mijn paard loopt onregelmatig en soms kreupel op haar rechter voorbeen. mijn instructrice zegt dat het een overbelaste schouder is, maar het duurt nu al 3 weken en het word maar nie beter. ze staat nie meer buiten. voor de rust omdat ze anders gaat rennen. heeft iemand hier ervaring mee en of tips voor mij alvast bedankt ilona en santi
Zet een paard nooit zomaar op stal, van stilstaan wordt het echt niet beter! Laat er maar liever even naar kijken, de oorzaak kan van alles zijn natuurlijk. Een overbelaste schouder lijkt me niet, dat komt niet vaak voor bij een paard.
het kan een spier zijn in het schoudergebied die overbelast is maar meestal blijkt later dat het toch uit het onderbeen komt. als dit nu al 3 weken duurt word het zeker tijd om er naar te laten kijken. succes
Ik neem aan dat je niet op een kreupel paard gaat rijden toch??
En hoezo weet je zeker dat het een overbelaste schouder is?
Als het echt een overbelaste rechterschouder is dan moet je er voor zorgen dat het paard rust krijgt. hooguit rechtuit stappen, eventueel onder het zadel. Zeker niet draven. Probeer je paard zo min mogelijk linksom te laten draien. Dus niet linksom de stal in of op een linkse volte stappen. Want dan moet zijn rechterschouder een grote pas naar voren maken en dan kan de spier niet herstellen. Doe dit zeker 4 weken en ga dan weer voorzichtig opbouwen.
Maar ik zou toch zeker eerst de dierenarts raadplegen want voor hetzelfde geld is het een hoefzweer of een hoefkratolontsteking. Veel succes ermee.