trekbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesInside

trekbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:59

hallo,

mijn pony van 1,3 jaar heeft sinds een paar weken of maandjes een heel gek iets, steeds als hij loopt dan gaat zijn linkerachterbeen heel gewoon naar voren om te lopen maar dan schiet het opeens 5 cm omhoog hij lijkt er geen last van te hebben.. alleen is het niet zo leuk om te zien, volgends een kennis van mij is het een trekbeen maar wat houd dat dan precies in?

ook als je hem bijv. het ziet doen en je tilt zijn beentje op dan gaat hij omhoog zo'n 6 cm en dan schiet ie opeens omhoog je voelt dan ook een soort knak.. hij had het eerst niet altijd maar nu wel.. in draf zie je het niet.. ik denk dat je alleen in draf iets ziet als je het weet en als je er vreselijk op gaat letten, dan zie je het beetje iets verder schieten.. in galop heb ik het nog niet kunnen zien.. en in draf is het niet altijd zichtbaar zelfs niet als je heel goed kijkt..

weet iemand iets over mijn vraagjes ??

alvast bedankt.. angelique

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:45

Misschien kan je meer info vinden als je zoekt op 'hanetred'.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:51

Misschien krijgt hij zn knie niet van het slot. Dwz. een paard kan zn knieen op slot zetten zodat hij staand kan slapen. Soms hebben paarden (mijn oude merrie ook maar die is versleten) het dat ze de knie extra hoog moeten zetten om hem van het slot te halen.
je zou het eens aan een dierenarts moeten vragen.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:00

atreyuevita schreef:
Misschien krijgt hij zn knie niet van het slot. Dwz. een paard kan zn knieen op slot zetten zodat hij staand kan slapen. Soms hebben paarden (mijn oude merrie ook maar die is versleten) het dat ze de knie extra hoog moeten zetten om hem van het slot te halen.
je zou het eens aan een dierenarts moeten vragen.

Ja dat heeft mijn paard ook gehad. Je moet je paard door de dierenarts laten nakijken zodat je weet wat het is. Het klinkt als een patella fixatie. Als het dat is dan kan de hoefsmid daar wat aan doen. Bij mijn paard heeft er nu geen last meer van.

succes

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:07

Als je paardje het been omhoog of een beetje naar voren trekt noemen ze het hanetred. Als ze het been eerst naar achter strekken en dan ineens als het ware losschieten naar voren is het de achterknie op slot -> van slot.
Bij hanetred kan het goed zijn dat het bekken iets scheef staat, of in de rug iets vast of scheef, misschien kun je de paardenfysio of kraker o.i.d. de rug laten controleren?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:08

Maar, het paard doet het pas... Een hanetred is toch aangeboren.... dat een spier korter is ?

HorsesInside

Re: trekbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:51

ik heb het in iedergeval nooit gezien.. gisteren deed ie het wel véél minder.. maar dat ik weet heeft ie het nooit gehad, volgends een kennis is het een manier van lopen aanleren ofzo iets

HorsesInside

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:05

al 4 dagen heeft ie het niet gedaan.. het gaat echt super en ik heb er nog niks aangedaan ofzo het gaat gewoon beter

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:18

HorsesInside schreef:
ik heb het in iedergeval nooit gezien.. gisteren deed ie het wel véél minder.. maar dat ik weet heeft ie het nooit gehad, volgends een kennis is het een manier van lopen aanleren ofzo iets

dar is iig grooote onzin

het is of kramptrekken, dan gaat er i de signaaloverdracht ff iets fout en trekt ie ff zn been hoog op
bij veel weidegang neemt het wat af, je za het vooral zien bij voetjes afspuiten/naar de smid gaan n als ie net uit stal komt en soms ff als ie buitenloopt
gene probleem, krampentrekkers kunnen prima presteren in de sport (heb er zelf 1 in het Z dressuur gehad )
kramptrekken kan aangeboren zijn maar ook door een val op de rug oid veroorzaakt worden

hanetred is altijd zichtbaar dus niet de ene dag wel en de andere dag niet, dus dat valt iig af, mariska75 haalt hanetred en kramptrekken dus door elkaar net als zweetvos

maar wat het ook kan zijn, en dat lijkt me logisch gezien het een jong paardje is wat volop in de groei is, dat zn knieschijf op slot schiet, wat atreyuevita al vertelde
hier kan je hoefsmid hem speciaal voor bekappen en vaak wordt het beter als ze hun groeispurt gehad hebben en wat ouder&sterker zijn

HorsesInside

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:27

oke bedankt.. =)

wat wel jammer is.. is dat ie na 19 dagen weer is begonnen.. het is niet zo erg als eerst..maar vandaag deed ie het weer

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:10

Atreyu doet het steeds meer... soms bijna bij elke stap die ze maakr uit stilstand. Maarja... ouderdom en slijtage he? Idd constante beweging maakt het minder. Ze lijkt er niet echt pijn aan te hebben.

HorsesInside

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:19

jaa.. maar de oudheid kan het bij Griffin niet zijn..want hij is pas anderhalf jaartjes oud/jong..

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:55

Klinkt als hanentred...

HorsesInside

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 09:32

ik weet het niet.. als hij nu in galop is omdat opgejaagd word of net in de wei mag.. gaat hij op 3 benen galoperen..en het 'slechte' been.. tilt hij op een houd hij zijwaards naar buiten en zo galopeerd hij verder.. maar als hij gewoon galopeerd.. niet opgejaagd dus.. kan hij wel normaal galoperen..

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:51

ik zou het iig met de dA overleggen

passepartout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:53

Volgens mij is het patella LUXATIE. Mijn 5 jarige doet/heeft het ook.
Hier is hier voor behandeld, spuiten in de knieen.Gaat beter, maar nog niet helemaal oke.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:34

mariska75 schreef:
Als je paardje het been omhoog of een beetje naar voren trekt noemen ze het hanetred. Als ze het been eerst naar achter strekken en dan ineens als het ware losschieten naar voren is het de achterknie op slot -> van slot.
Bij hanetred kan het goed zijn dat het bekken iets scheef staat, of in de rug iets vast of scheef, misschien kun je de paardenfysio of kraker o.i.d. de rug laten controleren?

het lijkt mij niet zo'n strak plan om bij een dier wat nog in de groei is, iets te laten kraken... (uerhaupt kun je je afvragen of kraken een goed idee is)

dierenfysiotherapeuten kraken niet, maar kunnen, zoals Mariska75 al voorstelde, WEL je pony nakijken.
moeilijk om vanuit hier te zeggen wat het is. kan kramperigheid (hanetred, trekbeen) zijn, kan patellafixatie zijn. laat het dus eens nakijken, en post even terug wat het nou was.
we zijn natuurlijk erg nieuwsgierig allemaal!

salean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:08

Vroeger had mijn pony dit ook toen ze een jaar of 2 was.
De dierenarts zei dat als ze eenmaal goed bespierd en uitgegroeid was dat je dan grote kans had dat het weg zou zijn.
Nu doet ze het inderdaad helemaal niet meer.