Rugpijn door hengstigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Rugpijn door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:21

Mijn vierjarige merrie heeft nu al twee keer achter elkaar heel erg vastgezeten in haar rug en vooral in haar lendenen. Dit was elke keer nadat er wat aan mijn zadel was veranderd, na drie of vier keer er weer mee te hebben gereden. Ik dacht dus ook dat het daar aan lag, maar de zadelmaker (van Rijs) weet eigenlijk niet meer zo goed wat hij er mee aan moet, hij ziet er niks verkeerds aan. Nu is mij opgevallen dat het ook elke keer tegelijk is met haar hengstigheid. Vorige maand was ze voor het eerst weer goed hengstig na de winter en afgelopen week was ze ook behoorlijk heftig hengstig. Zou dit ook de oorzaak van de vastzittende spieren in haar rug kunnen zijn, dat het niet door het zadel komt?

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:20

dat is mogelijk.
een aantal merries krijgt rugpijn doordat de eierstokken tegen de onderkant van de rugspier aandrukt.
de da kan je er meer over vertellen,mocht dit zo zijn word er vaak tot opereren overgegaan,de eierstokken worden dan verwijderd.
succes

Nathalie02

Re: Rugpijn door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:18

Mijn merrie had een vergroot eitje in haar baardmoeder, die was daar nog niet klaar voor waardoor het zeer deed. Dat was destijds een (mede)oorzaak van haar rugpijn. Ze heef toen een prikje gehad om de baarmoeder het eitje te laten afstoten en daarna voelde ze zich een stuk beter.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:44

Mijn merrie heeft hiervoor een acupunctuur behandeling gehad, was na een tijdje gedaan. Ze had ook pijn aan de eierstokken, het rijden zelf ik ook verbeterd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:46

Merries met koliekverschijnselen kunnen zeer zeker last hebben van de hengstigheid, dus waarom zou een vastzittende rug daar niet ook een gevolg van kunnen zijn?

Imerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:46

Mijn merrie heeft in haar jongere jaren ook enorme last van haar rug gehad door hengstigheid. Ze stond echt twee dagen met een bolle rug op stal en had weken last van de eerste hengstigheid van het seizoen. Lang en laag longeren en verder veel los laten lopen was het enige wat hielp.

Ziolette

Re: Rugpijn door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:11

Vic was de afgelopen week ook extreem hengstig en heel "toevallig" was ze niet normaal te rijden . Alleen maar vechten (het was vrijwel onmogelijk om haar na te laten geven en haar rug/achterhand te laten gebruiken) en aan de longeerlijn ontzettend bokken naar de pessoa terwijl ze er anders niet naar omkijkt.

Ze was net 2 dagen ervoor nagekeken door een fysio/ostheopaat en er was niets bijzonders met haar op wat "normale" spierpijn na (hij heeft haar los gewerkt). Toen ze dicht gedrag vertoonde hebben we nog aan haar rug gevoeld, maar ze was niet gevoelig op die spieren, alleen zodra we onze handen op de lendenpartij zetten, ging ze gelijk wijdbeens staan..... . We houden het maar op een combinatie van de extreme hengstigheid en het loswerken door de fysio. Het is nu ook al een stuk beter, morgen heb ik weer les en ben benieuwd of ze weer "normaal" is. De hengstigheid is nu zo goed als over. Ik had haar nog niet zo extreem hengstig meegemaakt, volgens mij is dit ook de eerste van het seizoen.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:20

Vienna is nu al 8 dagen extreem hengstig. Dit is de tweede keer dit seizoen, maar de vorige keer een stuk minder heftig. Wel was ze toen ook gevoelig op haar rug/lendenen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:01

Er is inderdaad een relatie tussen eierstokken, hengstigheid, rugklachten, nekklachten. dat kan elkaar in stand blijven houden.
Een osteopaat kan hier vaak met 1 behandeling goed werk aan verrichten.
Ga alsjeblieft niet laten opereren of inspuiten met hormonen, de oorzaak is vaak zo simpel op te lossen zonder onnatuurlijke methodes met hun gevolgen!

