Aquatherapie...in dit geval wel of niet doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtvax

Aquatherapie...in dit geval wel of niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 09:04

Het is een heel verhaal

Mijn paard loopt al sinds vorig jaar niet lekker. HIj heeft veel moeite met galopperen. Ik heb in september 2005 een scintigrafie laten maken. De DA dacht toen dat het probleem in de banden bij zn bekken zat. Normaal staat daar ong. 3 maanden rust voor. Hij had die periode daarvoor al wel een aantal weken rust gehad, maar geen 3 maanden aaneengesloten. Maar omdat het niet echt een goede periode was om rust te geven (eind sept.) was in overleg met de DA besloten om hem toch verder te trainen om te proberen zn banden te ontlasten door zn spieren sterker te maken. Dat leek te werken, maar hij ging daarna toch weer achteruit. Dat werkt dus niet.

Ik heb 2 weken geleden een Thermografie laten maken bij een andere kliniek, wilde weten wat zij eruit zouden opmaken. Zij zeggen dat t probleem in de rug zit (hij kantelt zn bekken en holt daardoor zn rug, waardoor hij dus daar last heeft). Zij adviseerde Aquatherapie om zn achterhand meer te stimuleren wat zou moeten resulteren in weer goede houden van zn rug. Deze aquatherapie is geen zwemmen, maar lopen door het water heen of over het water heen stappen.

Nu ben ik dus bang dat die problemen in zn rug, misschien wel het gevolg zijn van de problemen in zijn achterhand. En dat als ik nu aquatherapie ga doen dat ik dan misschien zn banden naar de kl.ten help...??

Maar goed, de laatste DA denkt niet dat het uit de banden komt. Ik wilde hem eerst gewoon 3 a 4 maanden wegzetten, maar volgens de laatste DA blijft hij dan in die verkeerde houding lopen?? GRR
Maar stel dat het probleem in de rug dus wel een gevolg is...en niet de oorzaak, dan zou rust misschien het probleem wel op kunnen lossen??

Nu laat ik mijn vast fysio vrijdag maar eens goed kijken...wat zouden jullie doen?

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:05

Gewoon even afwachten wat de fysio zegt.....

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:49

je vermeldt dat hij zijn rug hol maakt en zijn bekken kantelt, bij aquatraining leren ze om de buikspieren aan te spannen en zo de rug bol te maken. de holle rug is dus het gevolg van verkeerd lopen, je moet dus de oorzaak aanpakken en dat is het verkeerde lopen. in de aquatraining helpt het water het lichaam te verlichten en leren ze weer om opnieuw te lopen. je zal wel regelmatig moeten komen om je paard uit het negatieve loopcirkeltje te halen. door trainen op de manier die je meekrijgt zorgt voor goed resultaat.

houdt er wel rekening mee dat niet iedere verzekering dit vergoed en met 1 keer per week training kom je niet ver.

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 10:02

Hij is niet verzekerd en hij zou daar dan gewoon komen te staan.

Inderdaad zou hij door de therapie de rug weer bol leren te dragen. Maar wat is dan de oorzaak van het verkeerde lopen...want dat heeft hij niet altijd gedaan.
En stel dat de rug toch het gevolg is van n probleem (blessure/overbelasting) van de achterhand? Want op de scintigrafie kwam er vorig jaar nog geen probleem op/in de rug naar voren?
Dan zou de aquatherapie dat nog n extra zetje de verkeerde kant op kunnen geven, omdat hij toch wel de door de weerstand van t water moet lopen en er dus wel degelijk zijn spieren en banden worden aangesproken.

En hoeveel kwaad zou het kunnen om hem eerst 4 maanden rust te geven? Oke, als het probleem en de oorzaak wél in of uit de rug komt dan loopt hij dus nog 4 maanden met een verkeerde houding..

Probleem is dus dat eigenlijk niemand (tot nu toe) echt met zekerheid kan zeggen wáár het probleem vandaan komt.

