Ervaring met Bisolvon tegen hoesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Ervaring met Bisolvon tegen hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:33

Mijn paard is een paar weken geleden begonnen met hoesten. Eerst alleen na het rollen, dus de da dacht dat het van het zand kwam. Maar gister hoestte ze ook tijdens het longeren. Dus da gebeld en die zet nu 'Bisolvon' klaar. Ik hoor altijd van anderen dat er een antibiotica kuur gegeven wordt, is dit een antibiotica? En wat zijn de ervaringen hiermee, gaat het hierna meestal over als het een gewonen verkoudheid is (wat het waarschijnlijk is bij mijn paard)?

Sjen

Re: Ervaring met Bisolvon tegen hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:39

En nog een vraag: kan hoesten ook komen door stoffig hooi of een zanderige wei? Want we hebben vrij stoffig hooi, wat ik denk ik beter even nat kan maken. Verder zet ik d'r iets vaker bij de stal, want de wei is erg zanderig en ze blijft in de regen buiten staan (terwijl ze een inloopstal heeft ) maar dat heeft ze eigenlijk altijd gedaan. Volgens mij zijn er dit jaar wel erg veel pony's die hoesten, rot temperaturen ook!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:41

Stoffig hooi kan zeker een aanleiding zijn tot hoesten.
Zoiezo als je paard verkouden is kun je het beste even het hooi nat maken.
Zelf hou ik er niet van om meteen bij elk kuchje medicijnen te geven.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:43

Als je paardje hoest zou ik altijd het hooi nat voeren. Goed nat. En zoveel mogelijk stoffige toestanden vermijden.
Ik heb een hele goede kruidenmengeling voor je tegen het hoesten kost 30 euro 1 kilo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:44

Bisolvon is gewoon een mensenhoestdrankje. Let goed op, er zitten verboden stoffen in, vraag dit even aan je da mocht je nog op wedstrijd gaan...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:19

@ Akke: Verboden stoffen?! Ik rijdt geen wedstrijden dus ik zal daarover wel niets hoeven te vragen....?
@ Daantjuhh: ze hoest al een paar weken, dus het is niet een keer een kuchje en gisteren bij het longeren was het echt een hoestbui. Daar laat je je paard toch niet mee doorlopen met het risico op chronisch hoesten/bronchitus.
@ Elibeest: zoals je kon lezen heb ik bij de da wat besteld.

Ik dacht al wel dat het gewoon een hoestdrankje was. Een antibiotica was misschien ook wat overdreven. Maar even afwachten of het hier wel van over gaat en anders komen wel de 'ruigere' middelen eraan te pas. Het hooi zal ik nu ook gaan nat maken. Ze gaat binnenkort naar een ander weiland waar ik er minder toezicht op heb, dus wil graag dat dit verholpen is voor het verweien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:20

Sjen, in m&m's zitten al verboden stoffen Als je geenw edstrijden rijdt hoef je je daar dus niet druk over te maken Alleen als je wel wedstrijden rijdt zouden ze daar heel erg moeilijk over kunnen gaan doen

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:11

ik gebruik altijd gewoon een spuitje van de DA daar doe ik hoest middel in met en lekker smaakie en never staat al met zijn mondje open als ie het spuitje ziet dus hij vind het blijkbaar lekker

brandus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:14

Hooi moet je niet alleen een beetje nat maken maar minstens 24 uur onder water laten staan want anders helpt het nog niet. Niet op stro maar op krullen of vlas zetten en niet in het zweet rijden dat is het standaard recept bij hoesten.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:31

Ik heb nu toch iets anders meegekregen van de da, een poeder waar ik tweemaal daags een paar schepjes van moet geven.

@ Brandus: dank je voor de tips. Ze staat niet op stro, maar gewoon op de wei 'snachts (sinds een week, behalve als het regent). Ook heb ik haar al een paar weken niet gereden, maar alleen gelongeerd wegens kreupelheid dus in het zweet werken is er ook niet bij geweest. Alleen moet het hooi dus even goed vochtig gemaakt worden.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:43

brandus schreef:
Hooi moet je niet alleen een beetje nat maken maar minstens 24 uur onder water laten staan want anders helpt het nog niet.

Na 24 uur is alle voedingswaarde uit het hooi en is het een stuk minder smakelijk, dus dat zou ik ook niet doen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:14

Ja, wij plukken het hooi altijd goed uitelkaar en schudden het dan uit en spuiten het dan nat met de slang.
Laten het even uitlekken en geven het dan.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:22

Dat is beter, dan blijft het smakelijker en de voedingswaarde blijft gewaarborgd. Als je hooi 24 uur laat weken, is er ook grote kans op bederf.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:26

Bisolvon wat je van de DA krijgt is geen mensendrankje. De verhoudingen zijn heel anders. Ze hebben speciale Bisolvon poeder voor paarden, koeien, honden enz. het is een goede slijmoplosser. het is geen antibiotica. dat is ook niet bij elke hoest nodig. Voer verder geweekt hooi. Zorg voor frisse lucht (geen tocht). je zou kunnen gaan wandelen. beweging lost ook het slijm.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:56

