Prijsindicatie sedatie Domosedan en Methadon.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Prijsindicatie sedatie Domosedan en Methadon.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:43

Mijn paard, een extreme krampentrekker, moet binnenkort naar de smid. Omdat het werkelijk onmogelijk is dit zonder sedatie te doen heb ik de dierenarts gevraagd of het mogelijk is haar te sederen.
Sedalin, veel geduld en haar steun geven van een muur doen helemaal niets en er herinnert een mooi litteken op de hand van de hoefsmid aan het mislukken van de laatste poging.
Nu is mijn vraag of iemand een idee heeft van de kosten waarmee ik rekening moet houden bij zo'n sedatie omdat ik me kan heugen dat met name de domosedan een allemachtig duur middel is.
Dus mijn vraag: heeft iemand enig idee????

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:18

Wij hebben een paard laten verdoven voor de paardentandarts met een middeltje met methadon erin en dan moet je rekening houden met een da rekening van 120 euro. Duur grapje dus.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:25

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:08

Volgens mij is 120 euro beetje erg hoog, was dat op afspraak of 'met spoed' omdat de hoefsmid stond te wachten?
Wij betalen iets meer dan 30 euro voor de visite, tussen de 15 en 25 euro voor de Domosedan en tussen de 5 en 10 euro voor de methadon (afhankelijk van de grootte en gevoeligheid van het paard).
Domosedan is gewoon errug duur, ik heb onze veearts wel eens de boel bij elkaar horen vloeken nadat hij een vol flesje kapot had laten vallen!

Miepmiept

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:25

Knavia schreef:
Volgens mij is 120 euro beetje erg hoog, was dat op afspraak of 'met spoed' omdat de hoefsmid stond te wachten?
Wij betalen iets meer dan 30 euro voor de visite, tussen de 15 en 25 euro voor de Domosedan en tussen de 5 en 10 euro voor de methadon (afhankelijk van de grootte en gevoeligheid van het paard).
Domosedan is gewoon errug duur, ik heb onze veearts wel eens de boel bij elkaar horen vloeken nadat hij een vol flesje kapot had laten vallen!

Ik meende dat ik ook een een kleine 60 euro kwijt was voor deze combi (max dosis ivm extreme angst) en de dierenartsen kwamen zelfs nog met z'n tweeén ook.

De rekening viel mij iig heel erg mee, want ik werd er ook voor gewaarschuwd.

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 22:37

O dat valt wel mee. Moet te doen zijn en na vier jaar geen goefsmid meer te hebben gezien vallen deze kosten wel mee.
Bedankt in ieder geval allemaal!!

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 01:04

Je kan ook eventjes navragen aan de DA of je een intramuscular (in de spier) verdoving kan krijgen, in dit geval kan je het dan vervolgens zelf doen en heb je de visite kosten niet meer. Wel is de dosis bij 'in de spier' verdoving hoger en niet alle paarden reageren er zo 'verdoofd' bij als bij een intraveneuze verdoving.
Ik heb dit in het verleden ook gebruikt bij mijn knettergekke volbloed, die toen best wel moeilijk was bij de hoefsmid (trappen met beide achterbenen, steigeren ed)
Vraag eventjes wat goedkoper uitkomt : visite + intraveneuze verdoving of geen visite kosten, zelf in spier inspuiten en DA laat je middeltje na.
Groetjes & succes ermee.
Patsy.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:19

Nou, denk niet dat je de dierenartsen in Nedreland zo gek krijgt, als je jezelf onverhoopt prikt met een hoeveelheid die bedoeld is om een volwassen paard (of zelfs pony) suf te maken, heb je toch een klein probleem....

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:27

Knavia schreef:
Nou, denk niet dat je de dierenartsen in Nederland zo gek krijgt

Dan is het een kwestie van een belgische dierenarts regelen, daar krijg je nog zat bij voor mekaar

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:13

Kramptrekken is een reflex vanuit de zenuwen. Die reflex krijg je daarmee ook niet verdoofd of je moet hem echt platleggen vrees ik? Hij moet wel op 3 benen kunnen blijven staan. Lastig!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:00

Knavia schreef:

Was een spoedje ja zeg maar. De tandarts stond erbij te wachten. En uiteindelijk hebben ze hem nog bij moeten spuiten, want hij kwam er doorheen. Die DA heeft uiteindelijk dus 40 min bij ons op stal gestaan... dat maakte het geintje denk ik ook duur, naast de dubbele dosis methadon.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:54

We lieten gewoon de DA intraveneus inspuiten en dan kon de smid de ene keer de voorkant doen en de volgende keer de achterkant.
Rondom was te lang onder verdoving.

Werkte altijd prima.

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:52

@ Paars: de dierenarts was ervan overtuigd dat bekappen makkelijk zou gaan met deze combi. Heb jij misschien een idee wat wel zou kunnen werken???
Ze hoeft verder niet beslagen te worden, want ik wil haar niet elke drie maanden plat spuiten. Daarbij wil ik eerst een keer kijken hoe suf ze wordt en af beslaan eventueel een mogelijkheid is.
Ik ben zelf assistente (gezelschapsdieren) dus i.m. spuiten zou ik best kunnen (i.v. trouwens ook wel), maar ik wil gewoon dat dit goed gebeurd en dan kost het maar iets meer. Daarbij zit ik dan met 5 ml domosedan a 110 Euri en het is maar een maand houdbaar. (en het mag niet)

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:05

Helaas heb ik geen ideeën, maar houdt je maar vast aan de DA en de ervaringsdeskundigen. Misschien een nieuw topic openen met een andere titel: krampentrekkers en de hoefsmid, ervaringen gevraagd? Dan krijg je misschien reacties van "lotgenoten". Succes!

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:40

Ja ik ben al eens op zoek gegaan en de meesten zijn te doen met veel rust en geduld en een dotje sedalin of een praam.
Dus ik denk dat ik met nog wat navraag bij de dierenarts en een goed gesprek met de smid (die het eigenlijk niet wil doen) het maar moet gaan proberen.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:07

Imerose schreef:
ik denk dat ik met nog wat navraag bij de dierenarts en een goed gesprek met de smid (die het eigenlijk niet wil doen) het maar moet gaan proberen.
zou wel een smid zoeken dit het wél wil doen, anders is het misschien bij voorbaat gedoemd te mislukken. Je moet wel mensen hebben die er voor gáán!

florentijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:05

en twee spuiten sedalin? 1 werkte bij mijn merrie ook niet, 2 wel en idd een rustige smid zoeken, die alle tijd ervoor wil nemen. uiteindelijk gaat mijn merrie nu zonder verdoving! Het kost bloed, zweet en tranen maar succes