WIl dus de keuze maken met minste risico.... maar ik wacht inderdaad ook de fysio nog af .... en volg dan denk ik mijn gevoel.... konden ze maar praten!!

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:06

Idd eerst de fysio afwachten.
Als je paard nu last van zijn rug heeft dan heeft hij dat over een paar maanden nog steeds, ik spreek uit ervaring

Lastige keus!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:29

ze beginnen eerst met een laagje water van 15 cm. hier is de weerstand te verwaarlozen. na een aantal weken zal je paard tot iets boven de buik (vanaf de onderkant gezien) onder water staan. hij zal niet verder onder water komen. tussendoor worden thermografieken gemaakt, als hieruit blijkt dat de belasting te zwaar is, dan komt hij weer in minder water te staan. als ze merken dat het nog niet zo wil in het water, dan gaan ze je paard eerst longeren en kijken hoe of wat.

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 10:40

Ja maar door dat laagje van 15cm gaat hij over het water heen stappen...dat is ook de bedoeling. Hierbij is de bedoeling de achterhand te activeren er meer onder te treden en daardoor de rug te laten bollen. Daarbij worden dus wel de banden en spieren in die achterhand meer geactiveerd.
Op zich klinkt die therapie super voor rugproblemen.....maar niet als hij toch een blessure of overbelasting in de achterhand blijkt te hebben....vind ik persoonlijk hoor! En probleem is, niemand weet zeker waar het probleem vandaan komt. Je moet het probleem bij de veroorzaker proberen aan te pakken en ik twijfel nu dus heel sterk of die rug ook de veroorzaker is....of een gevolg van een andere pijnlijke plek!

Ga jij voor de gein maar eens een stukje lopen met samen geknepen billen....dan zul je voelen dat je ook je rug gaat vast houden...... dat KAN hier dus ook het geval zijn. Probeer echt maar eens!!

Hopelijk dat de fysio meer wijsheid geeft!

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:19

ik heb je een pb gestuurd

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:03

Ook bij het ove het water heen stappen gebruikt je paard zijn lijf anders dan als het gewoon loopt.
Ik heb een vermoeden bij welke arts je nu komt en ken hem niet anders dan als een hele kundige man.

De aquatherapie zal je paard denk ik een stuk opweg helpen verder zal je ook rijtechnisch wat aan de slag moeten daarna denk ik.

Wat bestreft een paar maanden rust : rust roest ..

Bij kwetsuren en peesblesssures is het wel wendelijk maar in de meesta gevallen van spierproblemen en zelfs de meeste kreupelheden is beweging tot lichte arbeid juist vaak goed. Maar rust lost in dit geval denk ik niet zo veel op ook niet al zou het aan de banden liggen. Je zou in beide gevallen de spieren van je paard willen trainen zodat de rug en ook de banden minder (of correct) belast worden.

Zou er werkelijk een blessure in de achterhand zitten dan moet het paard met meer belasting vrijwel direct (!!) zichtbaar kreupen of anders zijn en ook op de thermografie verschijnen en gaan ze natruurlijk niet door met de aquatherapie.

succes

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 07:04

Er is op één bil ook een "hotspot" gesignaleerd, dit ZOU er mee te maken KUNNEN hebben.
Als het de banden zijn is rust wél degelijk de remedie...., verder is rust vaak niet goed, daar ben ik het helemaal mee eens, maar voor de rest heb ik alles geprobeerd... lichte arbeid, zwaardere arbeid..... ook onder fysio begeleiding!

Woogy

Re: Aquatherapie...in dit geval wel of niet doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:07

ik heb het toevallig(toeval bestaat niet) laatst met m'n fysio over gehad...zwemmen en zwem bewegingen(dus ook lopen door kniehoog water) gebruiken ze voornamelijk de voorhand voor...

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:00

mijn paard heeft ongeveer 3 maanden aquatraining gehad en we zagen toch echt wel de spieren op de achterhand verbeteren. na zijn rustperiode had hij namelijk een heel iel kontje en na de aquatraining, is zijn achterhand flink gegroeid.