Paard tilt achterbeen op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Paard tilt achterbeen op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:28

Mijn 4-jarige paard heeft sinds een tijdje iets nieuws ontdekt: hij tilt (meestal zijn linker) achterbeen heel hoog op (net als een ooievaar). Hij doet dat soms in de stal, soms op de trailer. Hij tilt beide achterbenen ook heel hoog op als hij achteruit van de trailer af moet lopen. Net of hij bang is om ergens op te gaan staan als hij zijn voet neerzet.

Los in de wei en onder het zadel loopt hij overigens loepzuiver. Hij is dus beslist niet kreupel of onregelmatig.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of ik mij zorgen moet maken? Kan mijn paard een afwijking hebben of heeft hij gewoon een nieuwe hobby?

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:15

Ik weet het niet hoor, maar kan het iets van kramptrekken(/hanetred) zijn? De kenners zouden dit wel weten, maar het is maar een optie..

Machonito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:14

LadyLuna schreef:
Ik weet het niet hoor, maar kan het iets van kramptrekken(/hanetred) zijn? De kenners zouden dit wel weten, maar het is maar een optie..

denk ik ook een hannetred of kraptrekjes

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 07:14

Maar dan zou hij het toch ook tijdens het lopen moeten doen (met name aan het begin)? Of kan een paard dat ook alleen tijdens stilstand doen?

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:17

Machonito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:42

Bedoel je tijdens het stil staand naar lopen toe dan pas doet hij het .
Slaan dan niet toevallig gewoon zijn knieen op slot dan maken ze ook even een raar beweging Mijn kleine hengstje zijn achter beentjes slaan ook wel eens op slot nou dan loopt hij even 2 tellen raar

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 14:25

Hij doet het alleen tijdens het stil staan. Gewoon zo af en toe hoor, niet de hele tijd door. Hij doet het ook vaak tijdens het achteruit van de trailer af lopen. Als hij gewoon vanuit stilstand wegloopt, loopt hij helemaal normaal.

Holaso

Re: Paard tilt achterbeen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:36

Er zijn paarden die als ze buikkrampen hebben hun achterbenen optillen en zo wat trekken met hun benen.

Misschien heb je hier iets aan?

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 07:29

Ik zal eens in de gaten houden of dat het kan zijn. Dank voor de tip!

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:08

DAP Bodegraven schreef:
Tijdens het bewegen trekt hij één van zijn achterbenen duidelijk hoger op dan het andere. Afhankelijk van de mate waarin het paard de aandoening heeft, zal hij dit bij ieder pas of af en toe doen. In ernstige gevallen zal het paard zelfs met zijn onderbeen zijn buik raken. Een hanentred kan ook aan beide achterbenen voorkomen, maar zal dan zeker als het een milde vorm betreft minder opvallen. Sterker nog: het zal soms gezien worden als een zeer actief achterbeen.

In het geval van kramperigheid (shivering) zal het probleem niet vaak zichtbaar zijn bij de dagelijkse arbeid van het paard. Deze paarden hebben vooral problemen als ze op stal kort moeten draaien, achterwaarts gezet worden of een been moeten optillen. Op die momenten kan het gebeuren dat een krampentrekker, zoals deze dieren in de paardenvolksmond genoemd worden, één van zijn achterbenen extreem hoog en zijwaarts optrekt.

felthuis

Re: Paard tilt achterbeen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:19

Roxx schreef:
Mijn 4-jarige paard heeft sinds een tijdje iets nieuws ontdekt: hij tilt (meestal zijn linker) achterbeen heel hoog op (net als een ooievaar). Hij doet dat soms in de stal, soms op de trailer. Hij tilt beide achterbenen ook heel hoog op als hij achteruit van de trailer af moet lopen. Net of hij bang is om ergens op te gaan staan als hij zijn voet neerzet.

Los in de wei en onder het zadel loopt hij overigens loepzuiver. Hij is dus beslist niet kreupel of onregelmatig.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of ik mij zorgen moet maken? Kan mijn paard een afwijking hebben of heeft hij gewoon een nieuwe hobby?

****** Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Eerste regel!!

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:08

Dat hij zijn benen heel hoog optilt bij het uitstappen uit de trailer, is geloof ik gewoon normaal.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:14

klinkt als kramptrekken
kan beslist geen kwaad voor je paard, die van mij(een meerdere kramptrekkers) heeft er gewoon Z dressuur mee gelopen en ook springen gaat prima

je kan merken als het wat erger word dat hij bij de smid wat moeite heeft met zn been lang genoeg stil opgetild te houden, belangrijk is dan dat je smid rustig blijft, word ie nml boos op het paard ivm het kramptrekken spant het paard zich en wordt het alleen maar erger
enkele krampentrekkers hebben moeite met achterwaarts gaan tijdens het rijden, ook dat hoeft geen groot probleem te zijn op wedstrijd

het is GEEN hanetred, hanetred is ALTIJD zichtbaar dus ook onder het zadel kramptrekken kan je als een soort spastisch trekje zien, er gaat ff wat fout in de signaaloverdracht en het paard tilt daardoor zn been hoog op
benen afspuiten met koud water kan het kramptrekken ook weleens opwekken, net als idd achteruit de trailer aflopen of als ze stilstaan op stal
die van mij is bij aankoop klin+rontgen gekeurd en 100% in de verzekering opgenomen ondanks het kramptrekken
is dus niets anders dan een storingkje in de signaaloverdracht, het kan erger worden(of ontstaan) na bv vastliggen op stal of vallen tijdens het rijden/spelen in de wei

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 08:33

Bedankt!