Wie heeft een paardje met spat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Wie heeft een paardje met spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:14

Wie van jullie heeft een paardje met spat ... hoe erg is het en wat doe je allemaal nog met je paardje
hoe heeft je paard het gekregen en wat doe je er zelf tegen ?/

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:37

VMR --> MD.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:57

*Meld zich*

Momenteel zijn er nog geen onderzoeken naar gedaan(pas als de peesblessures genezen zijn)maar mijn vzpaard heeft hoogstwaarschijnlijk spat RA

De jouw dan?

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 06:49

Mijn vroegere C pony had ook spat.

Ineens was hij kreupel. Dit ging niet over. Bij de dierenkliniek in Emmeloord zeiden ze dat ik 2 weken niks met hem mocht doen. Hij mocht alleen los in de bak lopen en niet opgejaagd worden. Na 2 weken rust moest hij nog 3 weken rust. Toen was er nog geen verbetering en heben ze hem op verschillende plaasen verdoofd in het been. Hieruit kwam dat hij spat had en 3 maanden rust moest hebben.

Uiteindelijk heeft hij een half jaar stil gestaan.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 07:25

Bij mij pony weten ze het nog niet zekker
en zou die het wel hebben heeft die het in een hele lichte vrom wat hij loopt niet kreupel heeft geen pijn ( gelukig )

foetsie

Re: Wie heeft een paardje met spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 07:33

Ik herhinner me een paard die dat ook had. Ik hoorde dat hij (speciale) ijzers had en ook wat rustiger aan moest doen met het rijden.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:31

Bij mijn paard is vorig jaar spat vastgesteld. Ik heb haar 2x met tildren laten behandelen. Ook is zij toen gelijk op speciaal beslag gezet. Nadat de Tildrenkuur begon aan te slaan, heb ik de training aangepast en ik moet zeggen dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Inmiddels zijn we weer op concours gegaan en ze pakt goed aan. Met name is de galop heel sterk verbeterd. Bij een spatpaard is beweging een van de belangrijkste dingen (stalrust is uit den boze).

Sizz; heb je dat wel goed? Spat is heel goed op de foto's te zien en een verdovingsonderzoek wordt bijna nooit uitgevoerd.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:52

zijn er nog meer mensne die ervaring hebben met spat bij paarden ?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:13

miriamrocky het is niet de bedoeling dat je een topic omhoog schopt. Bovendien kun je beter een gerichte vraag stellen op medisch. Iets minder wie heeft ook een paard met spat en iets meer "wat zou je eraan kunnen doen".

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:29

JoyceB haar pony heeft spat, je zou haar eens kunnen PB'en.
De va dacht eerst ook dat Dagmar spat had, maar dmv foto's is het uitgesloten gelukkig

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:03

Mijn pony heeft ook spat. Ik kreeg hem op mijn 10e.
De lol duurde helaas niet lang, we wisten dat hij altijd moeilijk op gang kwam en erg stijf was met rijden t eerste half uurtje, maar naarmate ik meer ging doen en springles kreeg, werd al gauw duidelijk dat er iets niet klopte. We hebben toen onze dierenarts erbij gehaald en hij stelde voor om Sylva naar de dierenkliniek in Delfzijl te brengen, en rontgenfoto's van zn gewrichten te laten maken. Dus wij op pad met de trailer op een koude februari avond naar Delfzijl. Daar werd bevestigd dat Sylva een ernstige vorm van spat had.
Het linker achtergewricht was totaal versleten, en t rechter achtergewricht voor de helft. Hij had t nog nooit zow erg bij een pony gezien, en volgens hem kon Sylva op zich wel zonder pijn doorleven, maar rijden was er niet meer bij.....Jammer natuurlijk, maar het voornaamste was dat ie geen pijn had. De oorzaak van zijn spat was dat ie altijd in een wei had gestaan, zonder beschutting en dat ze na 1 keer in de 2 weken erg intensief rijden, hem weer terugzette, en weer 2 weken liet stilstaan. Dat was erg slecht geweest voor zijn gewrichten, en dit kwam helaas pas tot uiting toen ik regelmatiger ging rijden.

Dus toen begon een periode van veel stappen en buiten lopen en s'nachts weer lekker in een droge stal. Hij heeft nog een tijdje op speciaal spatbeslag gelopen, en na 2 jaartjes van "oefeningen" hebben we t voor elkaar gekregen dat ie weer helemaal soepel loopt! Hij kan zelfs (af en toe zelfs met mij erop met gewoon t halster) weer lekker crossen en galoperen in de wei!

Mijn dierenarts wist ook niet wat ie zag, hij had nooit verwacht dat een paard met zo'n "ziekte" weer beter zou kunnen worden. Spat is natuurlijk ongeneesbaar, maar je kunt t wel beter maken, wat gelukkig ook is gebeurd!
Ik zou weer kunnen gaan proberen te rijden, maar de kans dat t weer opduikt is groot, en ach, hij is al zoveel jaartjes gewend aan zijn pensioen, die mag ie dan ook houden vind ik!
Ik heb m nu dit jaar nog nooit zo goed in z'n vel zien zitten, en t wordt alleen maar beter! Dus ook al hebben ze spat, het is er nog niet gelijk mee afgelopen

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:26

Mijn paard heeft spat aan allebei de achterbenen. Het verschild per dierenarts hoe erg ze het vinden. de ene zegt lichte spat andere weer erger. Ik kan er gewoon mee rijden, spring nog Z met m en dit gaat goed. De DA vertelde me dat het voornamelijk bij de oudere type paarden voorkwam.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:37

Bedankt voor jullie verhaal
Mijn pony zal nooit z springe of zo dus dat scheelt ik wil gewoon lekker met hem mennen en mijn ruiter wil hem dit jaar uit brengen op wedstrijdjes

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:47

Alani schreef:
Sizz; heb je dat wel goed? Spat is heel goed op de foto's te zien en een verdovingsonderzoek wordt bijna nooit uitgevoerd.

