ribbels op hoeven altijd hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

ribbels op hoeven altijd hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:46

vandaag bij een controle van 1 van mijn ponys werd mijn laatst aangekochte minishetjaarling ook geent.

eerste wat de veearts opviel dat hij waarschijnlijk hoefbevangen is geweest aan de ribbels in de hoefjes te zien..

ik sta hier van te kijken,het ponytje loopt en staat uitstekent.
ook mijn eigen shetlanderruin van 11 jaar die ik sinds zijn 1 1/2 jaar heb heeft ook ribbels aan zijn hoeven maar is nog nooit hoefbevangen geweest!

ik geloof best dat er een kern van waarheid inzit maar het is toch niet altijd zo?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:00

Ribbels in de hoeven van een paard geven aan dat hij het een periode moeilijk heeft gehad, bijv. door ziekte. Het duurt ongeveer een jaar voordat de hele hoef van boven tot onder vernieuwd is, dus door te kijken waar de ribbel zit kan je ongeveer uitrekenen wanneer jou pony problemen heeft gehad.

Mijn paard heeft ook een ribbel op zijn hoeven zitten, dit komt doordat hij van de zomer een blessure heeft gehad waardoor hij een maand stil heeft gestaan en nog een paar maanden wat minder heeft gedaan. Doordat hij minder bewogen heeft neemt de doorlboeding van de hoef af, hierdoor is de hoorngroei minder goed dan normaal en ontstaan de ribbels.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:05

Dat is niet waar. Ribbels op de hoeven kunnen ook ontstaan door een periode waarin een paard ziek is geweest of het wat moeilijker heeft gehad.

Mijn paard heeft een lange tijd een ribbel op de hoeven gehad doordat ze heel erg ziek is geweest door een infectie-ziekte.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 22:16

ja,zo dacht ik dus ook,best kortzichtig dan van veeartsen die dat maar gelijk uitkramen...

dat dit veulentje een moeilijke periode heb/had weet ik wel zeker..

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:41

Laat je toch gewoon je smid een keer kijken! Die kan het zien aan de 'witte lijn'. Ik vind het ook kort door de bocht van die DA. Het kan inderdaad komen door wat 'Frunnik' en 'Anya' zeggen maar ook gewoon door inderdaad van 'veel groen gras' ineens overgaan naar sobere voeding maar dat wil niet meteen zeggen dat ze hoefbevangen is geweest!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 10:04

de smid komt volgende week ook...het schuwe beestje is ook nog nooit geweest en heb hem pas enkele dagen.dus wilde niet meteen onder de hoeven kijken.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:48

Ringen in de hoeven hoefen niet op bevangenheid te duiden. Maar ook een verbrede witte lijn niet. Ik heb een chronisch bevangen paard die geen ringen heeft en ook geen verbrede witte lijn.

Ireen_

Re: ribbels op hoeven altijd hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:29

Ringen duiden er niet op in ieder geval, mijn haf krijgt al ringen in haar hoef bij bijv. verandering van voer of de overgang stal-wei, zonder dat ze ziek is geweest.

Een paard met en verbrede witte lijn is vaak wel bevangen geweest in het verleden.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:25

Xox schreef:
Ringen in de hoeven hoefen niet op bevangenheid te duiden. Maar ook een verbrede witte lijn niet. Ik heb een chronisch bevangen paard die geen ringen heeft en ook geen verbrede witte lijn.

Dit vind ik vaag.

Hoefbevangen wil zeggen dat de witte lijn niet meer sterk genoeg is om de hoefwand en het hoefbeen hij elkaar te houden, en de ruimte hier tussen dus breder word (en als er niets aan gedaan word het helemaal loskomt, wat resulteerd in een gekanteld hoefbeen)
Dus als je paard hoefbevangen is, dan is de witte lijn vebreed....
Als de witte lijn niet verbreed is, en dus niet verzwakt, is ie ook niet hoef bevangen.... Of wij verstaan iets heeel anders in hoefbevangen.

Overigens komen ringen veel vaker voor bij paarden die bijv door blesure ineens veel stil staan, ziek zijn geweest, gewoon slechte periode gehad hebben e.d.

Hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:07

jullie hebben allemaal een beetje gelijk! maar Ribbels op de hoornschoen ontstaan bij de kroonrand en het duid er op dat
er veranderingen zijn geweest vd.
voerverandering, te dik zijn en daardoor hoefbevangen zijn geraakt, ziek is geweest en er medicatie is geweest, overbelasting van het paard of pony. dit zijn allemaal verandering die de hoorngroei in de kroonrand veranderd dus ook de afgroei van de hoornwand.

chronische hoefbevangen paarden hebben absoluut een verbrede witte lijn anders zouden ze niet hoefbevangen zijn geweest!!!
er is een informatieve site hoofcare.nl daarin staat dit alles beschreven.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:44

Toydoll schreef:
Xox schreef:

Dit vind ik vaag.

Hoefbevangen wil zeggen dat de witte lijn niet meer sterk genoeg is om de hoefwand en het hoefbeen hij elkaar te houden, en de ruimte hier tussen dus breder word (en als er niets aan gedaan word het helemaal loskomt, wat resulteerd in een gekanteld hoefbeen)
Dus als je paard hoefbevangen is, dan is de witte lijn vebreed....
Als de witte lijn niet verbreed is, en dus niet verzwakt, is ie ook niet hoef bevangen.... Of wij verstaan iets heeel anders in hoefbevangen.

Overigens komen ringen veel vaker voor bij paarden die bijv door blesure ineens veel stil staan, ziek zijn geweest, gewoon slechte periode gehad hebben e.d.

Mijn paard is sinds 3 jaar chronisch hoefbevangen. Wat geconstateerd is door merdere DA's. Maar ze heeft geen hoefbeenkanteling en ook geen verbrede witte lijn. Veel mensen denken dat dit hoort bij chronisch hoefbevangen maar dat is dus niet zo.

Hamer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:13

Xox doe eens niet zo eigenwijs Hoefbevangenheid geeft een kanteling van het hoefbeen dus ook een verbrede witte lijn omdat de punt van het hoefbeen van de wand komt dus ook een verbrede witte lijn. Kijk eens naar hoofcare.nl daarin staat precies wat hoefbevangenheid inhoud. Misschien praat jij wel ergens anders over?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:22

Hamer schreef:
Xox doe eens niet zo eigenwijs Hoefbevangenheid geeft een kanteling van het hoefbeen dus ook een verbrede witte lijn omdat de punt van het hoefbeen van de wand komt dus ook een verbrede witte lijn. Kijk eens naar hoofcare.nl daarin staat precies wat hoefbevangenheid inhoud. Misschien praat jij wel ergens anders over?

Hoezo doe ik eigenwijs. het paard is al jaren chronisch bevangen en is onderzocht door meerdere artsen en die hebben allemaal hetzelfde geconstateerd. En ze heeft geeeeeen kanteling en geeeeen verbreede witte lijn. Wat ook geconstateerd is door meerdere hoefsmeden en dierenartsen en dat waren ook niet de minsten. Dus wie is hier eigenwijs.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:09

Hamer: het ligt er maar net aan in welk stadium van de hoefbevangenheid het paard zit. Als je er snel bij bent en de behandeling start, hoeft het hoefbeen niet te kantelen. Ken 2 gevallen waarvan de rontgenfoto's gelukkig 100% in orde waren.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:53

Mijn paard is chronisch bevangen maar daar we heel goed opletten hebben we al 3 jaar voorkomen dat fase 4 de hoefbeen kanteling ontstaat. We houden haar steeds in de gaten. Dit is mogelijk doordat ze thuis staat. Daar ze het al zo lang heeft is het chronisch en niks aan te doen. Ze is wel gewoon bruikbaar je moet alleen oppassen met alles wat we doen. Ze heeft dus geen hoefbeenkanteling en geen brede witte lijn en heeft er ook geen last van

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:56

het is ook een verandering van voedsel.. heeft je paard de hele zomer op de wei gestaan zonderextra voer,en komt deze in het najaar op stal.. zie je namate hoe snel de hoeven groeien, ook zo een roing..omdat het dier nu op krachtvoer leefd, is het een voedsel verandering!!

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:00

Ribbels ontstaan ook door verandering van voer. Ben tijdelijk overgestapt geweest op basisbrok en er komt nu zo'n mooie rand tevoorschijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:17

gam kreeg ze bij de start van het weideseizoen