paard schuurt neus kapot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paard schuurt neus kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:23

Wie heeft enig idee wat dat kan zijn? Het ziet er niet uit als schimmel (en daartegen is hij overigens geënt). Op stal doet hij niets, maar op de wasplaats staat-ie regelmatig met zijn neus langs vanalles en nog wat te schuren, ook veel te briesen. Bij het stappen (peesblessure) moeten we regelmatig stoppen omdat hij even z'n neus langs z'n been moet schuren. Ik dacht eerst dat het van de hengstenketting kwam (soort irritatie of proberen de ketting af te krijgen), maar aangezien hij het ook zonder de ketting doet, twijfel ik daar toch wel aan.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:13

Geënt tegen schimmel, kan dat? Dat is nieuw voor me. Maar geef eens wat meer informatie? zie je plekjes op de huid bijvoorbeeld?

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 06:37

Yep, dat kan en dat laat ik ieder jaar doen.
Hij heeft één kaal plekje op z'n neus, dat is rood kapotgeschuurd. Verder is er niets te zien, maar jeuken de hele tijd......

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:13

Hoogstwaarschijnlijk een allergie voor pollen! Ze (de pollen) zijn op dit moment erg aktief. Mijn paard doet het ook weer terwijl hij er al een poos vanaf was. Het valt ook op dat hij het bij regen niet of veel minder doet! Ook op stal is het schuren minder.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:27

Heb gisteren de DA, die er toch was, er even naar laten kijken. Hij denkt - gelukkig misschien - in eerste instantie aan een ontsteking in de neusgaten. Die waren namelijk redelijk geïrriteerd aan de binnenkant. Hiervoor antibiotica gekregen met een lekker smaakje. En vandaag niet geschuurd, op het plekje op zijn neus zit nu een korstje. Dus wie weet....
Voor pollen leek het mijn DA wat te vroeg, waar hij wel aan dacht is eventueel een lichtallergie. Hij opperde dus om te gaan "wegstrepen". Wandelen in de zon - is het jeuken dan erg? Wandelen in het donker - geen jeuk? etc. etc.
Mochten het pollen zijn: wat kan je dan tegen de jeuk geven, zijn er middeltjes tegen, ik had al bij de Paardendrogist gekeken, maar niets gevonden. Ja, zo'n kapje maar dat is op stal natuurlijk niets.

Holaso

Re: paard schuurt neus kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:47

Interessant topic. De mijne doet dat ook terug. In de winter geen last van gehad en daarstraks zag ik hem weer schuren.

Ik dacht dat t misschien van die kleine vliegjes (mugjes?) was, aangezien ik die de laatste tijd weer veel zie vliegen..