Pony wil liever niet lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armanda

Pony wil liever niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 15:19

Afgelope maandag liep mijn kleine schat niet zuiver en hebben we haar stil gezet. Omdat haar hoefjes best lang waren is ze de donderdag daarna meteen met Iris (trisca hier op bokt) naar de hoefsmid geweest en bekapt. Daarna hebbben de hoefsmid en Iris nog gekeken maar ze was niet onregelmatig.
En zaterdag toen ik haar uit de box haalde leek het of ze een beetje gevoelige voetjes had. Na een stukje stappen was het al stukke minder en in een goede bak was er helemaal niets aan de hand. Ze heeft toen lekker wat gelopen in de bak. Maar zaterdag aan het einde van de dag wou ze eigenlijk geen stap verzetten.... ze liep heel moeilijk, vandaag heb ik weer samen met Iris gekeken en besloten dat ik morgen even de dierenarts bel.
Maar ik kan er maar niet over op houden te piekeren ...... Mischien hier iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:07

Waarschijnlijk te kort bekapt. Lekker op een zachte bodem laten staan/lopen en met een paar daagjes moet het al minder worden.

trisca

Re: Pony wil liever niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:18

daar dacht ik ook aan Firepatty, maar ik denk dat het dat niet is. Het dier heeft namelijk geen last als ze de voeten neer zet maar lijkt verzuurd ind e spieren te zijn. Ze staat volledig op de rem en beweegd krampachtig. Wat ik ken van kort bekappen is het 'op eieren lopen' en daar lijkt het niet op. Bovendien zijn de hoeven niet gevoelig als je erin knijpt en heeft de hoefsmid er weinig af gehaald.

Het beeld leek wel wat op maandagziekte, maar daar zijn de omstandigheden ook niet naar.

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:26

Klinkt inderdaad als een spierprobleem. Voor de zekerheid toch inderdaad even de DA erbij. Beter 1 keer teveel dan te laat en hoopjes problemen. Succes. en beterschap voor je pony.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:46

Hoefbevangen?Hoe staat je paard?

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:04

Als ze hoefbevangen zou zijn zou ze toch pijnlijke hoefjes hebben??

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:09

Armanda schreef:
Als ze hoefbevangen zou zijn zou ze toch pijnlijke hoefjes hebben??

Hoe weet je dan dat ze dat niet heeft?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:14

Mijn shetlander is ook hoefbevangen. Is nu gelukkig wat aan de beterende hand
Maar toen ik aan zijn hoeven zat merkte je daar niks van. Zoals jij het omschrijft zou het dat best kunnen zijn, hoefbevangen.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:15

trisca schreef:
Bovendien zijn de hoeven niet gevoelig als je erin knijpt.

Zo weet ik dat

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:16

Armanda schreef:
trisca schreef:
Bovendien zijn de hoeven niet gevoelig als je erin knijpt.

Zo weet ik dat

Armanda schreef:
Afgelope maandag liep mijn kleine schat niet zuiver en hebben we haar stil gezet. Omdat haar hoefjes best lang waren is ze de donderdag daarna meteen met Iris (trisca hier op bokt) naar de hoefsmid geweest en bekapt. Daarna hebbben de hoefsmid en Iris nog gekeken maar ze was niet onregelmatig.
En zaterdag toen ik haar uit de box haalde leek het of ze een beetje gevoelige voetjes had. Na een stukje stappen was het al stukke minder en in een goede bak was er helemaal niets aan de hand. Ze heeft toen lekker wat gelopen in de bak. Maar zaterdag aan het einde van de dag wou ze eigenlijk geen stap verzetten.... ze liep heel moeilijk, vandaag heb ik weer samen met Iris gekeken en besloten dat ik morgen even de dierenarts bel.
Maar ik kan er maar niet over op houden te piekeren ...... Mischien hier iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.

Beetje tegenstrijdig,niet ?

Hoe staat ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:20

@ Bluestar: misschien alles in het geheel lezen en niet alleen die 2 woorden? (zie mijn aanduiding)

Armanda schreef:
En zaterdag toen ik haar uit de box haalde
leek het of ze een beetje gevoelige voetjes had.
Na een stukje stappen was het al stukke minder en in een goede bak was er helemaal niets aan de hand. Ze heeft toen lekker wat gelopen in de bak. Maar zaterdag aan het einde van de dag wou ze eigenlijk geen stap verzetten.... ze liep heel moeilijk, vandaag heb ik weer samen met Iris gekeken en besloten dat ik morgen even de dierenarts bel.

Verder ken ik er niks van dus kan niet helpen, sorry ... Het is inderdaad het beste gewoon even de veearts erbij te halen, die zal je wel kunnen helpen.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:25

idd [***]. Dat wou ik net zeggen.

Je moet de hele zin wel lezen Het leek zo.

Maar toen ik samen met Iris later keek, waren haar hele benen eigenlijk verkramt. Vanaf haar schouder al.
En hoe staat ze? ... niet heel veel anders dan normaal eigenlijk. Ze wiebelt wel wat... ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Ze wiebelt heel stijfjes.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:31

Armanda schreef:
idd [***]. Dat wou ik net zeggen.

Je moet de hele zin wel lezen Het leek zo.

Maar toen ik samen met Iris later keek, waren haar hele benen eigenlijk verkramt. Vanaf haar schouder al.
En hoe staat ze? ... niet heel veel anders dan normaal eigenlijk. Ze wiebelt wel wat... ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Ze wiebelt heel stijfjes.

