Paard hoest even bij aanvang werk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Paard hoest even bij aanvang werk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 22:35

Waarschijnlijk ben ik nu gewoon te paniekerig, maar toch...

Ik heb een bijna 3-jarige merrie die ik sinds kort longeer (zo'n 3x in de week max. 20 minuutjes). In het begin geen problemen, maar sinds een week of 2 a 3 merk ik dat ze hoest bij aanvang van het longeren. Ze hoest een paar keer in het begin (meestal als ze 1ste keer aandraaft) en proest daarna nog een paar keer. Het is nu wel zo dat het maar even is en daarna hoest ze niet meer, enkel een paar keer proesten.... Op stal en in de wei hoest ze niet, ik heb het alvast nog niet opgemerkt, de staleigenares ook niet. En tijdens het poetsen enzo hoest ze ook niet... Alleen dus de 1ste paar stapjes draf, hoest ze.... Is dit normaal of is dit het begin van een verkoudheid of wat dan ook?

Verder vind ik dat haar neus wat vuiler en vochtiger is. Er komt geen geel snot ofzo uit, maar soms is haar neus wel vuil en komt er wat 'wit' vocht uit, zoals je vaak ziet bij paarden na het werken... En dan natuurlijk proest ze af en toe, maar dat doet elk paard wel eens als ie werkt niet? Het lijkt alsof er een kriebel in de neus ofzo zit dan.

Ik weet het niet echt... Ik maak me nogal snel zorgen. Ze eet goed, is opgewekt en werkt graag, dus verder merk ik niks... Zaterdag was ze wel wat slomer vond ik, maar ja was ook zo een lome dag hè, iedereen was sloom haha. En naar een paar sprongetjes was ze weer gewoon fris.

Wat denken jullie? Zou ik best de DA eens laten langskomen???

Owh ja en totaal iets anders, ze heeft vanachter aan beide spronggewrichten 'ligwondjes'... Het begon als een kale plek, maar die wordt nu steeds groter en het zijn wondjes nu. Wat kan ik hier tegen doen? Ik smeer er nu uierzalf op (op aanraden van), maar het probleem is nog steeds niet opgelost zo. Iemand enige tips?

Nou ja goed, sorry voor de uitleg hè! Ik hoop dat iemand me kan helpen nu...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:40

ik zou me nog niet meteen te veel zorgen maken.
Olly heeft het vorig jaar ook gehad.
Ongeveer een maandje aan het begin van het werk 2 a 4 x hoesten en dan was het over.
Zelfs met het zware werk had ze er dan geen last van.
Na een maandje was het weg.

Verder die ligplekken..
Heb je een dikke bodembeddeking??

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:53

Ik zou als't aanblijft wel even een keer naar de longen laten luisteren, maar het kan heel goed niks bijzonders zijn. Mijn paard doet het ook, 1 of 2 kuchjes bij 't eerste drafje, gewoon even keel en longen 'opschonen' zeg maar. Haar vader deed het ook altijd.. z'n hele leven al en bij hem was het ook niks, hoorde gewoon bij hem zeg maar. Maar dat kun je dus pas zeker zeggen nadat je wel even een keer naar de longen hebt laten luisteren. Wel even echte problemen uitsluiten...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:56

Ja inderdaad als he langer aanhoud is het natuurlijk verstandig om een DA te vragen..

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 22:58

Okay, is al een geruststelling... Maar als het blijft, dan haal ik de DA erbij.... Liever een keer te veel komen, dan te laat hè! Het is niet echt een kuchje, maar echt een korte hoest, klinkt wel droog.

Ze staat in vol pension... Dus ik weet niet zeker hoe dik de bodembedekking juist is. Maar ik weet wel dat de stal dagelijks uitgemest wordt en er voldoende stro bijgedaan wordt! Verder heb ik een raar paard dat al het stro in het midden 'wegdoet', s'morgens heeft ze dus een hoop stro over langs de kant maar niks in het midden, dus ja geen wonder dat ze ligwondjes krijgt!

En ander strooisel nemen is niet meteen een optie voor mij, gezien de paarden daar allemaal op stro staan (buiten 1 op houtkrullen) en dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen enzo. Ze eet ook een beetje van het stro en ik vind stro best goed tegen verveling (al krijgt ze een pak hooi en heeft ze een liksteen waar ze dol op is! En ze staat enkel s'nachts op stal)

Iemand een andere oplossing?

