paard opgegeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

paard opgegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:19

Luister:
Vorig jaar kocht ik een epony waarbij ik na een week merkte dat ze niet goed liep. Ze liep rechtsvoor kreupel. Dierenarts gebeld, vier weken stappen en quadrisol. Toen moest ze naar de wei want dat was al gepland. Al vrij snel daarna zag ik dat het beter ging, ze had natuurlijk meer beweging zo op het land. Dus het rijden weer opgebouwd. Heb eigenlijk die zomer normaal kunnen rijden, het ging heel goed. Toen werd het oktober en ging ze gevoelig lopen omdat de ijzers eraf waren gehaald en ze stond in de modder en op de stenen dus die sleten als een gek. Voor ijzers laten plaatsen, achter was niet nodig, volgens smid. Maar nu ging ze achter gek lopen. Dierenarts moest toch komen want ze moest de enting hebben. Haar gevraagd: loopt niet goed op linksachter, zei ze. Weer vier weken stappen en quardrisol. Terug naar pensionstal (geen stal beschikbaar bij het land). Daar aangekomen merkte ik dat het lopen achter stukken beter ging maar ging ik zien dat ze rechtsvoor niet goed liep. Weer niet. Dierenarts erbij, foto's gemaakt van kogel... niets te zien. Vier weken stappen... na die vier weken weer rijden en dierenarts laten kijken hoe ze nu liep. Ze zei ik zie niets, je kan het rijden weer opbouwen. Terwijl ik het WEL zag, als mijn dochtertje erop reed. Maar ze verzekerde me er is niets aan de hand. Dan ben je toch wel onzeker want ja, als de dierenarts het zegt... Afijn, het zat me niet lekker... ik heb paardje naar de kliniek gebracht in Wassenaar en daar krijg ik het volgende rapport:

Eerst een stuk met de bevindingen van de benen waar ze kreupel op loopt, blijken er 3 te zijn (rv, lv en ra).

Dan staat er:
"op de rontgenfoto's geen opvallende afwijkingen aan het hoefbeen; wel vernauwing van de gewrichtsspleet van het hoefgewricht hetgeen kan duiden op een verminderd hoeveelheid kraakbeen. Op de scan van de onvervoet linksvoor een beschadiging van de buitenste gewrichtsband van het hoefgewricht plus enige zwelling van de diepe buigpees in de kootholte; bovenste straalbeen niet afwijkend; onderste straalbeenbandje onregelmatig en thv de aanhechting avn de diepe buispees aan het hoefbeen een gedeeltelijk verdikking van diepe buigpees naast het plantaar ligament net onder de hak; een oudere blessure van de M.T. Interosseus (tussenpees) thv de aanhechting van de tussenpees aan het pijpbeen. Op de rontgenfoto's van de knie, spat en kogel geen afwijkingen (waren wel gevonden maar niet van belang) geen afwijkingen die een verklaring geven voor de beweging van de achterhand. De bekkescheefstand in combinatie met de blessure aan de aanhechting van de tussenpees aan het pijpbeen vormt wel een verklaring voor de manier van lopten. Overleg met de verzekering omtrent behandeling cq overname."

Nu hebben ze dus twee benen gescand en vol afwijkingen gevonden en het been waar ze het meest kreupel op loopt nog niet. Maandag hoor ik of ze uit de verzekering wordt gehaald. Als ik dit paardje zie lopen dan zie je natuurlijk vrij weinig omdat ze niet kreupel is op maar een been maar op drie. Dat maakt het moeilijker te zien. Maar je ziét het wel. Haar achterbenen in galop, zetten zich nml tegelijkertijd neer. Dus niet kort op elkaar, zoals bij een 'gezond' paard. Ik wil me best bij de diagnose neerleggen maar ik zou zo graag willen weten wat jullie hiervan denken? Mogelijkheid is om shockwavetherapie toe te passen en wekenlang stappen.

Hebben jullie een paardje met een scheef bekken ooit weer goed zien gaan lopen?

Dan nog wat: ik wou haar uiteindelijk verkopen omdat ze zo ontzettend kort liep (verklaring daarvoor heel duidelijk nu). Ze is vroeger verwaarloosd dus misschien mist ze het een en ander. Daarna is ze ingereden op jonge leeftijd (denk té jong) en voor de kar beleerd.
Ik heb haar bij aankoop (een jaar geleden) laten keuren maar deze man (verkoper) had alle middelen om het paard uit te verdoven, ik was zelf niet bij de keuring aanwezig. Stom stom!

Ik ben een beetje wanhopig. Volgens de dierenarts is dit aangeboren en daarna allemaal scheef belast, ze kan nooit goed gelopen hebben, dus ook niet bij aankoopkeuring. Pfff. Wie geeft commentaar?

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:31

oh en die shockwavetherapie gaat niet op voor alle benen. De dierenarts zelf gaf als commentaar: 1 been 75% kans, twee benen wordt al 50 en drie benen zo goed als geen kans, zeker niet gezien het bekken. Maar goed, dit even ter aanvulling.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:50

Voor de scheve bekens kan je er misschien een osteopaat naar laten kijken, verder weet ik ook even niet wat ik moet zeggen, wat een boel zeg voor 1 paard

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:26

Een bekken recht laten zetten kan wel, het zal een paar behandelingen nodig hebben.
Maar de rest vd problemen..........poeh.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:13

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:52

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat er ook heel veel van binnenuit veroorzaakt wordt. Een herhaalde quadrisolkuur zal de lever flink hebben kunnen overbelasten. Dat werkt door naar nek en voorbenen. De nieren kunnen problemen hebben. Ook de rug speelt ws. parten. Ik verwacht daar in de lendewervels wat blokkades, waardoor het bekken scheef gaat staan. Op een zeker moment gaat het ene probleem negatief inwerken op het andere, de neerwaartse spiraal ontstaat. Dat moet je zien te onderbreken.
Mijn advies zou ook zijn om er eens een osteopaat naar te laten kijken, die kijkt naar het gehele paard en grijpt op meerdere plaatsen tegelijk aan.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:15

Als ik jou was dan zou ik eens bij Eric Laarakker langsgaan met je paard. Die kan het bekken rechtzetten en heeft mischien ook wel een oplossing voor de andere problemen. Bij ons op stal hadden we ook een paard met allerlei problemen en ook een scheef bekken. Eric heeft dat recht gezet en medicijnen meegeven. Je ziet het paard nu opknappen.
Opgeven kan altijd nog. Mijn pony is al 2 keer opgegeven door de DA. En die springt nu ook weer rond.