Paard laten afvallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Paard laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:33

Mijn paard is veel te dik en ik geef haar maar een kilo biks per dag. Ze krijgt veel beweging (rij bijna elke dag), maar ze blijft haar buik houden. En ik krijg er ook wel eens een opmerking over. Dus.. Wie kan mij helpen?

Hier wat foto's van haar:

Afbeelding
Afbeelding

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:35

Ik vind het wel mee vallen, zo te zien is zo ook aardig gespierd. Maar zo te horen krijgt ze nog zeker 2 kilo biks? Dat kan nog wel ietsjes minder hoor.
Minder biks geleidelijk gaan geven en tegelijk geleidelijk het hooi op voeren?

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:43

Hannanas schreef:
Ik vind het wel mee vallen, zo te zien is zo ook aardig gespierd. Maar zo te horen krijgt ze nog zeker 2 kilo biks? Dat kan nog wel ietsjes minder hoor.
Minder biks geleidelijk gaan geven en tegelijk geleidelijk het hooi op voeren?

Nee ze krijgt 1 kilo biks per dag en 2 handen vol kuil. Ze is wel gespierd in de achterhand, maar ze heeft gewoon een buik. Wil gewoon weten wat ik daar aan kan doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:49

Duurtraining!

Geef je paard niet te weinig voer, daar halen ze namelijk hun energie uit voor het rijden etc.

Gewoon veel lange stukken draven en galopperen, en dan heb ik het niet over een half uurtje maar over een uur tot anderhalf uur per dag.
Ze vallen niet af door heftige trainingen maar door lange stukken van hetzelfde...
Denk maar aan hardlopen, daar kan je ook enorm van afvallen!

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:17

mij verzorgpaard is te dik en die krijgt zonnebloem olie dat zeggen ze dat dat goed is..

maar ik vind jou paardje echt niet dik mooi zo..
en hij heeft ja veel spieren haha

Fairytail

Re: Paard laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:23

Ik train een paardje dat 4 jaar stilstond die ook een vlinke buik had, ze kreeg 1kilo biks(normaal geen sport!) en inmiddels wat meer hooi want t land is erg kaal. Ze krijgt ook lijnzaad erbij wat ze erg vies vind, maar weet niet of dit op de darmen werkt(dacht van wel)

zo te horen heeft je paard dus wel een beetje conditie dat had deze merie nog helemaal niet, ik rijd haar helaas maar 2 keer waarvan 1 maal intensief trainen plus uitdraven(lang) en stap en 1 keer vooral conditie training. Het vorige paardje was nog veel dikker die heb ik echt gewoon laten draven en draven en draven.

train je alleen dressuur of nog meer dingen?

ik vind haar persoonlijk niet echt te dik ofzo hoor maar zwart maakt slank he;)

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:27

* hier heb je niets aan, maar..........

Ze is wel vol, maar dik.... Ik vindt het best meevallen. Oke ze heeft niet een echt strakke buik, maar dat kan meerdere oorzaken hebben, of gewoon bouw zijn.... Ik zou niet te veel eten wegnemen, ze heeft de energoe toch echt wel nodig als je een keer of 5 of meer rijdt per week..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:08

Fairytail schreef:
Ik train een paardje dat 4 jaar stilstond die ook een vlinke buik had, ze kreeg 1kilo biks(normaal geen sport!) en inmiddels wat meer hooi want t land is erg kaal. Ze krijgt ook lijnzaad erbij wat ze erg vies vind, maar weet niet of dit op de darmen werkt(dacht van wel)

zo te horen heeft je paard dus wel een beetje conditie dat had deze merie nog helemaal niet, ik rijd haar helaas maar 2 keer waarvan 1 maal intensief trainen plus uitdraven(lang) en stap en 1 keer vooral conditie training. Het vorige paardje was nog veel dikker die heb ik echt gewoon laten draven en draven en draven.

train je alleen dressuur of nog meer dingen?

ik vind haar persoonlijk niet echt te dik ofzo hoor maar zwart maakt slank he;)

Nee ik train alleen dressuur, springen lukt haar niet
Ik rij gemiddeld 3x per week op haar, maar conditie heeft ze haast ook niet hoor! Als ik haar al 3 rondjes door de bak laat galopperen dat hijgt ze al alsof ze een marathon heeft gelopen

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:09

Ludora schreef:
* hier heb je niets aan, maar..........