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:05

mijn 19-jarige merrie heeft het elke winter ook iets, dat hoesten bij aanvang van het werk. twee jaar geleden mondde het in maart uit in een bronchitis, die de veearts zelf chronisch noemde, even daarvoor was het taai slijm diep in de longen. Ik probeer haar nu elke winter optimaal te houden, d.m.v. wat vitaminespuiten, en foeneknof, en als ze echt sloom wordt in het voorjaar (vorig jaar voor het eerst, dit jaar echter niets van te merken, integendeel) een boost te geven, dat had toen verbluffend resultaat. 19 jaar is natuurlijk wat anders dan 3 jaar, maar ik denk dat goed opletten op conditie en op tijd wat extra's geven toch wel het een en ander voorkomt. Zo'n kaalschraper heb ik hier ook op stal, je doet er weinig tegen, als het echt te erg wordt beenbescherming, maar ja om dat nou op stal te doen...

PS ik keek nog even in je profiel, wat een mooi en apart paard heb je!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:16

tweety_be schreef:
Okay, is al een geruststelling... Maar als het blijft, dan haal ik de DA erbij.... Liever een keer te veel komen, dan te laat hè! Het is niet echt een kuchje, maar echt een korte hoest, klinkt wel droog.

Ze staat in vol pension... Dus ik weet niet zeker hoe dik de bodembedekking juist is. Maar ik weet wel dat de stal dagelijks uitgemest wordt en er voldoende stro bijgedaan wordt! Verder heb ik een raar paard dat al het stro in het midden 'wegdoet', s'morgens heeft ze dus een hoop stro over langs de kant maar niks in het midden, dus ja geen wonder dat ze ligwondjes krijgt!

En ander strooisel nemen is niet meteen een optie voor mij, gezien de paarden daar allemaal op stro staan (buiten 1 op houtkrullen) en dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen enzo. Ze eet ook een beetje van het stro en ik vind stro best goed tegen verveling (al krijgt ze een pak hooi en heeft ze een liksteen waar ze dol op is! En ze staat enkel s'nachts op stal)

Iemand een andere oplossing?

ja ik ben ook voor stro al staat mijn paard elke ochtend op het beton omdat hij alles op een grote bult naar achteren gooit.
been bescherming zou mik niet doen.
een nacht met been bescherming kan ook zorgen voor wondjes door de been bescherming..
je kunt het niet verbinden met watten en dan een verbandje erom.
iig voor een poosje zodat het weer genezen kan?
Ja ik weet niet of dat wat is hoor??
maar ik heb net leren verbinden en als je dat op de juiste manier met goed veel dikke laag watten doet en goed aanlegt zodat het niet kan zakken zou het moeten kunnen lijkt me?

MyWup

Re: Paard hoest even bij aanvang werk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:31

hoi,
ik heb een shetlander gekocht ongeveer 2,5 jaar geleden en die hoest ook in het begin als ik met hem bezig ben,
gewoon een korte droge kuch, ik wist bij de aankoop dat hij wat dampig was, 's winters is het erger dus die krijgt ook foenegriek en knoflook.
als hij hard moet werken wordt zijn ademhaling ook zwaarder, ik kan dan merken dat hij het zwaar heeft.
heeft jouw paard dat ook,dat je merkt dat zijn ademhaling tijdens het werk erg hoorbaar is?
en wat die wondjes betreft, ja, dat zou door het beton kunnen komen, daarom staan al mijn paarden op rubberen matten met vlasstro erover heen.
levertraanzalf is erg goed voor op de wondjes!!!

Livado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:55

tweety_be schreef:

Misschien een idee om rubberen matten op de vloer te leggen?

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:36

de mijne hheft dat ook ieder voorjaar licht hoest af en toe met rijden.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:40

mijn paard hoest ook altijd in het begin, als ik ga aandraven hoest ie een paar keen en dan proest ie een paar keer.
ik zou me als ik jou was je er niet teveel zorgen overmaken. ik merk dat zodra de temperatuur veranderd, dus als het kouder of warmer wordt dat ie dit doet, anders niet.

als het blijft aanhouden vraag dan de DA eens om er naar te kijken.
wat betreft de neusvloeing maak je daar ook geen zorgen over, vaak is het zo dat als het paard werkt ze altijd wel wat neusvloeing hebben. ook kan het zijn dat ie op het moment gewoon wat minder weerstand heeft.
mocht ze blijven hoesten, dan kan elke dag een schepje foenegriep helpen, ben ik zelf atijd heel positief over maar ik voer dit alleen als ze ook gaan hoesten als ze niets doen.

maak je vooral niet te druk en niet te veel en te vroeg met poedertjes enzo aan de gang gaan

