Zware vorm van ataxie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Zware vorm van ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:09

Ik zit op dit moment met een beetje dubieuze zaak.

Bij een paardje, dat ik al zeker 3 jaar ken, is ataxie gediagnostiseerd.
Nou heb ik zelf tot voor kort een fries gehad met een lichte vorm van ataxie, maar dit beessie blijkt een hele zware vorm te hebben.
Het paard is meen ik nu 4 a 5 jaar oud en wordt regelmatig bereden in de bak en buiten.

Ik had van een andere vriendin die Diamond ook heeft gereden vroeger begrepen dat het paard ineens door zijn voorhand was gezakt en bijna languit was gegaan tijdens het buitenrijden in stap.
Maar volgens mij valt dit niet onder ataxie, ataxie is een kwestie van problemen bij de achterhand (naar mijn weten.) Een seintje van de hersenen naar de achterhand die niet goed verloopt.

Daarbij is het wel zo (en dat heb ik zelf ook regelmatig gezien) dat hij een beetje vreemd loopt met zijn achterhand, hij sleept met zijn achterbenen, hij tilt ze niet goed op en zet ze vaak wat slungelig overkruist neer, dat wijst weer wel op ataxie.

Maar ook weer, bij mijn weten, kan ataxie in de loop der jaren niet erger worden.
Wel kan het zijn door een bepaalde manier van rijden dat er iets niet goed gaat en het dier weer problemen krijgt met het juist lopen e.d.
Maar door de juiste manier van berijden van zo'n dier hoort het juist beter te gaan en niet slechter.
Het is in de loop van de tijd erger geworden.

Ik weet dat zijn volle broer ook slecht loopt, dus er zit waarschijnlijk een erfelijke factor verscholen in deze dieren. (Het is trouwens een kruising haflinger/arabier.)
Maar er zijn verschillende dierenartsen geweest die hebben gezegd van, in laten slapen dat beessie, het is mentaal niet goed voor dit paardje om het te laten leven omdat het nog zo jong is en zo veel wilt.
Maar ik denk, als het enige alternatief is het beestje in laten te slapen, waarom zet je hem dan niet lekker bij een ander paard in de weide?
Die gelegenheid is er.
Er wordt dan niet meer gereden en hij kan gewoon zo lang als hij leeft lekker in een weilandje blijven staan in eerste instantie met een arabiertje waar hij het bijzonder goed mee kan vinden en anders -als dit te druk blijkt te zijn- met een new forest pony van 35 jaar.

Maar al met al vind ik dit een vreemde situatie bij elkaar.
Atxie die erger blijkt te worden?
Het door de voorhand zakken?
Volgens mij is er meer aan de hand...
Zou het degeneratie van spieren kunnen zijn? Of een kwestie in de hersenen die niet goed gaat?
En wat zouden jullie doen in deze situatie?

Ik hoor het érg graag.

mirgino

Re: Zware vorm van ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:28

Maar al met al vind ik dit een vreemde situatie bij elkaar.
Atxie die erger blijkt te worden?
Het door de voorhand zakken?
Volgens mij is er meer aan de hand...
Zou het degeneratie van spieren kunnen zijn? Of een kwestie in de hersenen die niet goed gaat?
En wat zouden jullie doen in deze situatie?

========================================================

naar mijn weten wordt Ataxie wel erger met de tijd.

als de zenuw erg aan de voorkant bij het paard beschadigd is ,is dat mischien wel mogelijk ,geen idee.
en dat er meer aan de hand zou zijn ,dat zou zeker kunnen,als jij achter problemen hebt ga je dat ergens anders mee opvangen.
dan kan je er andere klachten bij krijgen,waardoor de cirkel steeds groter wordt
mijn paard is afgemaakt met nog geen 5,5 jaar.
die heeft waarschijnlijk vast gelegen.
en met rijden ging ze slepen met 1 achterbeen,dat hebben we met rijden geprbeerd op te vangen,waardoor ze rugklachten kreeg.
en bij haar waren er zenuwen kapot tussen de schouders waar helaas niets aan te was.
ze had heel veel pijn en is daarom ook uit haar lijden verlost.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:11

