Hoi!
Via deze topic wil ik jullie vragen of iemand ervaring heeft met sintografie bij zijn/haar paard. Voor de mensen die niet weten wat dit is zal ik het even uitleggen. Bij sintografie worden er radioactieve isotopen in het paard gespoten. Deze isotopen verdelen zich over de botten en met een apparaat kunnen ze dan vervolgens meten waar verhoogde botactiveit optreedt.
Mijn pony is nu al zo'n 6 maanden op en af kreupel. Ik weet niet wat hij gedaan heeft, maar hij was van de een op de andere dag linksachter kreupel. Na twee weken heb ik de dierenarts gebeld. Zij vermoedde dat het spat was dus lieten we foto's maken van zijn hak en knie. Op de foto's was niks te zien. De dierenarts wilde het nog even aankijken, want misschien had hij wel gewoon een spiertje verrekt en zou het wel weer vanzelf beter worden. Ik mocht rustig beginnen met longeren met bijzet met het idee zijn blessure er zo uit te trainen. Voor zo'n 8 weken ging dit goed, met af en toe een mindere periode, en ik mocht weer beginnen met rijden, stappen en draven. Dit heb ik zo'n 6 weken gedaan. Hij liep wel redelijk maar merkte wel dat hij nog steeds niet de oude was. Op een dag was ik buiten aan het stappen en hij had een heel rare bui en begon allemaal gekke sprongen te maken. Ik was al bang dat het niet goed zou gaan en stapte af, maar toen was het al gebeurd. De volgende dag was hij weer erg kreupel, terug bij het begin. Ik heb hem vorige week naar de kliniek gebracht voor onderzoek, omdat ik het vreemd vond dat het zo snel weer mis kon gaan. De dierenarts heeft hem nog een keer nagekeken en vond een afwijking aan een van zijn ruggenwervels. Deze wervel ligt hoger dan de andere wervels en voelt warm aan. Ze heeft zijn rug gescand en ze concludeerde dat het geen aangeboren afwijking is. Maar het is niet zeker dat deze ruggenwervel de oorzaak is van zijn kreupelheid. Nu wil de dierenarts mijn pony doorverwijzen naar een kliniek in Kesteren, de enige plaats in Nederland waar ze onderzoek doen met radioactieve isotopen. Met de apparatuur die mijn dierenarts heeft kan ze alleen de bovenkant van de wervels bekijken. Met sintografie kom je ook te weten hoe de onderkant eruitziet. Ik heb de kliniek in Kesteren gebeld en kwam erachter dat dit onderzoek erg duur is. Bovendien hoorde ik via via dat je van dit onderzoek ook niet veel wijzer wordt. Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met sintografie of nog ideetjes/alternatieven heeft. Ik hoor het graag!