Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Xox schreef:Ringen in de hoeven hoefen niet op bevangenheid te duiden. Maar ook een verbrede witte lijn niet. Ik heb een chronisch bevangen paard die geen ringen heeft en ook geen verbrede witte lijn.
Toydoll schreef:Xox schreef:Ringen in de hoeven hoefen niet op bevangenheid te duiden. Maar ook een verbrede witte lijn niet. Ik heb een chronisch bevangen paard die geen ringen heeft en ook geen verbrede witte lijn.
Dit vind ik vaag.
Hoefbevangen wil zeggen dat de witte lijn niet meer sterk genoeg is om de hoefwand en het hoefbeen hij elkaar te houden, en de ruimte hier tussen dus breder word (en als er niets aan gedaan word het helemaal loskomt, wat resulteerd in een gekanteld hoefbeen)
Dus als je paard hoefbevangen is, dan is de witte lijn vebreed....
Als de witte lijn niet verbreed is, en dus niet verzwakt, is ie ook niet hoef bevangen.... Of wij verstaan iets heeel anders in hoefbevangen.
Overigens komen ringen veel vaker voor bij paarden die bijv door blesure ineens veel stil staan, ziek zijn geweest, gewoon slechte periode gehad hebben e.d.
Hamer schreef:Xox doe eens niet zo eigenwijs Hoefbevangenheid geeft een kanteling van het hoefbeen dus ook een verbrede witte lijn omdat de punt van het hoefbeen van de wand komt dus ook een verbrede witte lijn. Kijk eens naar hoofcare.nl daarin staat precies wat hoefbevangenheid inhoud. Misschien praat jij wel ergens anders over?