nu al 3 weken hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mag

nu al 3 weken hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 12:44

Hoi ik rijd een paard van iemand anders, deze heeft een aantal jaar op de wei gestaan en een paar veulens gehad. Vorig jaar zomer ben ik begonnen met rijden, als ik alleen rijd merk ik eigenlijk niet dat ze hengstig is, maar met meerdere is het echt erg. Ze heeft totaal geen respect voor me been. Sporen voelt ze gewoon niet. En zweep alleen na een aantal fixe tikken. Ze heeft dit bij zowel merrie's als ruinen. Dit duurt nu al zo'n 3 weken. Na de veulens is ze wel gewoon opgevoeld, en alles was weg. Er is mij verteld dat als ze last heeft van haar eierstokken dat je dan net achter het zadel als je daar drukt ze pijn moet hebben of dat het dan warm moet zijn.
VA kan erbij halen vind ik moeilijk omdat het niet mijn paard is. (wegspuiten is ook geen optie) (en er nog een veulen uit fokken willen ze ook niet zolang ik er mee rijd) De eigenaars zien de hengstigheid ook niet zo (omdat ik er thuis alleen geen last van heb). Ze is verder wel heel braaf (niet gemeen)
hebben jullie tips??? Het is wel lastig omdat het dus niet mijn eigen paard is.

lucas03

Re: nu al 3 weken hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:31

Mijn merrie is ook altijd extreem hengstig en die rijd ik dus ook niet bij anderen als ze hengstig is.

Vaak zijn ze aan het begin van het seizoen soms extra lang hengstig. Die van mij was bv de hele maand Januari hengstig. best zielig want de hele hormoon huishouding is in de war op dat moment en ze is ook echt ergens anders met haar gedachten.

Je kunt evt. "moody mare' proberen dat wil ook wel eens helpen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 17:43

Het probleem is dus dat ik thuis niet kan zien of ze hengstig is. Dus dat als ik bij de club aankom ze al gelijk begint te plassen.
En ja dan kan ik dus heeel vaak niet naar de club. En met wedstrijden weet je het vante voren natuurlijk ook niet! Erg vervelend!
Iemand anders mischien nog tips?
Groetjes

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:10

Tocn maar de VA haln want dit is ook niks.

sundaylady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:21

op het moment hebben veel merries last van hun hormonen( de mijne ook). Het komt gedeeltelijk door het weer. De merries worden vaak niet regelmatig hengstig op het moment omdat het weer elke keer weer omslaat. je kunt een produkt als bijvoorbeeld regumate vragen aan je VA. Dat kun je dan geven en dan worden ze niet hengstig, maar als je stopt dan komen ze gelijk goed hengstig te staan en dan is ze weer in haar normale ritme. maar je kunt het met verschillende produkten ook langere tijd doen stoppen, maar ik vind dat zelf niet helemaal gezond voor de merrie

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:10

Hoi
De veearts is vandaag geweest. Het is een eitje die er bij de eisprong niet goed af is gekomen. (ofzoiets het precieze verhaal heb ik nog niet gehoord). Ze heeft hiervoor een spuit gehad en medicijnen om door het voer te doen. Hopelijk is het dan weg!
Het schijnt vaker voor te komen. Iemand hier ervaring mee??

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:26

idd, de follikels beginnen te rijpen in het voorjaar, en soms loopt dat eens mis en blijft het zitten, dat veroorzaakt een hormonale boel daarbinnen, en dan worden ze lastig. Dit stond toch zo in mijn cursus.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:39

Oké, dankje
en weet je ook of die spuit en de medicijnen snel helpen? Heb morgen les op de club.........
En is de kans nu groot dat het de volgende keer weer fout gaat. Of is dit meer eenmalig??
Hoop echt zo dat het snel over is. Der hormonen zijn helemaal op hol geslagen!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:55

Ik denk dat er hormonen in de spuit zaten die de follikel doen afsterven of afdrijven (zou moeten opzoeken welke precies). Ik denk niet dat het zo lang duurt voor uitwerking, maar 1 dag is wel wat weinig. Anders moet je eens bellen...Ik weet niet of het meer kan gebeuren sorry..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:04

Ik vind dit net op een website:
Belangrijkste stoornissen van de eierstokken

MFO

Op de eierstok groeien meerdere follikels, samen produceren zij zoveel hengstigheidshormonen dat de merrie wel hengstig wordt maar geen van de follikels groeit uit en er volgt ook geen eisprong. Ze zijn dan ook niet vruchtbaar. De merries laten een matige tot heftige hengstigheid zien die vaak langer duurt dan normaal

Zou het dit zijn?
Meer mensen tips, of ervaring?