Gevoeligheid op de luchtwegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oricitraz

Gevoeligheid op de luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:13

Ik ben op zoek naar mensen die een paard hebben, welke de diagnose hebben gekregen dat er een blijvende gevoeligheid op de luchtwegen is.

Wat doe jij met je paard?

Kun je nog intensief rijden?

Welke maatregelen heb je getroffen?

Ik ben op zoek naar ervaringen en info.

Alvast bedankt !!

cleyto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:07

Hallo, die diagnose is niet zo leuk , ik spreek uit ondervinding!
Maar geef het vooral niet op, het kost je wat tijd , moeite en geld maar bij mijn paardje is de kuch helemaal weg nu, na maanden sukkelen en zoeken wat het beste voor em is.
Eerst zei de dierenarts me om hem op voordroog te zetten ipv hooi maar dit hielp niets.Ik moest hem ook tweemaal daags ventipulmin geven.Maar het werd nog erger hiermee!!
Toen ben ik beginnen zoeken en zoeken en las ik één en ander over kruiden die gedomesticeerde paarden nooit tot zich kunnen nemen en bij ziekte deze heel goed kunnen gebruiken.
Je kan tegenwoordig ook nergens op de weiden deze kruiden nog vinden dus moet je gaan zoeken welke kruiden voor welke kwaal!
Ik kon in deze periode ook niet rijden , ik hoorde de pony hoesten s'nachts en hij kon zich zelfs niet rollen in het zand want dan stikte hij bijna van het hoesten, zo hard dat de buren kwamen vragen welke erge ziekte hij wel had!En nooit kwamen er slijmen los.Sinds een maand zoiets geef ik hem nu deze combinatie:
Van PAVO krijgt hij de Herbasan mengeling(kruiden en ruikt héérlijk)
hierbij doe ik een schep melasse (bietsuikermelasse en vlaskaf en ruikt lekker naar chocolade)
dan nog de juiste hoeveelheid Zeewier (in granulaatvorm van Animavital)
en dan de aangepast (volgens je paard z'n gewicht) hoeveelheid van H.M.P.Horse kruidenmengeling, deze kan je ook kopen bij
www.allesvoormijnpaard.nl
En werkelijk zo simpel maar er heeft zich een metamorfose voorgedaan!Hij is voor het eerst zo dartel als een veulen en kan alles zonder ook nog één kuchje, ook op stal hoest hij niet meer.
Ik kan weer lopen , draven en galoperen zonder dat hij hoest!Sinds enkele dagen heeft hij nu s' morgends geel oogvuil(slijmen die vastzaten en op deze manier verdwijnen!)
Echt het proberen waard!!

nancydejong

Re: Gevoeligheid op de luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:13

Hoi Oricitraz

Al op vier jarige leeftijd had mijn pony ernstig last van haar longen en zag de DA het pessimistisch in, maar inmiddels is ze 16 jaar en heeft na heel wat gedokter energie voor 10!! Ze wordt dan ook echt heel intensief bereden en is niet moe te krijgen, ze rent alle paarden zonder luchtweg problemen voorbij. Dus geef vooral niet op. Wat ik heb gedaan is het volgende;
-een buitenstal waar ze in en uit kan lopen
-kuil geven maar dan wel kuil dat niet nat is
-pollenkuur van puur natuur geven helpt tegen allergie
-als ze last heeft luchtweg compositum geven
-extra vitamines geven en mn glucosime complex van de groene os het lijkt misschien vreemd maar dit werkt echt goed op de luchtwegen door msm en calcium
maar of dit ook oplossing is voor jou paard weet ik niet hangt natuurlijk van de problemen af zijn het de voorste wegen of zit het diep in de longen?? en hoest ze wel of niet en zoja is dit een droge hoest of komt er slijm mee?? staat ze te 'pompen'etc ? is ze allegrisch wanneer heeft ze de klachten??
groetjes

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:18

Hoi hier ook een paard dat hoest helaas.
Ze heeft een inloopstal en staat eigenlijk altijd buiten. Alleen heb ik het idee dat ze door het hooi deze hoest gekregen heeft. We hebben heel stoffig hooi gehad. Ik maak dit nu natuurlijk wel nat, maar wil eigenlijk veel minder hooi gaan geven. Alleen is het probleem dat ze met kuil misschien te veel eiwitten binnen krijgt en ze is ex-hoefbevangen. Dus schraal gras is denk ik de oplossing.
Ze pompt gelukkig niet, ze hoest bij het aandraven en meestal is het een droge hoest maar soms komt er ook wat slijm mee. Ze heeft soms een beetje wat snot uit d'r neus, maar bijna niet meer.

Iemand voor deze situatie tips?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:22

Nou 1 van mijn paarden heeft ook last van de luchtwegen. Ik rij nog wel.. maar lang nie zo intensief meer als voorheen. Ik laat haar waarschijnlijk opereren. Nog al een dure ingreep maarja..

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:51

Mijn vos is een paar jaar geleden afgekeurd voor de sport, hij kon dressuur op hoog (nat.) niveau niet aan, te veel inspanning.
Heb hem terug gekocht van de maatschappij en hij staat nu op pensioen in de wei en soms eens een bosrit.

Hij mankeert: Cornage EN een verslapte keelholte EN astma.

Aan cornage was hij al eens geopereerd, keelholte niets aan te doen, alleen de astma is te behandelen.
Ik heb een "equine haler" voor hem die je op z'n neusgat plaatst zodat je hem de humane astma pufjes kan toedienen.

Daarnaast als bodembedekker; houtvezel (krul) A-klasse (dwz stofvrij)
Ruwvoer; kleine folie pakjes van grof onbemest gras, één dag eerder gewikkeld dan hooi

Hij loopt veel buiten, hooguit 8/9 uur per nacht op stal.
Op stal altijd het bovenluik open, al vriest het -20.

Veel frisse (buiten)lucht en zo min mogelijk stof!!!!

Succes met jouw paard!