Ze is wel vol, maar dik.... Ik vindt het best meevallen. Oke ze heeft niet een echt strakke buik, maar dat kan meerdere oorzaken hebben, of gewoon bouw zijn.... Ik zou niet te veel eten wegnemen, ze heeft de energoe toch echt wel nodig als je een keer of 5 of meer rijdt per week..

Hier heb ik wel wat aan hoor Tsja ze is niet een van de slanksten, maar ze is wel de 'karretype' fries, niet de fries die tegenwoordig wordt gefokt. Ik rij gemiddeld 3x per week.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:12

Anoniem schreef:
Duurtraining!

Geef je paard niet te weinig voer, daar halen ze namelijk hun energie uit voor het rijden etc.

Gewoon veel lange stukken draven en galopperen, en dan heb ik het niet over een half uurtje maar over een uur tot anderhalf uur per dag.
Ze vallen niet af door heftige trainingen maar door lange stukken van hetzelfde...
Denk maar aan hardlopen, daar kan je ook enorm van afvallen!

Eeeuhm, ik weet niet of ik haar aan een duurtraining kan zetten. Ze heeft al bijna geen conditie en kan haar niet anderhalf uur per dag laten draven of galopperen. Het is een fries he, die hebben over het algemeen een wat kleinere long-inhoud dan bijv. een kwpn-er

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:18

dat ze een kleinere long inhoud heeft wil niet zeggen dat ze niet op conditie getraind kan worden, 3 rondjes draven en dan al buitenadem vind ik wel extreem, of je bak is erg groot.
ik kreeg het paard wat ik train ook zo afgeleverd(een gelderse) en ben haar gaan trainen net steeds over haar grens heen want ze ging zelf terug ik dreef haar aan nu nog ff doorzetten hield dat rondje vol lied haar stappen geen gehijg meer weer proberen ze kan nu 45 min a een uur intensief trainen zonder een hijgje.

je moet alleen aangepast trainen op het soort paard/voer/weer/ enz
jammer dat je niet echt in de buurt woont anders had ik je wel kunnen helpen.

in iedergeval is draven echt niet slecht voor haar;) en de laatste iniminie cm zijn wel het moeilijkst

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:27

Fairytail schreef:
dat ze een kleinere long inhoud heeft wil niet zeggen dat ze niet op conditie getraind kan worden, 3 rondjes draven en dan al buitenadem vind ik wel extreem, of je bak is erg groot.
ik kreeg het paard wat ik train ook zo afgeleverd(een gelderse) en ben haar gaan trainen net steeds over haar grens heen want ze ging zelf terug ik dreef haar aan nu nog ff doorzetten hield dat rondje vol lied haar stappen geen gehijg meer weer proberen ze kan nu 45 min a een uur intensief trainen zonder een hijgje.

je moet alleen aangepast trainen op het soort paard/voer/weer/ enz
jammer dat je niet echt in de buurt woont anders had ik je wel kunnen helpen.

in iedergeval is draven echt niet slecht voor haar;) en de laatste iniminie cm zijn wel het moeilijkst

En toch is het zo. Als ik haar bijna 3 rondjes laat galopperen (en dan moet ik er wel bij zeggen dat ik dan 10 min flink heb gedraafd) dan hijgt ze verschrikkelijk. Onze bak valt best wel mee qua grootte. Ik rij ook veel buiten, dan is ze eigenlijk helemaal niet zo vaak buiten adem (en dan heb ik een uur gereden, zonder te galopperen).
En ja jammer dat je niet in de buurt woont! Hulp kan ik best wel gebruiken Maar goed, op bokt lukt het ook wel denk ik

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:32

buiten rijden is ook zeker goed. Is je bak misschien erg zwaar dat het verschil in de bak en buiten zo groot is?
want als ik mijn paardje elders train(zware buitenbak) dan is ze idd ook sneller moe.