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:29

Geen enkel paard hoort te hoesten. Mijn merrie deed het ook, begon ook met een droog kuchje en een kleine verkoudheid. Ik ben nat hooi gaan voeren, foenegriek en het opstrooien deed ik als ze niet in de stal stond. Is een tijdje goed gegaan, maar beter werd het niet. Het werd eigenlijk alleen maar erger. Begin van de week zag ik ook wat dubbelslag. Gister de DA erbij gehad. De merrie is beginnend dampig. 2 soorten medicijnen 1 kuur en dan moet t over zijn, maar ze zal er altijd nog last van kunnen krijgen. Foenegriek was mijn DA niet zo weg van: Het onderdrukt de hoestprikkel, terwijl het slijm wat in de luchtpijp of longen zit er wél uit moet! 10 dagen moet ik stappen. Daarna mag ik weer zachtjes beginnen, en kan ze goddank sportpaard blijven! Zo veel mogelijk naar buiten, en kuil of nat hooi geven.
Als ik jou was zou ik toch een DA laten kijken, beter te vroeg als te laat erbij zijn!!!

Ninah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:38

Mijn paardje hoest ook altijd bij het aandraven. Soms 1x soms 3x. Daarna gaat ze ook altijd even proesten. Ze is inmiddels 21 en nog in hele goede conditie. Ze doet dit al jaren, dus met haar leeftijd heeft het ook niet echt te maken. Ik heb mij weleens laten vertellen door een paardenman waar ik veel vertrouwen in heb, dat het iets te maken heeft met een klep die dan niet helemaal goed sluit. Door dat hoesten schiet het dan goed. Ik weet niet zeker of ik het zo goed uitleg. Ook heb ik het natuurlijk ooit door de dierenarts na laten kijken. Die zei ook dat er niets aan de hand was verder.

Mirjam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:55

Mijn paard hoest soms ook, maar dan bij de galop. Wat mij opvalt is dat ze het zomers (als ze de 24/7 op het land staat) niet doet. Het zal dus wel met het binnenstaan in de winter te maken hebben.
Ook al staan ze in een stal met vlas, wordt er alleen geveegd als ze buiten zijn, mesten we drie keer per dag af en zorgen we dat het niet naar ammoniak ruikt. Wat kan je dan nog meer doen?

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:41

een paard kan ook gaan hoesten als je hem niet goed uitstapt o.i.d. Dus als je paard na het rijden te snel afkoelt. Dit gebeurd in de zomer niet zo snel, vandaar dat je het in de winter veel vaker tegenkomt. Maar paarden die hoesten is echt niet goed! Een paard hoest anders dan mensen. Paarden hoesten hun longblaasjes kapot, en dit geneest ook niet meer. Vandaar dat je het beste als je paard een tijdje hoest toch echt een DA laten komen. Als je paard 1 keertje hoest ofzoo is het natuurlijk niet erg, maar het moet niet vaker gebeuren.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:59

Hoi,

Bedankt voor je reactie, want dat wist ik niet!
Maar of het op mijn paard van toepassing is? Ik rijd haar nl. in de winter maar een paar keer per week en al helemaal niet in het zweet. Ik neem voldoende tijd voor in- en uitstappen (min 10 minuten). Als ik buiten rijd dan is het met de nierdeken op. En op stal gaat direct de winterdeken erop.

Toen ze nog op de manege stond, hoestte ze vaker. Maar daar werd veel geveegd, terwijl de paarden op stal stonden. Thuis hoest ze pas aan het einde van het winterseizoen (op koude natte dagen staat ze maar een paar uur buiten i.p.v. de gehele dag), vandaar dat ik dacht dat het aan het op stal staan ligt.

Als de DA langskomt, zal ik eens vragen waarom ze af en toe hoest.

Mirjam

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:26

mischien heeft het toch iets met bronchitis of iets dergelijks te maken, noujah, zoveel verstand heb ik er ook niet van
het beste kun je het toch even aan de DA vragen, die heeft er voor geleerd

Natascha13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:58

Ik zou iemand die er iets van afweet(iemand met iets meer kennis van paarden(niet gemeen bedoelt) bijv. de eigenaar van de stal, hoeft niet per se de DA), maar heb laatst gelezen dat gezonde paarden niet hoesten. Wil niemand angst aanjagen of betweterig zijn, maar dat zou ik doen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:56

Die van mij heeft dat ook.. met losstappen niks aan de hand maar met de eerste paar pasjes draven moet ie 2x hoesten.. Dit is alleen als het koud is of als ze net de stallen hebben gedaan.. Als dit het is kan het geen kwaad

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:00

met hoesten altijd even DA laten kijken. Maar....het kan ook gewoonte geworden zijn. Mijn schimmel van 24 (die niet onder doet voor een paard van 4) en die ik nu al 21 jaar heb, doet dit ook, bij het aandraven een paar kuchjes, gevolgd door proesten. Ze doet dit als ze "los" is en klaar voor het echte werk (of het nu dressuur, springen of buitenrit is) Ze doet dit dus al 21 jaar, en ze mankeert dus echt niets aan haar longen!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:00

Hey iedereen!

