Lintwormen of iets anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilco

Lintwormen of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 11:15

Mijn verzorgpony is de laatste 1,5 maand heel erg moe ook drink hij erg veel. De dierenarts is geweest maar die had het over zand in zijn buik. Hij heeft zand weg! gekregen maar dat eet hij niet. We geven hem nu zemelen. en op aanraden van de dierenarts 2 kilo biks inplaats van 1 ook krijgt hij kuil en wortelen. Weet iemand wat het kan zijn.
Symptomen:
- veel drinken
- Steeds magerder
- Heel erg sloom en moe

We hebben hem zaterdag een wormenkuur gegeven. Het heeft nog geen werking. Hij is 14 en hij staat met een ander paard in een loopstal.

Ilco

Anoniem

Re: Lintwormen of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:17

Laat je een bloedonderzoek doen, dan kan je zien of hij wormen heeft of iets anders onder de leden. Heb je goede kwaliteit ruwvoer??

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:20

onbeperkt kuil? hoeveel kuil krijgt je paardje dan?

ik zou even een bloedonderzoek laten doen. geen tandproblemen of een beschadigde slokdarm?

Ilco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 11:27

Het kuil is niet altijd van de beste kwaliteit. Ze krijgen samen 2 ruiven vol. s'ochtens en s'avonds. Het is allemaal gratis ne gesponsert. Hij staat in een instelling voor gehandicapten. Toen hij daar net kwam had hij wel veel wormen. zij hebben zijn ingewanden beschadingt.

Anoniem

Re: Lintwormen of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:03

Dan is dat de reden dat hij zo mager wordt, zal toch maar bloedtest doen om te kijken of hij genoeg vit/mineralen binnen krijgt. Zo een paard kan m.i. beter onbeperkt hooi krijgen.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:39

hoezo is er zo slecht met het ontwormen omgegaan?..
pff..

Ik zou ook een bloedtest laten doen, en vragen of er niet toevallig luzerne bijgevoert kan worden. Hier knappen paarden veelal van op als ze wormen hebben gehad en heel sloomjes zijn.
Verder even aan de DA vragen of je niet beter een sterkere past voor 1 keer (of meerdere keren) kan geven.

Ilco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:55

Nee ze hebben hem waarschijnlijk niet ontwormt. Wij konden er ook niets aan doen. Het hooi moeten we volgens mij kopen en het kuil krijgen we gratis. Daarom krijgen ze het. Hij eet zelf ook veel liever hooi dan kuil. En muiszje ik volgje niet helemaal Sorry. Verder even aan de DA vragen of je niet beter een sterkere past voor 1 keer (of meerdere keren) kan geven. dat snap ik niet.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:02

Pasta> wormenkuur. (dus ook eentje voor lintwormen etc)

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:29

laat via bloedonderzoek, de werking van de nieren, lever en alvleesklier checken........

Ilco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:45

Oke bedankt. Maar bestaat er iest zoals paardensuikerziekte. Ik had wel wat gevonden maar dat was er wazig

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:14

Ja het bestaat, maar er is weinig aan te doen.
het enige wat je dan kan doen is stoppen met muesli voeren waar melasse in zit en geen zoete dingen.
Ik denk eerder aan de nieren ivm veel drinken.
geef hem maar gedurende 14 dagen 1 flesje oud bruin bier in de waterbak. Dat reinigt de nieren.......
maar.........ik ben nog steeds geen DA.......

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:57

Veel drinken kaan door een heleboel oorzaken komen, en wat versta jij onder veel drinken??? Om te beginnen kan je meten hoeveel je paard drinkt door hem uit emmers te laten drinken, zorg dat er altijd een emmer met water staat, sluit de waterbak af en kijk hoeveel emmers een paard drinkt. Een wateropname van hoger dan 100 ml/kg/dag is bewijzend voor te veel drinken t.g.v. ziekte. Maar minder extreme vormen komen ook voor. Als je twijfelt kun je het soortelijk gewicht van de urine laten meten door je dierenarts en het laten controleren op de aanwezigheid van suiker.

Oorzaken voor teveel drinken kunnen o.a. zijn:
Chronische nierproblemen.
Suikerziekte.
Ziekte van Cushing.
Bijniertumoren.
Hyperthyreoïdie (schildkliertumoren).
Leveraandoeningen.
enz..

Denk er dus niet te ligt over en meet even hoeveel het paard drinkt. Vaak denken mensen dat een paard veel drinkt, maar als ze het gaan meten valt het allemaal wel mee. Kijk ook eens hoe nat zijn stal is, is deze natter dan normaal?? Als een paard echt teveel drinkt gaat deze ook veel meer plassen. Is de kleur van de urine nog geel of echt doorzichtig als water?? Dit paardje is al wat ouder en veel van deze ziektes komen op oudere leeftijd voor.
Ik zou hem dus zeker even laten onderzoeken. Het hebben van wormen kan zo niet het vele drinken verklaren. Je kunt natuurlijk altijd een goede wormenkuur geven die ook tegen lintwormen werkt. Dat is nooit verkeerd.