ik zelf heb de conditie van paarden altijd met draven getraind ik ben eigenlijk pas sinds een maand(rijd haar 6 maanden) bezig met de galop omdat ze die eerst net als bij jou gewoon niet aan kon.
hoe oud is je paardje? Misschien kun je in het vervolg beter wat langer draven tot ze moeig word dan stappen dan korte draf en dan galop doen of misschien even helemaal geen galop..?
wat ook kan helpen is veel overgangen rijden van stap naar draf naar langzaam draven naar voorwaards draven?
haar is vlink laten draven aan de longeer singel of over de rechte velden?

je mag me ook toevoegen of PB voor vragen als je dat wilt

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:43

Mijn paard is bijna 12 jaar
De bak is trouwens ook wel vrij zwaar moet ik zeggen, vooral als het geregend heeft! Ik zal je advies opvolgen en haar eens (wel rustig opbouwen natuurlijk ) flink aan het werk zetten de aankomende tijd. Misschien dat ik ook wat vaker moet rijden
Ik longeer haar soms voor het rijden, zodat haar spieren al opgewarmt zijn. (hoef ik het niet meer onder het zadel te doen )
Maar tijdens een buitenrit laat ik haar soms flinke stukken draven, dan heeft ze er echt zin in (oortjes naar voren en lekker hard). Maar in de bak vind ze dat niks aan. Dressuur vind ze ook niks aan.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:01

mijn paardje is net zo, in de bak is ze echt snel moe, ik heb ook een best grote zware bak, maar buiten draaft ze zo keihard een kwartier tot half uur achter elkaar zonder moe te worden, waarschijnlijk heeft ze heel veel moeite met de zware bak ofzoo, en die van mij heeft ook een buikje
ik moet zeggen dat ze al wel flink is afgevallen, voor ze bij mij kwam stond ze op een heerlijk groot weiland
maar wat ik zo raar vind is dat ze nog steeds een buikje heeft, maar inmiddels een slanke kont
zou dat met het ras te maken hebben (Fjord)?

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:02

hebben jullie verder nog tips om een buikje eraf te halen
mischien heeft het er ook mee te maken dat ze kuilgras eet en als het op is nogal is aan het stro knabbelt?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:24

Mijn paard is ook veel te dik, bij zijn oude eigenaar kreeg hij 2 kilo biks per dag en werd hij amper gereden. Ik heb hem nu 2 maanden en hij staat nu op een halve kilo biks per dag en moet 6x per week aan het werk. Hij doet het heel goed op zo weinig biks, hij heeft nog net zoveel energie en valt ook langzaam af. Dus misschien dat het bij jou ook helpt om minder biks te geven?

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:30

jah, noujah, ze krijgt ongeveer 1 tot 2 kg brok per dag.
Het licht eraan of ze moet werken e.d.
Er zal mischien wel wat vanaf kunnen, maar ik merk heel goed aan haar als ik dr minder brok heb gevoerd, dan heeft ze veel minder energie en is ze in heel haar doen slomer enz. Dus echt een oplossing lijkt dit me ook niet. Mischien ga ik ook maar draf en galopsessies doen . Waarschijnlijk word het draven. Ze draaft zelf ook het liefst en ze zit btw ook het lekkerst in draf .

staldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:50

wij hebben een fries thuis, die 6 dagen per week gereden word. ze krijgt bij ons nu in de zomer(loopt ook op het land) een halve kilo biks.... ze ziet er prima uit, en komt niks te kort! verder krijgt ze nog 2x daags hooi. Als ze zometeen langer het land op gaat geven we haar maar een kwart biks. Wel krijgen de paarden bij ons elke avond bij het voeren een handje fiber p(dit is een soort musli met allemaal mineralen, waar ze maar een handje perdag van nodig hebben) we hebben nog een shetlander, en als die dag en nacht buiten staat krijgt deze alleen nog maar 1 handje van dit perdag en daar heeft ze meer dan genoeg aan!
nou ik hoop dat je hier wat mee kunt!
Groetjes!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:06

duurtraining is volgens mij het enige wat goed werkt. en dit moet je ook opbouwen dus een vergelijk met kwpn-ers snap ik niet helemaal.
al ga je alleen maar stappen, als dit in een goed tempo is en je doet het een uur, dan verbranden ze ook al een hoop. en ik zou ook de biks eraf halen en wat muesli of granen geven.