Ervaringen Mesotherapie? Paard gaat achteruit....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Ervaringen Mesotherapie? Paard gaat achteruit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:13

Mijn paard bleek chronisch geirriteerde spierbandjes te hebben op zijn ruggengraat. Dit is gekomen door overbelasting in het verleden (toen reed ik hem nog niet) en daardoor loopt hij het liefst zo laag mogelijk, zodra hij wat meer opgericht moet worden dat komt er heel veel druk op de geirriteerde bandjes te staan waardoor het erg veel pijn doet bij hem.
Nu is hij behandelt met de Mesotherapie, dit wordt bij mensen al langer uitgevoerd, dat zijn een heleboel (rond de 200) kleine injecties met dunne naaldjes waarbij een stof ingespoten wordt die de zenuwen stimuleert om de pijn weg te voeren en de "ontsteking" weg te halen en de bedoeling is dat alles dan weer helemaal soepel wordt en de irritatie verdwijnt waardoor hij weer normaal zou kunnen lopen. Ik kan het niet precies omschrijven zoals de dierenarts het me vertelde maar hier komt het dus op neer.
In 75 % van de gevallen zou deze therapie werken. Ik moest hem een week rust geven (mocht wel lekker in de paddock), dan een week longeren en de derde week er weer op gaan zitten. Ik moet het natuurlijk opbouwen maar hij moet veel galopperen zodat zijn rug goed gebruikt wordt.
Nu heb ik hem vandaag dus voor het eerst gelongeerd maar ik heb gewoon een potje zitten janken, zo heb ik hem nog nooit gezien, hij loopt zoooo slecht, terwijl hij voor de behandeling gewoon nog goed liep (alleen zodra hij meer verzameld werd dan merkte je dat hij problemen had) maar nu houdt hij zijn rug gigantisch vast waardoor zijn benen amper nog uit elkaar gaan en hij maakte een hele pijnlijke indruk. Ik kon het niet over mijn hard verkrijgen om hem zo door te laten draven en heb hem maar weer lekker in de paddock gezet.
Het is echt een totaal ander paard, hij kijkt verdrietig, maakt geen bokkesprongen meer in de paddock, sjokt een beetje rond, zit niet meer aan je trui te trekken (dat is misschien wel goed, maar hij deed dit altijd wel en dat hij dat nu niet meer doet wilt toch wat zeggen) en van de een op de andere dag krijgt hij ontstoken ogen waardoor ik denk dat zijn afweer gewoon achteruit gaat.
Ik weet gewoon echt niet meer wat ik met doen. Ik krijg de arts niet te pakken, dus vandaar dat ik even snel hier om advies vraag.
Misschien weet iemand of dit een logisch gevolg is van de behandeling en dat hij er gewoon even doorheen moet of zit dit echt niet goed.
Als het dus normaal is, moet ik hem dan toch flink gaan longeren?
Ik weet het gewoon echt niet meer!!!

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:25

Wat hebben ze dan ingespoten? Die mesotherapie wil alleen maar zeggen dat ie heel veel injecties heef gehad, maar met wát? Ze doen dat ook in de plastische chirurgie om rimpels weg te werken of cellulitis. Ik zou zeker afgaan op wat je paard aangeeft, en hem niet forceren. Wie heeft je deze behandeling geadviseerd? En wie heeft het gedaan? Veel sterkte, ik hoop dat je paard zich snel wat beter voelt!

Demini

Re: Ervaringen Mesotherapie? Paard gaat achteruit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:33

Ik heb in mijn verhaal beschreven elke stof ingespoten is, wat de naam hiervan is zou ik echt niet weten. Tegenwoordig wordt het ook voor rimpels e.d. gebruikt (maar dit is dan een mineralen en vitamine mengse), maar oorspronkelijk is het ontstaan om de pijn weg te halen. Ze hebben dit geadviseerd op dierenkliniek de Lingehoeve in Lienden (voor velen beter bekend als Kesteren) een zeer professionele kliniek en aan hun kunde twijfel ik echt totaal niet. In dit soort gevallen was de mesotherapie de meest effectieve behandeling met veel kans op genezing zeiden ze. De dierenarts die hem behandelt heeft laat zichzelf tegenwoordig ook eens in de zoveel tijd met de mesotherapie behandelen voor zijn rugpijn doordat hij het enorme resultaat bij de paarden zag.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:21

Wat vreselijk zeg. Heb je de DA nog niet te pakken gehad inmiddels?
Het zou maar zo een reactie op de behandeling kunnen zijn maar zouden ze hem dan niet iets voor de pijn kunnen geven? Gewoon dat de scherpe randjes er vanaf zijn zeg maar.
Hoop dat je gauw meer weet, sterkte.

