irritatie in de voorste luchtwegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radje

irritatie in de voorste luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:40

Hallo,

Rades is vrij gevoelig in de luchtwegen.
Ze staat op houtkrullen en krijgt kuilgras.

Nou was ze van de week weer zo raar aan het ademen, dus dierenarts maar weer bellen.

In de longen kon hij niks horen (een aantal weken geleden wel)

Irritatie dus in de voorste luchtwegen.

Ik vraag hoe ze hier aan komt en hij zegt dat ze waarschijnlijk gevoelig is voor "iets" wat haar keel irriteert en dat haar luchtweg nauwer wordt.

Nou dacht ie dat het misschien wel van de musli kon komen. Dat krijgt ze na het rijden en voor de rest gewoon biks.
Hebben jullie dit eerder gehoord?

Dan heb ik nog een vraag, In welke mate mag ze bewegen?

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:20

Om uit te sluiten dat het aan het voer ligt zou je haar een tijdje slobber kunnen geven.

Qua beweging zou ik kiezen voor onbelaste beweging, dus vrije uitloop (weidegang) of wandelen.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:36

Daar had ik ook aan zitten denken, maar ze eet geen slobber. (vreemd paard)

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:44

zou het misschien niet zo zijn, dat ze wat last heeft van de weersomslag? vorige week was het nog 1 à 2 graden en de afgelopen dagen is het ineens enorm warm./benauwd geworden.

Mijn paard heeft een lichte vorm van bronchitis ( is goed onder controle dmv vlas in de stal en nat hooi en overdag buiten) maar op het moment dat het bijv. ineens erg benauwd wordt kan ik merken dat hij het er moeilijker mee heeft. Ik rij dan ook niet maar ga een eindje wandelen.

Als je denkt dat het van de muesli kan komen, zou je het gewoon een week of 2-3 niet kunnen voeren.

murie21

Re: irritatie in de voorste luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:15

Hoi heb het vd muesli nog nooit gehoord wel van brokken waar wat stof inzit zeker als het uit een silo komt. Kan idd wel goed van het weer zijn want was wel behoorlijk benauwd afgelopen paar dagen. Murell had dat vd week ook. Ze is ook gevoelig op luchtwegen.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:32

Laat ik maar hopen dat het van het weer komt, dan is het in ieder geval zo weer over.
Ze heeft al ventipulmin gehad en twee weken antibiotica (was voor iets anders, maar toch)
Nu heeft ze prednisolon gehad.

voor de zekerheid geef ik voorlopig maar geen musli meer.

Ze hoest niet.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:01

Nou bedenk ik me net dat ze dit een jaar geleden ongeveer ook gehad heeft en toen was Lucerne de oorzaak.
Toen ik begon met lucerne voeren kreeg ze dit en toen ik stopte ging het weer over.

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:22

Voer je dat nu weer dan? Dan zou het idd wel daaraan kunnen liggen. Hopenlijk is het snel over.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:04

Nee, lucerne heb ik daarna niet meer gegeven, nu heb ik kruidenmelange van havens.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:07

Mijn paard heeft dat ook gehad...
Bleek ze 'gevoelig' te zijn voor wortelen..
Nu hebben we wortelen uit het ransoen en ze heeft nooit weer last gehad...

(zou ik dan niet het enige paard hebben met 'wortelallergie'? )

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:26

Alleen voor wortels?

Wortels kunnen volgens mij ook scherp zijn in de keel als ze niet goed kauwen en die dingetjes in de musli zijn volgens mij ook scherp of ga ik nu de verkeerde kant op denken?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:22

denk dat je wel aardig goed aan het denken bent....
Mijn paard is schijnbaar te gulzig met wortelen ofzo dat hij niet goed kauwt ofzo..ik weet niet, maar hij krijgt het niet meer...en dat helpt

[edit] verder heeft mijn paard dat nergens mee....heel appart!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 11:12

Ze vind de musli wel het lekkerst van alles dus dat gaat snel naar binnen, misschien doet ze dat bij wortels ook, als ik musli,wortel en appel in de bak leg, is het eerst musli, dan wortel en omdat ie er toch ligt dan maar de appel.

Tis toch erg ook, vind je paard iets lekker kan ik het niet eens geven.Maar ja, als ze het daardoor niet meer krijgt moet het maar.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:03

ja dat vond ik ook...jammer voor haar maar ze krijgt geen wortels meer...

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:33

radje schreef:
Laat ik maar hopen dat het van het weer komt, dan is het in ieder geval zo weer over.
Ze heeft al ventipulmin gehad en twee weken antibiotica (was voor iets anders, maar toch)
Nu heeft ze prednisolon gehad.

voor de zekerheid geef ik voorlopig maar geen musli meer.

Ze hoest niet.

Mijn paard had een aantal jaren terug soortgelijk verhaal.
Eerst ventipulmin, hooi nat, op zaagsel, etc. maar dat hielp eigenlijk niet. Bronchoscpie laten doen met kweken. Longen waren schoon maar er was een irritatie/ontsteking van de voorste luchtwegen met een gewone bacterie. Deze ontsteking had ze zelf moeten kunnen oplossen. Haar weerstand bleek niet goed (waarschijnlijk door een verhuizing en stoffige stal) waardoor dit probleem was ontstaan. Jouw paard heeft misschien ook verminderde weerstand ook omdat je schrijft dat je prednisolon hebt gebruikt.

Mijn paard is toen 2 keer met acupunctuur behandeld en heeft ijzerdrank en speciale kruidendrank gekregen. Was daarna over en nooit weer gehad.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:32

Die van "mij" heeft het nu ook moeilijker, het is toch ineens veel warmer, die heeft dat ook altijd wel even nodig om te acclimatiseren...
Ik rij hem wat minder intensief, maar houd hem wel in beweging anders loopt zijn conditie en long inhoud ook terug en dat is nu net niet de bedoeling.
Ik geef hem echinaforce druppels voor zijn weerstand.