Gallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YouKnowWho

Gallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:42

Sorry als dit misschien het zoveelste topic is over gallen, maar de zoekfunctie werkt niet echt mee . Misschien een ander centraal gal-topic van maken?

Anyway, sinds een paar maanden staat Angelo helaas ook met gallen en behoorlijke ook, links- en rechtsachter zitten twee bulten. Nu spuit ik iedere keer na een intensieve rit zijn benen af en daarna zet ik 'm in de klei. Ook stap ik voor en na een lange rit zo'n half uur tot 3 kwartier uit op het harde, en de dag erna gaan we een stuk wandelen over de verharde weg. Dit is ook ter verharding van zijn pezen omdat Angelo anders redelijk snel onregelmatig gaat lopen. Iemand anders betere tips hoe je gallen aan moet pakken of is dit voldoende? Blijven gallen er altijd zitten?

Het vreemde met Angelo's gallen is ook dat ze de ene dag groter zijn dan de andere, ongeacht wat ik de vorige dag heb gedaan. De ene keer zijn ze als ik dressuur gereden heb groter dan wanneer ik zo'n 3 uur onderweg ben op een buitenrit, waarbij we een hoop draven en galopperen, en het is ook wel eens andersom. Valt dus niet echt een pijl op te trekken.

In ieder geval, bedankt voor de antwoorden .

simodi

Re: Gallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:19

Gallen kunnen op zich geen kwaad en je paard kan er heel oud mee worden! Over het algemeen gaan ze niet meer weg als je paard ze eenmaal heeft, ook niet met koud afspuiten. Regelmatige beweging zorgt er wel voor dat het niet erger wordt. Mijn paard heeft al zolang ik haar ken (10 jaar) gallen en er absoluut geen last van. Het ziet er alleen niet zo mooi strak uit.

wouwke1

Re: Gallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:51

Mijn paard heeft hier ook last van.

Nu hoorde ik laatst van iemand dat die na een zware cross (ter voorkoming van dikke benen) de onderlappen in water met azijn drenkt. Deze om de benen en dan bandageren. Ze lieten de paarden dan de hele nacht staan. Dit zou moeten helpen. Alleen wist ze zo de verhouding water en azijn niet meer.

Misschien is er hier iemand die dit kent?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:03

Mijn paard heeft ook gallen.
Helaas kom je er niet meer van af, gelukkig hebben ze er absoluut geen last van!
Alle middeltjes die je vaak hoort om er van af te komen (afspuiten, insmeren met klei etc.) helpen dus niet en is alleen maar zonde van het geld en de moeite.....

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:59

gallen krijg je met geen enkel middeltje weg. zorg gewoon dat je een goede warming up en een goede cooling down inplant en voor voldoende beweging ook na een zware training.

coolingsgels daar zit te weinig menthol in om tot diep in de huid door te dringen.

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:06

dat klopt azijn met water, doen de meeste ook naar zware arbeid endurance cross.
weet zo de verhouding ook niet meer.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:17

Mijn paard heeft ook een enorme gal, nooit last van gehad overgens. Heb hem wel na laten kijken. De veearts vertelde dat als ze groter werden en de beweging belemmerd ze er wel een of ander goedje in kunnen spuiten. Maar had zo'n idee, dat de veearts dat liever niet deed, alleen als redmiddel.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:23

Gallen ontstaan in de regel door overbelasting, maar als ze er eenmaal zitten krijg je ze niet meer weg jammergenoeg. Het enige wat je dus kan doen is zorgen dat het er niet meer worden.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:57

Mijn paard heeft ook op allebei zijn achterbenen gallen. Ik moet je helaas ook mededelen dat ze niet meer weggaan. Volgens mij zijn ze in sommige gevallen open te snijden, heb dat wel eens gezien bij de fries van een kennis van mij, maar dan is er nog wel erg veel kans dat ze weer terug komen. Teveel kans voor mij om het te proberen. Ik heb er namelijk helemaal geen last van ! Hij heeft het al heel lang, en veel doen we er niet aan. We deden eerst coolinggel maar we merkten niet veel verschil. Nu moet ik wel zeggen, dat sinds wij de paarden aan huis hebben en hij vaker naar buiten kan, zijn gallen er wel beter uitzien. Ze zijn iets dunner enzo. het enige dat goed is is je paard gewoon goed beweging geven iedere dag, en inderdaad zorgen voor een goede warming up en cooling down. Laat alle coolinggels en andere `truukjes´ maar links liggen, is zonde van je tijd en geld. Het enige wat wij nu doen is dus een goede WU en CD en regelmatig zijn benen afspuiten. Niet dat ze daar minder van worden, maar het is zowiezo goed voor de benen.

Succes ermee ! Ik hoop dat je er wat mee kan !