Gescheurde kruisbanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jiviejik

Gescheurde kruisbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:22

Hallo,
alvast bedankt voor het lezen van mijn berichtje!
Mijn 15 jarige ruin Jive is ongeveer 2 weken geleden opeens erg kreupel geworden.
Na wat voelen d8 ik er zeker van te zijn dat het uit zijn rug kwam.
Nu is gistere de kraker geweest en die heeft uitgevonden dat jive gescheurde kruisbanden heeft (rechts achter).
Hij moet volledig op rust (5 minuten stappen).
Verder heeft hij wat medicijnen gekregen.

Al bij al erg vervelend natuurlijk.

Nu vroeg ik mij af of meer mensen hier ervaring mee hebben gehad en misschien wat tips hebben of wat dan ook.

Groetjes,
Renske

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:17

Niemand kan van buitenaf zien dat de kruisbanden gescheurd zijn. Dat is alleen via een scan vast te stellen en dan nog is het heel moeilijk.
Zet je paard niet zomaar op rust, soms wordt het daar niet beter van. Het helpt ook niet, want gescheurde kruisbanden groeien niet meer spontaan aan. Alleen dmv. een operatie kan dat misschien gefixeerd worden. Daarbij moet je gericht gaam trainen om de spieren sterk genoeg te maken om het gewricht te dragen.
Probeer eerst maar eens goed te laten onderzoeken wat er nu echt aan de hand is. Ik zou hier zelf geen genoegen mee nemen.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:50

Wat heleenxx zegt, ik zou eerst eens 2nd opinion laten doen bij een dierenarts....

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:06

Je zou eens op deze site moeten kijken. Volgens de site kunnen ook gescheurde pezen, banden etc hiermee genezen worden. Heb er zelf geen ervaringen mee hoor.
www.equinelaserservice.nl. En idd, naar de reguliere DA voor scan en onderzoek. Je kan niet zo aan de buitenkant wat er aan de hand is....

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:53

Hij is gescant..
Daardoor is duidelijk geworden dat hij zijn kruisbanden heeft gescheurt..
Sorry dat dit niet duidelijk was..
De vrouw die hem heeft behandeld heeft contact gehad met de dierenarts en w8 het af tot 8 april..
als er dan geen verbetering is moet hij naar de kliniek om verder behandeld en eventueel nagekeken te worden

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:21

Nou succes er in ieder geval mee.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:30

Ik weet alleen dat opereren vaak de enige goed werkende oplossing is, (er bestaan hiervoor enorm veel technieken)
en daarna moet er zeer lang aan fysiotherapie gedaan worden.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:33

Ik heb er ervaring mee, het was een 2 jarig paard.
Deze moest ook op boxrust en we moesten hem in de "klei"zetten. De klei rook een beetje mentholachtig.
Klei uit de dode zee, flink dik aanbrengen. 2 x perdag.
Voor behandeling eerst lang koud afspuiten zodat de klei eraf was en er een betere doorbloeding ontstond.

Verder kreeg hij Tendocure bij. Een homeopatisch middel voor banden en pezen.

Dit paard is 100 % hersteld, maar het heeft een paar maanden geduurd.

Na een week op 8 mocht hij ad hand stappen.

Dyante

Re: Gescheurde kruisbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:46

mijn paard heeft een gescheurde knieband gehad en moest een half jaar op rust. Steeds werden echo's gemaakt (elke 6 weken) ter controle en werd een middel gespoten Hyaluonzuur geloof ik om de heling te bevorderen. Na een half jaar mochten we pas weer training opbouwen. dus kijk aub uit en begin niet te snel weer met rijden. Laat het liever een keertje teveel scannen.

succes

uruguay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:42

Mijn paardje heeft door een val met mij erop:S op straat een gescheurde meniscus. Vandaag zijn de kruisbanden gescand om te kijken hoe die zijn. Als de kruisbanden goed zijn is er wel wat aan te doen, maar anders volgens mij weinig als ik de da goed begrepen heb.