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:22

Ik heb zelf ook al eens een topic geplaatst..
viewtopic.php?f=3&t=489378&hilit=
Mijn paard heeft ook mesotherapie gehad Hij had na een val in het land twee verschoven lendewervels en zijn rugspieren waren hierdoor helemaal verkrampt.
De therapie heeft hem ontzettend geholpen...hij kon z'n rug weer los laten en ook de spieren ontspande weer.
Mijn paard is onder behandeling in Wassenaar bij van Schie en hij wordt ook behandeld door Michiel Scheepers.
Helaas heeft hij nu een terugval in de opbouw (heeft RV overbelast) en staat hij weer in de kliniek en ben ik in afwachting van de uitslag
Doe rustig aan met je paardje en geef hem de tijd om te herstellen die van mij liep ook niet meteen de sterren van de hemel.Maar beetje bij beetje ging het beter (tot nu dan) ik stapte 3x per dag met hem hij mocht de eerste tijd niet in de padock ivm met bokkensprongen.
Succes

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:43

Die van mij mocht ik wel in de paddock zetten zolang hij maar niet te gek ging doen. Is het dus normaal dat hij nu heel erg slecht loopt terwijl er eerst aan de beweging amper iets te merken viel? Moest jij hem dan gewoon door blijven longeren of toch even rustig aan doen?

ik heb hem helaas nog steeds niet te pakken gekregen, ben vandaag de hele dag niet thuis geweest en in mijn pauzes kreeg ik hem steeds niet te pakken, morgen ben ik 's middags vrij dus dan wagen we nog een poging!

Het lijkt me niet dat het echt een reactie op de behandeling is, want na een week lijkt die kans me erg klein en de 2e dag na de behandeling stapte hij zo gigantisch los door zijn lijf en hij stapte wel 2 keer zo ver over dan normaal, dus toen was hij duidelijk losser, maar nu is het dus echt het andere uiterste

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:49

Desire schreef:
de 2e dag na de behandeling stapte hij zo gigantisch los door zijn lijf en hij stapte wel 2 keer zo ver over dan normaal, dus toen was hij duidelijk losser, maar nu is het dus echt het andere uiterste
Het kan dus goed zo zijn dat hij nu stijf staat van de spierpijn omdat hij de eerste dagen veel spieren heeft gebruikt op een manier die hij al langer niet meer kon.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:48

Hoi Desire,
Niet dat het je iets verder helpt, maar was het misschien Botox die ze ingespoten hebben?
Groetjes & sterkte,
Patsy.

PS, Blijf er vertrouwen in hebben, in het verleden heb ik heel goede ervaringen gehad met de Lingehoeve in Lienden!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:53

Ik zou zeggen gewoon doorgaan met bellen desnoods s'nachts (is mijn idee hoor)
Verder kan ik je alleen maar beterschap wensen met je paard.
En wat houdt die terapie verder in dan?

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:42

Ik hoop dat je de DA al gesproken hebt!
Ik moest het rustig opbouwen na de therapie >10 dagen 3x pd stappen>toen 1 dag onder de man alleen stappen andere dag rustig longeren zonder bijzet > daarna de draf onder de man erbij eerst 3 min later 7 min.>dit alles duurde wel een maand daarna mocht ik het werk gaan afwissen met balkjes longeren en VWNW rijden.
Mijn paard was de dag na de behandeling verlost van de verkramping en is dus niet slechter gaan lopen zoals jou paardje!
Hij was wel slap en heeft moeite met de overgangen.
Dat jou paard ineens zo slecht is zou mij ook zorgen baren ...misschien is het een spierkwestie maar ik zou het zeker even terug koppelen naar de DA.

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:27

Hoe gaat het nu met je paard??

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:08

Mijn paard heeft ook bij de Lingehoeve Mesotherapie gehad, 2 keer. Helaas heeft het bij hem totaal niet geholpen. Ben wel benieuw of die van jou inmiddels al beter loopt!!

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:28

Ja, jammer toch dat we nu al een week niets horen. Blijkbaar gaat het beter denk ik dan maar, anders hadden we het vast wèl gehoord.....

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:13

Volgens mij gaat het wel goed, ze heeft al wel andere topics waarin staat dat ze wel weer aan de gang is!

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:00

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe het nu af is gelopen..