Merrie niet fit, dierenarts geweest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liska

Merrie niet fit, dierenarts geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:29

Een van mijn volbloeden is niet helemaal topfit.
Ze heeft 2,5 maand geleden haar veulen verworpen op 7 maanden dracht. De navelstreng was dolgedraaid, zaten veel slagen in.
Sindsdien is ze echt loom geworden, ze ligt overdag veel te slapen in de bak, wat ze die 5 jaar die ik haar heb nog nooit heeft gedaan.
Normaal is ze als ze niet drachtig is enorm chagerijnig in de omgang en nu is ze superlief en sloom zoals ik al zei, beetje hangerig.
Ook glanst ze niet meer zoals ze altijd deed en er staan een paar plukjes haren op haar rug die overeind groeien, steekt er echt uit. Je ziet bij haar flanken ook een paar ribben, links 2 en rechts de laatste dagen 4, heel vreemd. Zit een soort kuiltje lijkt wel. Buik is de laatste 2 dagen wat opgetrokken en haar darmen gaan tekeer.
Ontwormen doe ik heel secuur, altijd om de 7 weken. Ook een paar keer per jaar Equest en Equimax. Ze staat per dag 4 uurtjes in de bak, verder in de uitloop/stal met bijna onbeperkt goede kuil en droog hooi. Verder eet ze 's ochtends een halve kilo Equiral + halve kilo Equiral Qi, 's avonds nogmaals hetzelfde recept. Tussen de middag krijgen ze altijd een paar wortels/appels/peren, net wat er ligt.

Vandaag de dierenarts gebeld en die vond ook dat ze er niet meer zo best uitzag. Die stelde voor om Ivomec te spuiten, zogezegd zo gedaan. Daarna heeft ze een rose spulletje ingespoten in haar ader, soort van vitamine-booster. Wie is er bekend mee?
Als ze met 2 weken niet een beetje is opgeknapt dan wil de dierenarts een bloedmonster nemen.

Iemand verder nog adviezen/tips?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:33

Misschien haar wat meer tijd geven?Zo te horen lijdt ze nog onder het verlies van haar veulen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:11

Ik zou het, zoals Blue Star al zegt, het voorlopig even rustig aan doen. En het de bloedtest afwachten natuurlijkm, sterkte!

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:06

kan je misschien verder helpen, zit wel meer in het alternatieve gebied. Mocht je intresse hebben dan stuur ik je graag meer info toe per mail. geld natuurlijk ook voor overige lezers. reageer gewoon per pm of email onderin dit scherm.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:48

Van die vage klachten die net nergens echt bij lijken te horen willen nog wel eens met maagzweren te maken hebben.
Verder zijn er ook mensen die geloven dat dit soort paarden in een 'depressie' terecht kunnen komen na zoiets als het verliezen van een veulen. Maar wat je daar dan tegen zou moeten doen weet ik niet, verandering van omgeving misschien?
Dat rose spul zal wel Catosal zijn geweest, tenminste, dat is wat onze veearts als vitaminespuit in het bloed geeft.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:08

Hè bah, wat een zorgen....
Hoe is dat toen gegaan? Hefet ze voldoende tijd gehad om afscheid kunnen nemen van haar veulen? Is ze toen gespoeld (bij een vroeggeboorte kont de nageboorte er vaak niet helemaal goed af)?