Staat ze met de poep naar achteren geduwd?

Ik zou toch de DA bellen

Enne,sorry voor het verkeerd lezen

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:36

Nee ze staat gewoon recht op. En niet zo naar achter, a la hoefbevangen. En de dierenarts die bel ik zeker morgen op. Ik zet nog wel even een berichtje voor als ik meer weet.

iig bedankt voor de reactie's.

(en meer reactie's zijn welkom hoor, ik pieker nog wel even door )

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:39

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat ze te kort is bekapt

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:43

Daar dacht ik ook meteen aan maar zoals Iris al vertelde lijkt dat er toch niet op. En dat zou dan ook bijna meteen na het bekappen te zien moeten zijn naar mijn idee.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:04

De hoefjes zijn toch nog warm en gevoelig geworden. Het lijkt er nu wel heel erg op dat ze hoefbevangen is. De veearts denk dat ook. Dus nu hoefjes koelen en lopen in hoeverre ze dat wil.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:39

Ik was vorige week (maandag) erg slim om mijn paard en shet in een land te zetten met aardig wat gras waarvan ik dacht dat er nog niet zoveel inzat. Het viel mij op als ik ze naar het land bracht dat de shet niet helemaal lekker liep en haar voorbenen iets strekte. Op donderdag heb ik ze niet meer in het land gezet en haar op water en hooi gezet. Het even aangekeken omdat er niet veel veranderde.
De liep dus gevoelig, strekte de voorbenen maar zette de achterbenen er niet onder. zondag da erbij geweest en bleek toch hoefbevangen. Ben er gelukkig op tijd bij en ze krijgt nu 2x daags quidrasol (pijnstillend en ontstekingsremmend). Een klein stukje van het land met een droge plek om te liggen en modder voor de hoeven. Verder wat hooi en zemelen. Gelukkig is aan de witte lijn in haar hoef niets te zien en wilde vandaag al weer door het land galopperen, maar dat kan natuurlijk ook door de pijnstillers komen.
Een shet kan het zo krijgen heb ik gemerkt, onderschat het gras niet op dit moment!
Sterkte ermee

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 08:30

Jael schreef:
Een shet kan het zo krijgen heb ik gemerkt, onderschat het gras niet op dit moment

Dat vind ik dus juist het gekke. Ik weeet dat shetten daar gevoelig voor zijn omdat ze niet zo veel nodig hebben en zo kunnen shrokken. Maar mijn kleine welsh is heel zuinig met haar eten om het zo maar te zeggen. Ze absoluut geen shrokop. En ze stond elke dag in het land met nog 2 andere paarden en 1 pony, maar dat land is echt heel slecht. Daar staan ze de hele winter namelijk al op. En vlak voor dat ze er last van kreeg hadden we haar net binnnen gezet (dag en nacht). En echt niets meer te eten gegeven dan normaal. Dus ik vind het zo raar. Maar ja niets aan te doen.

Ik heb gister nog met een andere veearts( waar Iris/ trisca stage loopt ) gebeld. (omdat die van mij het druk had ) En die heeft pijnstillers gegeven die ze twee keer daags moet hebben. Als het goed is gaat ze dan meer bewegen omdat ze minder pijn heeft en dat schijnt goed te zijn.
En toen we gister aan het einde van de dag keken en de pijnstillers zouden geven was er nog maar één voetje warm. En dat was ook het enige been waar ze moeilijk mee liep. Dus het gaat al de goede kant op. We zetten haar lekker met haar voetjes in emmers koud water om te koelen en volgens de veearts moet het maandag goed zijn. Als dat niet zo is moetten we weer verder kijken wat we gaan doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:37

Jael schreef:
Ik was vorige week (maandag) erg slim om mijn paard en shet in een land te zetten met aardig wat gras waarvan ik dacht dat er nog niet zoveel inzat. Het viel mij op als ik ze naar het land bracht dat de shet niet helemaal lekker liep en haar voorbenen iets strekte. Op donderdag heb ik ze niet meer in het land gezet en haar op water en hooi gezet. Het even aangekeken omdat er niet veel veranderde.
De liep dus gevoelig, strekte de voorbenen maar zette de achterbenen er niet onder. zondag da erbij geweest en bleek toch hoefbevangen. Ben er gelukkig op tijd bij en ze krijgt nu 2x daags quidrasol (pijnstillend en ontstekingsremmend). Een klein stukje van het land met een droge plek om te liggen en modder voor de hoeven. Verder wat hooi en zemelen. Gelukkig is aan de witte lijn in haar hoef niets te zien en wilde vandaag al weer door het land galopperen, maar dat kan natuurlijk ook door de pijnstillers komen.
Een shet kan het zo krijgen heb ik gemerkt, onderschat het gras niet op dit moment!
Sterkte ermee

Dat was wel dom,maar daar ben je nu niets meer mee
Het fructaangehalte in het gras mag dan wel laag zijn maar toch is het het beste je paard te laten wennen aan het gras

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 08:47

Over dom gesproken! Mijn kleine donder was weer oke. Tenminste ze liep weer goed en de hoefjes waren niet meer warm. Wel zijn we doorgegaan met de behandeling. Dus pijnstillers en hoefjes koelen. En wat doet me zusje..... zet haar in twee stukken land! Het was maar voor drie uurtjes, maar helaas is het voetje dat als laatste nog warm was, weer warm . Of het daar van gekomen is kan natuurlijk niemand bewijzen, maar dat was wel dom!
Ik ga zo weer naar haar toe, lekker knuffelen en verzorgen