Zorg verder dat het paard voldoende kuilvoer binnenkrijgt, om te kijken of hij dan een beetje dikker wil worden. Maar ik denk dat als ik zo hoor dat hij ook slomer is dan normaal en veel drinkt en afvalt dat hij toch wat onder de leden heeft. Begin met urine onderzoek (om vast te stellen of hij echt te veel drinkt/plast) en daarna bloedonderzoek (lever, nieren, schildklier etc...)

Succes!!

Machonito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:06

Ik heb ook een keer mee gemaakt dat ze temager werden ondanks je veel voerd en extra ontwormd

wat bleek nou dat het aan de voer lag het werd uit gezocht maar wat op de pak stond qua inhoud klopte dus niet.
overgegaan toen op ander merk en ze knapte lekker op na en maand waren ze aardig bij gekomen.

ps welke wormen kuur heb je gebruikt

Had ook een keer mijn paard ontwormd en kwam niets uit maar hij werd wel magerder.
toen paar weken later kreeg ik een ander heel duur merk ontworming middel en toen kwam alle soorten en maten wormen eruit.
bah zo groot en dit had ik nog nooit gezien leek wel spagetie allen dikker.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:57

Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Alleen voor lintwormen moet je praziquantel geven. Het beste kun je dus in het voor en najaar een keer met equimax ontwormen, daar zitten zowel ivermectine als praziquantel in.

Ilco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:06

de eigenaaresse loopt praat veel dingen goed. dat het to gdoor het zand kwam enz. de waterbak kunnen we niet afsluiten want hij staat bij een kinderboederij. die kraan word dan ook afgesloten en als je ze dan emmers geeft kan je he nog niet controleren omdat hij met een ander paar in een loop stal staat. er staat ook een 3de paard apart in een stl maar die kunnnen niet omwisselen omdat hij geen kuilgras mag. Kortom het gaat nog een hoop problemen geven. Maar ook elke keer met rijden als hij lands de waterbak komt dan wil hij drinken. ik vind persoonlijk dat het niet zo veel beter gaat. we hebben daar ook een paar koetsiers lopen meestal zeggen zij niet zo veel over de paarden maar nu wel. het viel hun ook al op dat hij heel erg sloom was. als hij samen voor de kar staat heeft hij er heel veel moeite mee.

Hij heeft wel al 1 of 2 keer eerder zandkoliek gehadmar ik denk niet dat dat het is. Mijn moeder zit ook een beetje in de paardenwereld en die denkt er ook heel anders over. het valt haar ook op dat hij zoveel drinkt.
het punt is ook dat de kosten voor de dierenarts zo hoog zijn. Dat houd ze ook tegen. Als je het mij vraagt moet hij echt onderzocht worden. en als ik jullie meningen zo lees denken jullie er gelukkig het zelfde over.
En he is dus ook logisch dat ik me zoveel zorgen maak.

Ilco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:07

de eigenaaresse loopt praat veel dingen goed. dat het to gdoor het zand kwam enz. de waterbak kunnen we niet afsluiten want hij staat bij een kinderboederij. die kraan word dan ook afgesloten en als je ze dan emmers geeft kan je he nog niet controleren omdat hij met een ander paar in een loop stal staat. er staat ook een 3de paard apart in een stl maar die kunnnen niet omwisselen omdat hij geen kuilgras mag. Kortom het gaat nog een hoop problemen geven. Maar ook elke keer met rijden als hij lands de waterbak komt dan wil hij drinken. ik vind persoonlijk dat het niet zo veel beter gaat. we hebben daar ook een paar koetsiers lopen meestal zeggen zij niet zo veel over de paarden maar nu wel. het viel hun ook al op dat hij heel erg sloom was. als hij samen voor de kar staat heeft hij er heel veel moeite mee.

Hij heeft wel al 1 of 2 keer eerder zandkoliek gehadmar ik denk niet dat dat het is. Mijn moeder zit ook een beetje in de paardenwereld en die denkt er ook heel anders over. het valt haar ook op dat hij zoveel drinkt.
het punt is ook dat de kosten voor de dierenarts zo hoog zijn. Dat houd ze ook tegen. Als je het mij vraagt moet hij echt onderzocht worden. en als ik jullie meningen zo lees denken jullie er gelukkig het zelfde over.
En he is dus ook logisch dat ik me zoveel zorgen maak.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:44

Als je het drinken niet kan meten zou ik toch even zijn plas opvangen en dit bij de dierenarts afgeven. Als je het alleen laat onderzoeken, met jou verhaal erbij, hoef je meestal al geen consult te betalen en ben je dus al een stuk goedkoper uit.

Ik snap wel dat een dierenarts geld kost, maar als jou paardje echt zoveel drinkt als dat je nu doet overkomen is het heel belangrijk dat er naar gekeken wordt. Want met deze leeftijd kan er dan behoorlijk wat mis zijn.

Sterkte in ieder geval, het is altijd moeilijk als het je eigen paardje niet is en je de eigenaar moet overtuigen