar als het helemaal tot t pijpbeen zou komen ) Het moet namelijk vooral niet warm worden! Als het paard het al langere tijd heeft zou het kunnen dat de bacterie al in het lijf zit en dan is het van binnenuit te behandelen, ik zou een da laten komen en het die verder laten beoordelen!
Succes ermee!
Oh ja, mijn ervaring is dat je het beter 1x kunt wassen met betadine en vanaf dan niet meer schoonmaken en dus zorgen dat het ook niet vies wordt! Klote dus maar geen zand enz. er meer in laten komen en elke dag goed afdrogen( GEEN korstjes eraf trekken ) en dan insmeren met uierzalf( dit houdt vocht namelijk tegen, het moet dus wel eerst goed droog zijn, anders sluit je het vocht juist in op de mok )

brammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:24

oke dank jullie wel zal eraan werken

stephanie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:29

geen uierzalf op doen!! Dan sluit je het virus(want dat is het) op. goed laten drogenen schoon houden . evt wassen met betadine shampoo.

Als het niet over gaat naar de dierenarts gaan en vragen om een antibioticum zalf voor mok.

dan moet het na ongeveer een week over zijn.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:34

Oh dat heb ik nooit geweten!op stage deden we dat altijd en het hielp wel

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:49

hoort dit niet bij Medisch?

verder idd betadine shampoo, geen uierzalf
gewoon zoals stephanie81 het zegt denk ik

brammie

Re: vraagje over mok!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:58

dankjullie wel hier kan ik zeker wat mee

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:32

zorg dta het schoon blijft, dus geen viezigheid geen zand en dergelijke... je kan het beste nadat je het gewassen hebt of schoongemaakt.. er een zalf op doen die de wondjes soepel houdt, zodat het dus niet gaat scheuren als het paard beweegt, en dan gaat het dus ook niet bloeden! (I)

de een zegt : je moet niet wassen met ebtadine shampoo... de ander zegt: je moet juist wel wassen...

je kan het ook met tea tree shampoo wassen... maar betadine is goed hoor... en zorg gewoon dat het een beetje schoon blijft, en dat je de randen van de wondjes soepel houdt... anders geneest het niet, en schiert het steeds open, totdat heel die plek dalijk open ligt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:17

Neem eens een een kijkje in het Centraal Topic over Mok bij MD!

GuusHinnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:22

mijn fries heeft het ook heel erg, en al heel erg lang
in het begin is er niks aangedaan, en toen hij van mij werd, heb ik eerst alles er af geschoren.
daarna af en toe goed wassen, maar verder zo droog mogelijk houden.
geen uierzalf erop ofzo, dat sluit inderdaad af.
ik heb er speciale zalf voor van mijn dierenarts, en dat helpt heel goed. bij drie benen is het al helemaal weg. wel scheer ik nog steeds om de 8 a 10 weken heel zijn sokken af. Houd ik zijn stal heel schoon, en smeer ik het elke dag in.
het is echt heel veel werk, maar als je resultaat ziet is het goed.
ik zou even aan je dierenarts vragen of hij iets heeft om erop te smeren, dan moet het goed komen
succes ermee

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:52

Ik smeer er een droogzetter voor koeien op. Ik vind het zeer goed werken.

brammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:34

dank jullie wel en ga het morgen bespreeken met de eigenaaressen.

nogmaals bedankt

Anoniem

Re: vraagje over mok!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:18