waar ligt het aan???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yosan

waar ligt het aan???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 21:18

Hallo, ik heb een vraagje aan jullie.

Sinds enige tijd loopt mijn paardje(Sundance)onregelmatig, en ik kan er eigenlijk niet echt de vinger op leggen.
Op het ene moment denk ik, hij heeft rechts achter last, het volgende moment rechts voor.
Nu wil met hem naar Greetje de Jong(In het noorden de paardenarts) om hem op de foto te laten zetten.
Als het achter is, zou ik denken aan een hoefzweer, maar als het voor is aan een peesblessure.

Als ik hem aan de longeerlijn zet, en dan rechtsom laat gaan, zie je duidelijk dat hij erg onregelmatig is.
Ook op de harde ondergrond is hij onregelmatig, en dan duidelijk rechts voor.
Maar als je achter hem staat, dan zou je duidelijk zeggen dat hij rechtsachter onregelmatig is.

Misschien hebben jullie ook geen antwoord, maar laat je gedachten er eens over gaan als jullie willen.

Alvast bedankt.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:03

Eigenlijk draag je de meeste mogelijkheden zelf al aan San.. Balen joh. Maar het hoeft niet eens in z'n benen/hoeven te zitten. Rug en halsproblemen kunnen ook kreupelheid geven.
Laat idd Greetje maar eens kijken, komt het vast wel weer goed.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:22

Jup net wat CC zegt dat vage beeld kan best uit de rug/hals komen. Ik ben net vorig week met mijn Paint Feline bij de DA geweest. Die had ook van die vage klachten, eigenlijk om en om kreupel op 4 benen zelfs. Die heeft dan wel een voorgeschiedenis van een scheurtje in een hoefbeentje. Maar daar had Greet een paar jaar terug al foto's van gemaakt en dat was toen geheeld.

Mijn DA heeft na buigproeven een warmtescan gemaakt, en daaruit bleek dat ze 4 "hot spots" had. schouder rechtsvoor, midden rug en 4 op dr kont. De ene midden op de rug was de veroorzaker van het leed. Ze hebben omdat ik het perse wilde nog wel een fotootje gemaakt hoor en die was super. Afgelopen woensdag is ze bij de kraker geweest. Die zei gelijk dat haar kont aan de ene kant 5 cm hoger stond dan de ander kant.

Ik kan Greet alleen maar aanbevelen, maar mocht je er nog over denken de DA hier in Heede is ook geweldig Tel nr. kan ik je over PB geven.

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 07:12

Succes bij Greetje de Jong.
Ik ben er ook geweest met mijn paard, maar helaas heeft dat niet veel geholpen. Ook hij was onregelmatig, met onduidelijke oorzaak. Ze schrijft alleen jammer genoeg wel met dubbele pen.
Wat mij geholpen heeft is een scheut azijn over zijn eten iedere dag. Nu krijgt hij er ook vitamine E bij en is hij alleen nog wat onregelmatig in een langzame jog als hij niet aan de teugel loopt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:31

Waarom zoek je geen kliniek die een warmtescan kan maken. Veel beginnende/moeilijk traceerbare klachten zijn daarop te zien. Hierdoor kan er veel gerichter gezocht worden én behandeld.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:12

WN -> MD

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:16

Hoefzweer zou mijn eerste gedachte niet naar uitgaan, zeker omdat het beeld van het pijnbeen wisselend is. Bovendien heb je bij hoefzweren vaak een acute ernstige kreupelheid en geen vage, of het moet zo'n hele diepe zijn die echt bovenin de hoef zit. Maar dan zou je dat wisselende beeld niet hebben.

Peesblessure voor lijkt me ook stug, ivm het wisselende beeld. Pezen hoeven niet gezwollen te zijn voor een blessure, maar zijn wel vrij makkelijk te scannen dus dat is zo uit te sluiten danwel te bevestigen.

Gezien het wisselende beeld zou ik inderdaad ook eerder denken aan een meervoudige kreupelheid, of aan een blessure in de rug.

Geen rijtechnische problemen gehad de laatste tijd waar je nog wat aanwijzingen uit zou kunnen halen? Ik weet dat je paard wat moeilijk te verzamelen was in bv de galop, is dat bv veranderd?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:13

probeer eens een thermografie (warmtescan) te laten maken. hierop kan je mbv kleuren zien waar de pijn plekken zitten. kijk daarvoor ook eens bij de topics over aquatraining etc. daar worden veel thermografieen gemaakt om de pijn plekken op te sporen

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:33

het kan ook zijn dat ze alle2 niet goed zijn. Misschien zit er diep in de straal een steentje ofzo. Pees blessure kan het ook zijn. Dan moet je wel nu de dierenarst erbij halen!!:O

Yosan

Re: waar ligt het aan???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:39

Hallo allemaal,
bedankt voor de reacties en tips.
Ik moet woensdagmiddag bij Greetje de Jong zijn, dat wil ik eerst even afwachten.
Hij heeft geen verdikking op zijn been, dus het is echt afwachten wat de d.a. zegt.

En sonja, de laatste tijd ging het rijtechnisch juist veel beter.
Ook in de galop zette hij zijn achterhand er goed onder.
Heb voor hetzelfde probleem Kees de Vries(normaal de d.a) erbij gehad, en ook hij kon niet echt zeggen wat sun mankeerde.
Eigenlijk is het voor mij ook gissen wat hij heeft, dus ik wacht het maar af.

groetjes van sandra

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:23

Succes morgen San, ik hoop dat er iets heel onschuldigs wat snel te verhelpen is uitkomt voor Sun!