Tumor in het oog..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Tumor in het oog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:31

Haii,

Gisteren is bij een lespony bij ons op stal door de dierenarts een tumor in het oog geconstateerd.. Ze had en een tijdje een plekje in het oog, wat steeds groter werd.. Dus de dierenarts erbij en blijkt een tumor in haar oog te hebben.. Nu schijnt dit vaker voor te komen bij Haflingers en vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben..

Aangezien de pony niet zo geschikt is voor de lessen, aangezien die veel te heet is, gaat ze morgen naar een collegahandelaar, omdat de eigenaar niet met de operatie wil zitten.. Hier graag geen commentaar op, aangezien dit niet mijn pony en mijn keuze is.. Hoop dat het nog goed komt met haar, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee..

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:32

Ow ja, we hebben het hier over een vier-jarige Haflinger merrie..

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:42

4 jaar is ook nog best jong om al in lessen te lopen, vind het niet vreemd dat zo'n dier te heet is.
Ik vertrouw het nooit zo als maneges paarden naar een handelaar verkopen, vaak betekent het maar 1 ding.... Hoop voor de Haf dat het anders is en dat hij bij iemand terecht komt die het wil laten behandelen als dat mogelijk is.

smiley

Re: Tumor in het oog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:54

Mijn Haflinger heeft het ook gehad. Is er na behandeling goed vanaf gekomen.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 16:34

Ow gelukkig, goed om te horen dat het goed kan komen.. Ik dacht dat ze waarschijnlijk na de behandeling blind zou worden..

4 Jaar is op zich best jong om in de lessen te lopen, maar ze wordt dan ook alleen ingezet in de gevorderden lessen..

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:57

hey Daan, welke pony dan?

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 20:57

Trixi.. Weet je wel, de Turbohaflinger.. Mooi diertje..

Afbeelding

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:48

Aaaah.. echt sneu.. Inderdaad mooi beestje echt zonde, maarja welke het maar was, het is altijd zielig.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:14

Onze haflinger heeft hetzelfde gehad.
De tumor is tot 3 x toe van zijn oogbol verwijderd in de kliniek in Utrecht.
Na de derde operatie kwam de tumor zo snel weer terug, dat we besloten hebben het oog eruit te laten halen. Zijn zicht was toch al door de tumor sterk verminderd.
Nu gaat hij als één-ogig paard door het leven, en dat is geen enkele belemmering voor hem.
Hij staat normaal voor de wagen en ook onder het zadel is hij normaal te rijden. Zelfs een crossje of springparcours is geen probleem voor hem. Zie foto's.

Afbeelding
Tijdens opening nieuwe piste in Aken (najaar 2005).
Paard: 2e van achter.
Afbeelding
Tijdens Limburgse Kampioenschappen (2003)
Paard: 2e van links.

De operatiekosten vielen trouwens erg mee. Omdat dit niet zo vaak voorkomt, is het interessant voor de kliniek. Vandaar dat wij alleen de echte kosten (narcose, medicijnen, e.d.) moesten betalen.
Jammer dat deze 'baas' geen geld wil uitgeven aan het paardje.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:46

Wat super dat die eenogig nog zo goed door het leven gaat.. Echt leuk om te zien..

Ja, ik vind het ook jammer dat ze weggaat, maar blijf hopen dat ze goed terecht komt, is namelijk wel echt een mooie Haf om te zien..

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:11

Het meisje dat mijn shetten soms rijd heeft dit ook meegemaakt. Ze had een haflinger ruin en wat ze eerste als oogontsteking hadden geconstateerd bleek een tumor te zijn. Na een eerst poging tot operatie bleek de tumor behoorlijk snel te groeien en al een heel eind in het hoofd te zitten. Ze hebben de operatie gestaakt en doorverwezen naar Utrecht. In Utrecht hebben ze tijdens de operatie gebeld dat als ze de tumor zouden verwijderen het dier niet alleen een oog zou missen maar ook een gedeelte van zijn voorhoofd. En ws. zou de tumor ook terug komen. Ze hebben toen besloten het dier in te laten slapen op de operatietafel.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:15

Hafje van een vriendin van mij had het ook, bleek later, na vele valpartijen en ongelukken verder. Dier is afgemaakt.
Het was een te ver gevorderde tumor, die niet zonder hersenbeschadiging verwijderd kon worden.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:21

Mijn vorige haflinger heeft het ook gehad. Hij is eerst door onze eigen DA geopereerd, een oogbesparende operatie. Aanvankelijk leek dit goed te gaan, maar na een maand begon de tumor weer heel hard te groeien. In Utrecht hadden ze nog een oogbesparende operatie kunnen doen, maar dit wilde ik niet. Ze hebben toen meteen het oog er uit gehaald. Omdat ze in Utrecht -zoals al gezegd is- idd weten dat het bij haflingers (veel) meer voorkomt dan bij andere rassen (geloof dat 90% van de gevallen haflingers zijn) vroegen ze aan mij of ik in Oostenrijk (daar zouden wij die zomer heen gaan) bij de fohlenhoff wilde vragen of zij daar ervaring mee hebben/hadden. Dat zou in theorie toch zo moeten zijn. Ik heb er daar naar gevraagd, maar ze wilden er helemaal niks van weten. Haha al helemaal niet van het feit dat een zoon van een van de kampioenshengsten het had (Amulet was een zoon van Amadeus). Stelletje struisvogels

