allergie voor hoofstel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

allergie voor hoofstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:24

Hoi Allemaal

Ik heb een vraagje, mijn paard krijgt opeens binnen enkele dagen allemaal kale plekken precies waar het hoofdstel zit. Nu zei de dierenarts dat het een allergie kan zijn voor het zuur dat in het leer zit wat vrij komt als je paard gaat zweten. Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft en of er mensen zijn die weten of er uberhuabt s&t hoofdstellen van kunststof te krijgen zijn.

Alvast bedankt!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:43

Heb je het soms pas ingevet of met zadelzeep gedaan? Mijn paard had het ineens en dat kwam door andere zadelzeep, daar kon hij niet tegen. Heb het toen heel goed schoongemaakt een paar keer en voorlopig met bont erom heen gereden. Toen kwam het haar weer terug.

orsini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:36

heb het niet net gevet etc. Snap er ook niets van. Ik weet dat hij snel kale plekken krijg van een halster in de wei, maar nog nooit heb ik gehad van het hoofdstel. Kan denk ik ook moeilijk het hele hoofdstel omwinden met bont toch??? hoop eigenlijk dat het snel weer weg is en dat het geen allergie is.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:52

er zijn hoofdstellen die zijn gemaakt van die halsterstof en tegenwoordig kan je ook plastic enzo kopen... vind et een beetje raar... maar ja... het gaat om het paardje he?

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:19

hoe lang draagt ie al een hoofdstel? of is het iets van een nieuw hoofdstel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:22

Mijn merrie heeft het als ik invet, dus dat doe ik op die plaatsen niet. Ik behandel de neusriem en kopstuk dus net als een leren singel: met olie of je kan een neusbontje op maat knippen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:25

Spons in ieder geval het hoofd van je paard af na het rijden. Dat heeft bij onze Barbie ook goed geholpen.

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:28

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik heb zelf een hoofdstel van Biothane, een soort kunststof.
Het is een endurance hoofdstel.
Ik gebruik de mijne niet meer. Dus als je hem wilt overkopen, kan dat. Maar PB me dan even.

orsini

Re: allergie voor hoofstel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 09:23

hoi allemaal

thanx voor de reacties

mijn paard loopt al een jaar met dit hoofdstel en heeft er nog nooit zo'n last van gehad. Misschien heeft het ook te maken met het krijgen van een zomervacht? Hij is nl al wel aan het ruien (voor zover dat nodig is met zijn dunne vacht)
Ik heb op internet gezocht naar een kunststof hoofdstel, maar aangezien het een stang en trens hoofdstel moet zijn is het nogal moeilijk om er een te vinden. Iemand tips???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:56

Ik heb dit vorig jaar met een paard gehad en daar was de oorzaak simpelweg zweet. Dus ff met een vochtige spons na het rijden langs het hoofd en achter de oren kan al een stuk schelen!

Sybelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:27

Ik ken een creatieve tuigmaker die tuigen maakt van kunststof. Met een voorbeeld moet het hem vast wel lukken om een hoofdstel te maken van een soort band. Als je belangstelling hebt PB ik je zijn adres/telefoonnummer wel even.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:38

Grote kans dat je het bij kunststof ook hebt, omdat hij het bij een halster ook heeft. Beste is idd. al het zweet weghalen na het rijden. Evt. kan je het ook met water en wat azijn doen.

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:20

Mijn paard heeft precies hetzelfde!!
Ik heb ook het idee dat het door het zweten komt na het rijden.
Ik poets elke keer na het rijden het hoofdstel goed en haar hoofd spons ik af en poets ik ook elke dag. Verder smeer ik op de plekken nog wel eens zo'n creme....

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:21

Afsponsen en afdrogen !!! En zeker niet smeren dan blijft de huid dun.
Mijn paardje heeft het ook altijd volgens de da een dun velletje en een gevoelige huid en dit is echt het enige wat helpt.