Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
LadyLuna schreef:Ik weet het niet hoor, maar kan het iets van kramptrekken(/hanetred) zijn? De kenners zouden dit wel weten, maar het is maar een optie..
DAP Bodegraven schreef:Tijdens het bewegen trekt hij één van zijn achterbenen duidelijk hoger op dan het andere. Afhankelijk van de mate waarin het paard de aandoening heeft, zal hij dit bij ieder pas of af en toe doen. In ernstige gevallen zal het paard zelfs met zijn onderbeen zijn buik raken. Een hanentred kan ook aan beide achterbenen voorkomen, maar zal dan zeker als het een milde vorm betreft minder opvallen. Sterker nog: het zal soms gezien worden als een zeer actief achterbeen.
In het geval van kramperigheid (shivering) zal het probleem niet vaak zichtbaar zijn bij de dagelijkse arbeid van het paard. Deze paarden hebben vooral problemen als ze op stal kort moeten draaien, achterwaarts gezet worden of een been moeten optillen. Op die momenten kan het gebeuren dat een krampentrekker, zoals deze dieren in de paardenvolksmond genoemd worden, één van zijn achterbenen extreem hoog en zijwaarts optrekt.
Roxx schreef:Mijn 4-jarige paard heeft sinds een tijdje iets nieuws ontdekt: hij tilt (meestal zijn linker) achterbeen heel hoog op (net als een ooievaar). Hij doet dat soms in de stal, soms op de trailer. Hij tilt beide achterbenen ook heel hoog op als hij achteruit van de trailer af moet lopen. Net of hij bang is om ergens op te gaan staan als hij zijn voet neerzet.
Los in de wei en onder het zadel loopt hij overigens loepzuiver. Hij is dus beslist niet kreupel of onregelmatig.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of ik mij zorgen moet maken? Kan mijn paard een afwijking hebben of heeft hij gewoon een nieuwe hobby?