Eigenlijk ging Amulet heel goed door het levens als eenoog, ben er natuurlijk wel regelmatig afgelazerd omdat hij weleens in paniek wilde raken in grote groepen paarden. Maar ja, dat had hij met twee ogen ook al.
Na dik een jaar (!!) kreeg Amulet bloedneuzen, at heel langzaam en kreeg een scheef aangezicht; het tumor was doorgeslagen naar de hersenen en daar door gaan groeien. Waarschijnlijk zijn de snijvlakken niet helemaal schoon geweest, iets waar natuurlijk niemand iets aan kan doen. Ik heb Amulet toen meteen af laten maken.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 10:28

Dat lijkt me ook echt heel erg, ga je ervan uit dat het goedgekomen is met je paardje en dan komt het weer terug.. Wat flauw dat ze in Oostenrijk zo reageerden, het blijkt dus wel dat het redelijk vaak voorkomt bij Haflingers, en het wil ja nog niet direct zeggen dat er wat mis is met hun hengst.. Of blijkt deze vorm erfelijk te zijn?

Nu ik dit hoor ben ik op zich wel blij dat ze nu al weg gegaan is. Nu kan ik blijven hopen dat het goed gegaan is met haar en mocht dat niet zo zijn, dan heb ik er in elk geval niets van meegekregen.. Bovendien denk ik dat een eenogig paard niet geheel geschikt is voor de lessen, als eigen paard kan dit beter..

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:20

Uppojono schreef:
Dat lijkt me ook echt heel erg, ga je ervan uit dat het goedgekomen is met je paardje en dan komt het weer terug.. Wat flauw dat ze in Oostenrijk zo reageerden, het blijkt dus wel dat het redelijk vaak voorkomt bij Haflingers, en het wil ja nog niet direct zeggen dat er wat mis is met hun hengst.. Of blijkt deze vorm erfelijk te zijn?

Nou, of het erfelijk is kunnen ze geloof ik (toen iig) nog niet helemaal zeggen. Dit omdat het relatief gezien (in vergelijking met bv OCD of andere gebreken) weinig voorkomt, dat bemoeilijkt erfelijkheidsonderzoek natuurlijk wel enigszins.

Het ging me er in Oostenrijk natuurlijk ook absoluut niet om om er achter te komen of er meer afstammelingen van Amadeus zijn die dit hebben. Ik bedoel; daar zou ik niets mee opschieten. Waar het mij wel om ging was om te kijken óf het dan ook dáár, waar ze veel haflingers hebben, ook vaker voorkomt. Zoals je al zegt; àls het erfelijk is kan ook net zo goed via moederskant komen, dan zou je gelijk de hele lijn van Strizzi van de Heksenketel in de gaten moeten houden (ze hadden dezelfde moeder).

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:14

Heeft iemand een duidelijke foto waarop de tumor in het oog te zien is?

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:48

Neej sorry, heb er geen foto van gemaakt..

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:47

Wij hebben er (geloof ik) ook geen foto's van, maar het zag eruit als een soort klein plat bloemkooltje en het was een beetje wit/glazig.
Ik heb trouwens nooit geweten dat dit probleem juist vaker schijnt voor te komen bij haflingers. Gelukkig is bij onze haflinger tot nu toe niets van de tumor terug gekomen. Ik verwacht ook niet dat dat nog gebeurd, want zijn oog is inmiddels al een jaar of acht geleden verwijderd, en dit paard is inmiddels al 22 jaar oud.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:45

Ik heb er ook geen foto's van, zoals al gezegd lijkt het inderdaad een beetje op een klein bloemkooltje dat echt in 3d op het oog ligt. Het lijkt dus ook niet op die witte vlekken die paarden weleens naast hun oog hebben

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:37

Hayhay,
Wel vreemd toch.. dat het zo vaak bij haflingers voorkomt. En
niet bij andere rassen....

Maar ik hoop dat het goed komt met het haffie!

dressagelady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:39

Een haflinger bij ons op de manege had ook een tumor achter zn oog. Deze heeft er nog een tijd gezeten volgens mij, voor 2 weken terug is zijn hele oog + tumor verwijderd. Hij is er zelf nog hartstikke vrolijk onder, is ook wel beter want er kwam de hele tijd van dat prut uit.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:55

Goh, dit is de eerste keer dat ik hoor dat oogtumoren veel bij Haflingers voorkomen.. Dat wist ik helemaal niet!

lore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:29

Ajaja,
Hier was ik ook niet van op de hoogte en nu dus beetje ongerust maar vooral super waakzaam op mijn eigen haffie. Want des te vroeger men zoiets merkt, des te beter, dus vooral veel in het oog houden he (letterlijk dan)

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:46

ik heb een kwpn daar hebben ze ongeveer 4 jaar terug een tumor weggehaalt ze heeft nu alleen last van een tranend oog verder zie je er niets meer van
groetjes linda

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:19

dus niemand heeft hiervan een foto? want kwil het echt zien.
want ik rij in een haflingerclub en omdat dit dan voorkomt bij haflingers.