Mijn pony heeft een half jaar stil gestaan, dan neem ik aan dat ik zelf wel weet wat hij heeft.

Het was écht spat. Over foto's is nooit gepraat aangezien er niet verwacht werdt dat de pony spat had. Toen hij op het spronggewricht, na verdoving, niet meer gevoelig was, was de conclusie: spat.

Ik weet het fijne er niet meer van aangezien het toch al een paar jaar geleden is.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:03

SIZZ schreef: Mijn pony heeft een half jaar stil gestaan, dan neem ik aan dat ik zelf wel weet wat hij heeft.

Het was écht spat. Over foto's is nooit gepraat aangezien er niet verwacht werdt dat de pony spat had. Toen hij op het spronggewricht, na verdoving, niet meer gevoelig was, was de conclusie: spat.

Dat is wel een erg simpele en ondeskundige manier om spat vast te stellen. Daarbij is je opmerking over dat hij een half jaar heeft stil gestaan en jij daardoor weet wat hij heeft ook niet zinvol.

Bij spat in de vorm van botwoekering is dit regelmatig aan de buitenkant te zien en verder is voor het kunnen vaststellen van spat foto's nodig.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:31

@Alani: Zoals eerder gezegd weet ik het preciese er ook niet meer van.

Ik neem aan dat een dierenkliniek als Emmeloord niet zomaar een conclusie trekt aangezien zij bekend staan als een zeer goede kliniek.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:13

Ik ken diverse paarden met spat, een ouder manege paard heeft half jaar rust gehad met aangepast beslag, en loopt nu weer als een kieviet. Rust Roest en ze zal geen M/Z meer lopen maar red zich meer dan goed.
Mijn paard heeft aanleg tot spat, hij heeft spatbeslag en krijgt Glucosamine van de Groene Os. Hij loopt 100% rad.
Maar ik kan je ook 2 gevallen geven waarbij het niet goed afliep.
Ik en diverse bekenden van mij hebben goede ervaring met Spat en Glucosamine.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 13:53

Ok dus de meeste gevalen van spat is dat ze dus eerst kreupelen dat doet die van mij dus niet
hij loopt goed heeft alleen dike knietjes

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:16

Onze tinker heeft ook spat. Ongeveer 3 jaar geleden denk ik ging hij onregelmatig lopen linksachter. Ik ben toen naar de DA geweest en er zijn foto's gemaakt. Er bestaan twee soorten spat zoals ik begreep. Hij heeft in iedergeval een snel woekerende spat gehad die nu gelukkig is geen last meer geeft. Zijn spronggewricht is volledig dicht gegroeit. Hij heeft een hele tijd alleen maar 2x 10 min mogen lopen per dag. Ook kreeg hij medicijnen. Nu wordt hij als hij bekapt wordt iest naar binnen gezet. ik moet zeggen hij heeft er geen last meer van, ook als het koud weer is is hij niet echt stijf. Kijk het is geen KWPN'er qua lopen, maar hij loopt regelmatig.
Dus bij ons is het gelukkig goed gekomen.
gr Yvette

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 14:34

Blijven de sprong gewrichten bij paarden met spat altijd dik ?
Laatst bijgewerkt door RRteam op 30-03-06 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:35

wat is bij jou de knie van een paard?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 14:42

ik bedoel sprong gewrichten

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:15

mijn pony en paard hebben beide spat

mijn pony staat zonder ijzers, die wordt alleen steiler en binnendoor bekapt en verder doen we er eigenlijk nu niets aan. Hij heeft toen hij er last van had een prednisolonkuur gehad.

mijn paard is ingespoten in zijn gewricht met onstekingsremmers. ik heb er toen 2 weken mee gestapt en ben toen weer aan de slag gegaan. Hij heeft nooit dramatisch kreupel gelopen, maar liep steeds net wat onregelmatig, dan weer even goed, dan weer net niet, enz. dus toch maar onderzocht en bleek dus spat te zijn en toen is hij dus ingespoten. na die 2 weken liep hij regelmatig en ben ik weer gaan rijden. 1 week daarna moest hij al mee naar deurne want toen begon mijn schoolperiode weer (daarvoor zat ik op stage).
hij staat nu op spatbeslag met wiggen. het is de bedoeling dat hij straks zonder wiggen komt te staan, maar de eerst paar keer kan je daar bijna niet omheen volgens mijn hoefsmid, want de buitenkant van z'n hoef moet langer worden, zodat hij meer binnendoor komt te staan.
ik geef hem ook Cortaflex iedere dag.
ik doe er nu echt alles weer mee, 3 à 4 x in de week rijles, 1 x springles, 1 x parcoursspringen en 1 x buitenrijden doordeweeks en in het weekend staat hij 1 dag stil en gaat hij 1 dag in de molen. Ik zit alweer zo'n 5 à 6 weken op school en het gaat prima. Alleen vorige week donderdagmiddag liep hij niet helemaal lekker. ik had toen 's ochtendsparcours gesprongen, en na het springen gelijk hup stap en op stal, dat was denk ik niet zo slim. dus vandaag goed uit gedraafd en vanmiddag liep hij gewoon normaal.
parcours staat meestal op iets van 1.10 m. en met rijden rijdt ik ook gewoon schouderbinnenwaarts enz. (tenminste, poging tot, ben er nog niet zo handig in ), en kon eigenlijk geen beperkingen tegen.

met mijn pony kom ik wel duidelijk beperkingen tegen, die loopt ook echt korter, mijn paard loopt nog gewoon ruim zoals hij altijd al deed.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:09