Doorrijden bij verkoudheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linde90

Doorrijden bij verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 15:16

Shona is nu al een week verkouden, wit snot uit de neus, maar ook een aantal flinke hoesten onder het rollen, losgooien en rijden. Nu heb ik iets van rapide gekregen, kan zo niet op de naam komen, maar het moet iig helpen tegen het hoesten.

Haar temperatuur en ademhaling zijn prima, ze heeft energie zat, ze is nog steeds erg oplettend en glimt netjes.

Ik moest gewoon blijven doorrijden. Zelf vind ik dit niet echt een goed idee, tenminstte, ik ben bang dat als ze gaat zweten dat ze met het uitstappen te veel kou vat en het geklooi met dekens hou ik niet zo van. Wat vinden jullie? Doorrijden? Of gewoon kleine wandelingetjes maken?

Ze is ook gewoon heel gevoelig voor dit soort dingen, ook moet ik altijd goed op het stro e.d letten of het niet te stoffig is. De DA is al diverse keren geweest, maar kan niks ernstigs vinden.

Kan iemand helpen, ik kom er niet echt meer uit..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:54

Moest je van de dierenarts gewoon doorrijden? Zou er iig voor zorgen dat je haar hooguit wat lichte beweging geeft, zonder dat ze zweet of buiten adem raakt. Overigens wel vreemd dat het zolang duurt. Misschien toch eens informeren naar een ander middel wat mogelijk beter aanslaat.

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:32

Ja, ik moest gewoon doorrijden. Ik gebruik het middel nu bijna 3 dagen, dus even afwachten nog.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:40

hou het goed in de gaten, lichte arbeid kun je wel doen. Stappen aan de hand of onder de man en verder veel buitenlucht, nat hooi, nat stro etc.
Beterschap

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:35

heb je ventipulmin gekregen?
Mijn pony ging half jkanuarie ook hoesten en had ook wit snot, Zij kreeg ventipulmin en antibiotica voor de witte snot en dat kan duiden op een ontsteking. Ik heb haar lekker op rust gezet (wel weibeweging natuurlijk) Echter ging ze na een 2 weekse kuur weer hoesten en kreeg ze ventipulmin kuur en weer antibiotica en prednisolon. Dit heeft niet aangeslagen en 3 weken geleden heeft ze een bronchoscopie gehad waar uit bleek dat ze zich steeds verslikt, en in haar lucht pijp zaten bultjes, wat of een alergiese reactie is of chronise bronchitus, Wat ik hier mee wil zeggen is dat je maar beter voorzichtig kan zijn. Vraag des noods een second opinion, als je het niet vertrouwd

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:17

Tja, zelf ben ik niet echt van het doorrijden tijdens een verkoudheid. Dan geef ik mijn pony gewoon rust en komt ze alleen op de wei. Ik zou je paard sowieso niet in het zweet werken.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:20

Mijn DA zei altijd dat je ze niet in het zweet of achter adem moet rijden. kalmpjes aan dus.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:39

Ik zou niet gaan rijden, het liefst gewoon buiten zetten als je de mogelijkheid hebt. De wei of paddock is het beste. Verder al het stof vermijden en evt. een homeopathisch of natuurlijk middel.
Ik ben zelf geen voorstander van ventipulmin en antibiotica, je haalt daarmee alle eigen weerstand van het paard weg, zodat het alleen nog maar sneller ziek wordt.

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:51

Alfie is ook verkouden. Hij heeft een Ventipulmin kuur achter de rug en het leek goed te gaan. Tot hij vanmiddag z'n longen uit z'n lijf hoestte bij het longeren. DA gebeld en die constateerde dat de hooi/kuil die hij krijgt schimmelig is. We moeten het nog even dit weekend aanzien, nog even doorgaan met de Ventipulmin en dan moet het echt beter zijn.

Verder, wel beweging, maar GEEN inspanning. Dus, weidegang, wandelen, maar zolang hij echt veel hoest nog even niet rijden/longeren. Ga jezelf maar na. Als je zelf zo benauwd zou zijn zou je ook niet een rondje gaan rennen.

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:00

nee geen rondje gaan rennen.. maar ik denk, vooral als je paard veel energie heeft dat het wel lekker voor hem is om even een rondje te stappen (onder het zadel of aan de hand) gewoon even eruit..

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:09

heleenxx schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van ventipulmin en antibiotica, je haalt daarmee alle eigen weerstand van het paard weg, zodat het alleen nog maar sneller ziek wordt.

daar ben ik het niet mee eens, ventipulmin is een soort snotoplosser en antibiotica helpt de ontsteking op te lossen, ehelp juist de weerstand verhogen!

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 06:53

ventipulmin in combinatie met een antibiotica heeft ze al eens eerder bij mij gekregen, maar toen was het echt extreem.

Ik vond het maar waardeloos spul, en heb gehoord dat paarden er immuun voor kunnen worden. Ik gebruik dus liever iets homeopatisch.

De stalhouder zegt dat ik ook gewoon moet doorrijden, maargoed. Ik ga vandaag gewoon wel even met haar aan de hand wandelen, verder staat ze gewoon een paar uur op de wei en voor de rest in de bak met de jaarlingen. Wel gaat ze daar ook mee zitten rennen en gek doen, is dat niet verkeerd? Of kan ik haar beter alleen zetten?

Sorry voor al mijn vragen, maar ik wordt een beetje onzeker

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:07

laat haar niet zeten

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:20

Doe ik ook zeker niet

PardoesJessi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:52

Tegenwoordig is het advies van de DA toch vaak doorgaan met beweging geven. Natuurlijk niet in het zweet rijden. Maar met stil zetten wil het slijm nog wel eens vast gaan zitten, zeggen ze, en bij lichte arbeid komt het beter los. Dit is mij in ieder geval verteld. Mijn paard is ook erg gevoelig op de luchtwegen. Hij krijgt daarom alleen nog maar kuil en geen hooi en staat op zaagsel....

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 09:32

Het ging gister al een stuk beter geloof ik, tenminstte, ze was aan het rennen met de jaarlingen in de bak, en heb haar wel nog een paar keer horen hoesten, maar lang niet zo erg als eerst. Ik ga er zometeen even heen, even heerlijk vertroetelen haha.

Verder dus maar even afwachten, en anders bel ik maandag de DA voor een nieuwe afspraak.