Foenegriek heeft het bij ons altijd erg goed gedaan. mijn paarden krijgen nu dagelijks een beetje, en sinds ik dat doe heb ik geen kuchje meer gehoord.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 10:51

@ merrieveulen: Ja maar daar hoor je wel erg vaak over dat het niet werkt. Dan heb ik toch liever iets van de da.
@ Daantjuhh: dat doen wij nu precies hetzelfde, het is echt een stuk minder stoffig.
@ Xox: ik heb toch iets anders gekregen van de da, een poeder waarvan ik tweemaal daags vijf schepjes moet geven. Een naam met een S...weet het even niet uit m'n hoofd, want het staat op stal. Ik longeer haar nu bijna elke dag, wandelen is ook een idee!

En even vrij in de bak, kan dat kwaad? De bak is op dit moment niet stoffig (want een beetje nat), dus het lijkt me wel lekker voor d'r. Ze liep een paar weken geleden ineens kreupel, sindsdien alleen maar gelongeerd en nog niet gereden. Aangezien het met hoesten ook niet handig is om flink te gaan rijden, staat ze even stil en zijn we het met longeren steeds meer aan het opbouwen (eerst alleen stappen, nu ook draven). Maar ze moet nu toch ook wel weer eens lekker kunnen galopperen toch?

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:36

sputolysin waarschijnlijk?

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien hoor, maar waarom zou je haar in de bak laten galopperen terwijl ze in de wei staat?
Ik zou haar geen geforceerde beweging geven.
Maar als ze toch (weer) op stal staat dan is het misschien wel lekker als ze eruit komt, alleen denk ik dan dat je beter kunt gaan stappen aan de hand dan haar laten rennen...

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:44

Akke schreef:
Bisolvon is gewoon een mensenhoestdrankje. Let goed op, er zitten verboden stoffen in, vraag dit even aan je da mocht je nog op wedstrijd gaan...

Bisolvon klinmkt mij ook als mensenhoestdrankje... haha
Maar in paardenmedicijnen zitten zo wie zo vaak verboden stoffen.

mijn paard heeft chronisch bronchitis en heeft dus regelmatig medicijnen nodig.

Een tijd terug las ik een stuk in de paard en sport, dat er iemand op doping was getest, en dat het paard dezelfde medicijnen slikte als mijn paard doet, en dat daar dus een stofje in zit, wat verboden is. zij had een boete gekregen hiervoor.

Maare.... geluk moet je hebben hoor!
denk je nu werkelijk dat ik elke keer als mijn paard ff een paar dagen poeder nodig heeft, ik mijn wedstrijden afbel??? De kans op testen is zo klein.... en dan loop ik maar een risico hoor!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:47

@ Tender: Volgens mij is dat de naam ja! Iemand ervaring hiermee....?
Dat was dus inderdaad mijn overweging, of het wel goed is om haar te laten rennen. Ze staat wel in de wei, maar daar kan ze geen galopje maken. En aangezien ik haar nu niet kan rijden, leek het me handig om haar in de bak te laten galopperen. Maar ik denk dat ik het wel even rustig aan doe met beweging en alleen met haar ga wandelen. Dan ga ik volgende week wel weer even rustig rijden in de bak en dan steeds weer opbouwen.

@naam: ik neem aan dat reageert op diegene die dat gepost had, want ik rijd sowieso geen wedstrijden. En het is dus geen Bisolvon wat ik nu geef.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:19

Sputolysin is heel goed. Ook een slijmoplosser. Bisolvon is net iets minder daardoor geschikt voor de doorsnee hoestjes. Het bevat de werkstof Borrmhexine. Het heet nu overigens geen Bisolvon meer maar Broxolvon. De poeder is voor dieren en de drank voor mensen. Die bevat veel minder werkstoffen en is daardoor minder geschikt voor dieren
Je kan haar wel in de bak zetten alleen als ze als een gek gaat galloperen dan is dat natuurlijk niet goed.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:01

Hmm....ik denk wel dat ze zou gaan galopperen ja Dus maar even rustig mee blijven wandelen.
Ben blij dat die poeder goed is, vermoedde het zelf ook al wel, maar had er geen bijsluiter bij (beetje vreemd).
Is een hoestje eigenlijk besmettelijk o.i.d voor andere paarden? Ik bedoel, mensen kunnen elkaar ook aansteken als ze verkouden zijn.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:39

Nee, is niet besmettelijk. Eigenlijk is hoesten bij mensen vaak ook niet besmetelijk. Je wordt alleen verkouden als de weerstand minder wordt. De bacterieen zijn er altijd. Is je weerstand minder dan kun je verkouden worden. is de weerstand goed dan gaat het aan je voorbij. Daarom is het vaak ook goed om je paard bij hoesten iets te geven wat de weerstand verbetert zoals Ijlands zeewier.
natuurlijk is hoesten als gevolg van bijvoorbeeld Droes natuurlijk wel aanstekelijk