Hoe komt een paard aan schiefel? En wat doet het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PintoNatal

Hoe komt een paard aan schiefel? En wat doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 16:13

Vraag staat in de titel.
Hoe komt een paard aan schiefel, wat doet het, en nog een vraag moet je iets met die schiefel doen?
Groetjes [ ]

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 16:57

Vaak komt het door het aantikken of een trap van een ander paard. Het is een reactie op de klap (trauma) en hierdoor vormt zich extra bot. Als het niet zo erg is en niet in de buurt van pezen zit, hoef je er vaak niets aan te doen. Mijn ervaring is dat het bij jonge paarden nog weg kan trekken. Heb het bij een 3 jarige gehad: zo groot als een half ei, 1,5 jr later zag je er niets meer van.
Soms kan je spul bij de dierenarts krijgen om erop te smeren.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:05

Mijn paard heeft er twee op zijn voorbenen [ "scheenbenen" ] en ik heb er nog nooit last van gehad. Ze zitten niet op een gevaarlijke plek en zijn waarschijnlijk door een fikse klap gekomen. Ik smeer er niks op, ik doe er niets mee. Ze zitten er gewoon.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:47

hier een slotje. Er lopen verschillende schiefeltopics op "beweging en hoefverzorging", waar dit topic ook thuis zou horen. Ik verplaats het niet, omdat daar al een aantal schiefeltopics staan.