Erg bedankt voor de reactie!

Nou de laatste paar dagen heeft ze niet meer gehoest en haar neus is ook zo vuil niet meer... Ze hoestte niet op stal noch op de wei (aan staleigenaar gevraagd), het was dus echt enkel als ik begon met draven, was daarna ook meteen weer over... En het is niet zo dat ik haar in het zweet werk. Verder heeft ze geen problemen met haar ademhaling denk ik, ze is niet snel bezweet, ik hoor haar niet ademen ook niet als ze goed heeft moeten werken, en 'pompen' heb ik haar ook nog nooit zien doen tot hier toe. En ik stap altijd goed uit en mocht ze nog wat nat zijn krijgt ze zweetdeken op, al hoeft dat bijna nooit gezien ze dus meestal amper bezweet is.

Ze heeft geloof ik vorige week wel nog eens 1x gehoest, terwijl ze het daarvoor niet meer had... Toen was ik meteen weer bezorgd, maar de dagen erna heb ik dus niks meer gemerkt...

Ik ben nu wel vaker met men paardje bezig en longeer zo'n 4x in de week nu. Mocht ik toch merken dat ze weer hoest, dan laat ik DA toch langskomen. Ik moet DA sowieso laten komen voor entingen en haar tanden, kan ik beter ook ineens vragen om even dat hoestje te checken hè! Zoals sommigen van jullie al zeiden, beter te vroeg en een keer te veel laten komen, dan te laat!

Die ligwondjes, tja daar heb ik nog niks op gevonden, buiten dan dat ik er uierzalf aansmeer (is nu wel alweer paar dagen geleden, gezien ik de pot heb laten vallen en die nu stuk is ahum!)
Rubberen matten heb ik ook al aan liggen denken, maar wordt dat dan niet erg vies en vuil en begint het dan niet te stinken? En bedoel je gewoon rubberen matten (ook wel koeiematten genoemd) of speciale poreuze matten die als stalbedekking gebruikt worden? Er zit hier namelijk wel degelijk verschil in.
Iemand enig idee waar ik die matten kan kopen en hoeveel het ongeveer kost?

P.S: @ stefje, bedankt hè

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:12

Hallo

Misschien nog een tipje?
Als bij ons een paard zo een (onschuldig) kuchje heeft dan geven we ze pavo herbasan kruiden (1 handjevol 's morgens en 's avonds). (Wel rekening meehouden dat er wel een beetje haver inzit.)
Als het daarmee nog niet weg is geven we ze hoestkruiden (gekocht bij onze dierenarts) en na een paar dagen is het volledig verdwenen.
Moest het na onze probeersels nog steeds niet verholpen zijn dan gaan we natuurlijk naar een dierenarts, want zoals reeds eerder vermeld, beter te vroeg dan te laat.

groetjes

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:20

ennnnn... je kunt je paard ook wat honig geven werkt ook goed Maar ik denk dat het pur door stof of koude lucht komt/ kwam

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:58

Ik heb m'n paard Sputolysin (geloof dat het zo heet) gegeven van de da. Ze hoestte al een paar weken af en toe een keer na het rollen en toen ineens bij het longeren een hoestbui, zo'n vijf keer achter elkaar. Dus meteen naar de da gegaan en gelukkig is het in principe over! Ze heeft 1 keer gehoest bij het aandraven. Alleen blijft er wel wat wits uit haar neus komen. Zou dit zijn dat het gewoon loskomt?
Morgen ga ik weer rijden en hoop dan geen hoest te horen, als het wel weer begint laat ik de da naar de longen kijken, ben wel blij dat veel mensen in dit topic zeggen dat het niet altijd bij een hoestje iets hoeft te zijn met de longen, want ben daar wel ongerust over

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:16

Nou ze is er helemaal vanaf, vandaag bij het rijden heeft ze niet gehoest en ook bij het rollen niet. Heb het nu al een week niet gehoord, dus ik kan wel zeggen dat Sputolysin een aanrader is!