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:06

Een relatie tussen hengstigheid en rugklachten is zeker mogelijk. Trouwens wel goed van je dat je die link hebt gelegd, genoeg merken dat niet eens. Het als Heleenxx ben ik ook niet zo'n voorstander van de gemiddelde voorstellen van een DA, hormonen of opereren. Zou zeker dit proberen op een andere manier op te lossen, bijvoorbeeld acupunctuur. Bedenk er ook bij, dat als je merrie last van haar rug heeft, er dus meer last van haar hengstigheid heeft dat jij misschien door hebt. Net als bij ons vrouwen, als het ook rugpijn gaat worden heb je genoeg andere klachten al opgebouwd.
Succes!

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:41

Ik herken het heel goed wat jij vertelt over je paard.
Na diverse topics hier op bokt te hebben geopend over de hengstigheid van onze Vos zijn wij er ook achter gekomen dat het niet de hengstigheid op zichzelf was maar een licht gekantelde baarmoeder, te korte spieren en helemaal vastzitten. Wij zijn destijds naar Albert van Es geweest en hij heeft haar helemaal los gemaakt. Het is onvoorstelbaar wat hij met een paard kan. Vos leek echt een pismerrie te zijn en had 'chronische blaasontsteking'. De da wist niet wat hij hier aan moest doen. Antibiotica hielp helemaal niets. En qua karakter was er geen land met dit paard te bezeilen (velen hebben ons aangeraden afscheid te nemen van dit paard). Als je haar nu ziet bij een jaar geleden hebben we een compleet ander paard gekregen. Haar hengstigheid is normaal en de blaasontsteking is ook zo goed als over. Ook is haar karakter veel evenwichtiger.

Als je een telnr van Albert wilt, stuur me dan een pb'tje.

Geef de moed nog niet op. Ik heb gezien dat het 80% beter kan worden.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:32

Bij Vienna heb ik verder helemaal geen problemen. Ze is lekker fris, gehoorzaam, tussen de hengstigheid door loopt ze super en werkt ook tijdens de hengstigheid gewoon goed mee. Alleen heeft ze op het moment elke keer last van haar rug en lendenen. Ik ga nu eerst uitzoeken waar het aan ligt, mijn zadel of de hengstigheid. Maar vast bedankt voor jullie tips.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:28

verstandig dat je eerst alles op een rijtje zet.
ik wil graag nog 1 reactie meegeven;
eerder werd er gereageerd met de raad acupunctuur te gebruiken.
zelf heb ik dit in het verleden ook gedaan met mijn merie.
het gevolg was dat de eierstokken er alsnog uitmoesten en de rug van mijn paard kapot was!
acupunctuur stopt namelijk de zenuwbaan en je paard voelt geen pijn meer.
ik ben zeker voor een behandeling zonder hormonen of ingreep maar zelf zou ik NOOIT meer voor acupunctuur kiezen.
sorry,ik wil niemand afkraken maar ik wou je toch even mijn ervaring meegeven.
succes met je merrie,ik hoop dat je snel een oplossing vind

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:26

Mariska, jammer dat je slechter ervaringen hebt gehad met acupunctuur. Moet alleen wel een deel van je opmerkingen corrigeren. Acupunctuur stopt namelijk niet de zenuwbanen en zal daarom niet als het ware de pijnprikkel door die zenuwbaan doen stoppen. Acupunctuur is dus niet het verdoven/blokkeren van zo'n baan. Met acupunctuur probeer je de kern van het probleem aan te pakken en niet om zenuwbanen te prikken. Jammer dat jou ervaringen niet goed zijn geweest, kan meer aan liggen dat de juiste oorzaak van het probleem niet is gevonden of geen goede behandeling heeft gehad. Denk dus dat jou opmerking is gebaseerd op onvoldoende kennis van de chinese geneeskunde waar acupunctuur een deel van is. Denk ook dat jou conclusie dat je merrie is geopereerd en rugproblemen aan heeft overgehouden tgv de acupunctuur.