Mijn paard zou volgens de fysio en verschillende dierenartsen ook zware ataxie hebben. hij zette zijn benen overkruist en bleef zo staan, je kon hem aan z'n staart omtrekken. alle testen leken erop dat hij ataxie had. zelfs op de uithof stonden ze hoofdschuddend te kijken hoe hij liep.
Ze hebben toen getest op ataxie. ik weet niet precies hoe die test heet maar hij was vrij duur. hij moest op een loopband rennen en dan werd er via een computer en elektroden gekeken of de signalen goed naar de spieren werd doorgegeven. hieruit bleek daarmee niets mis was.
Hij is toen 2-3 x door steffi van der laarse behandeld en hij is weer helemaal 100%.
Mijn bleek gewoon hele zwakke bespiering te hebben i.c.m. een paar blokkades. ze vertelde ook dat tegenwoordig erg veel paarden de stempel ataxie krijgen terwijl dat helemaal niet zo is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:12

Ataxie kun je aan de buitenkant niet zomaar zien. Er zijn symptomen die wijzen op ataxie, maar het hoeft niet zo te zijn. Mijn merrie kreeg na een zeer langdurige ziekte met hoge koorts (equine virale artritis) ook de diagnose ataxie mee. Ze sleepte met haar achterhand en verzetten haar achterbenen niet.

Het bleek enorme slapte te zijn. Gerichte zeer langzame opbouw van de training. Gerichte voeding en ze is er weer ruim bovenop. Kortom: om zeker te weten of een paard echt ataxie heeft of iets anders is een onderzoek noodzakelijk (zie post van Tieme).

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:20

Ataxie kan wel degelijk erger worden, bij mijn paard begon het met 1 achterbeen, op een gegeven moment zakte hij zelfs regelmatig door 4 benen tegelijk heen......
Hij stond al een jaar "met pensioen" toen hij behandeld is door Eric Laarakker, en het onmogelijke is gebeurd, we maken weer de wildste buitenritten! Helaas zal hij er nooit meer helemaal vanaf komen, hoe eerder je erbij bent hoe beter, hij heeft nu ook echt zijn mindere dagen, dan blijft hij gewoon lekker op de wei, en gaat het goed, nou ja, dan is het zoals gezegd, echt genieten hoor

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:13

Ataxie word altijd erger. Bij de 1 sneller als bij de ander (soms wel tien a vijftien jaar, maar erger word het altijd.)
En je kan het niet behandelen, dat is het erge.
Het is een permanente beschadiging van een zenuw.

mys_bohemian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:52

Mijn shetlander is vorige zomer ingeslapen vanwege ataxie, ze was 22 jaar. een week voordat ze werd ingeslapen deed ze een beetje raar met haar achterhand. verder was er niks te zien of iets, toen ik haar uit de wei wou halen liep ze alsof ze dronken was mee, en viel buiten de wei neer en kon niet meer opstaan, we hebben haar met een aantal mensenin de trailer gdaan en naar de veearts gebracht. daar is ze een paar dagen geweest. ze heeft daar nog 1 keer heel even gestaan. verder is ze nooit meer overeind gekomen en heb ik besloten om haar in te laten slapen!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:38

De beste beslissing in die situatie.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:27

Of ataxie erger wordt ligt aan de oorzaak van de ataxie. Als het bv een beschadiging van een zenuw is, door bv een trauma, is dat een permanente situatie.......

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:35

Het kan idd erger worden met de jaren. En voor kunnen ze net zo goed ataxie hebben als achter, al geloof ik dat achter meer voorkomt.

In laten slapen omdat het zielig is vind ik niet altijd opgaan. Als het dier nog lekker in de wei kan lopen zonder dat het zichtzelf bezeert etc en het naar zijn zin heeft zou ik hem gewoon laten leven als je er de mogelijkheid ertoe hebt.

Paarden krijgen al gauw de stempel ataxie, zoek anders eens naar topics van renske20, haar paard is weer helemaal goed terwijl ze in de kliniek zeiden dat hij atactisch was.

Succes ermee!

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:44

Wij zijn ook met een paard dat door zijn achterhand zakte naar de kliniek geweest. Niks op de foto's te zien en dan is serieus overal een foto van gemaakt.
Nou blijkt dat de diagnose voor ataxtie vaak zonder onderzoek wordt gegeven, want alleen een kliniek in Gent kan het echt zien. Deze hebben patent op de machine ding die het werkelijk kan nakijken.

Men zegt dat ataxie niet erfelijk is, maar ik heb mijn twijfels erbij...

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:51

solarpleure schreef:
Wij zijn ook met een paard dat door zijn achterhand zakte naar de kliniek geweest. Niks op de foto's te zien en dan is serieus overal een foto van gemaakt.
Nou blijkt dat de diagnose voor ataxtie vaak zonder onderzoek wordt gegeven, want alleen een kliniek in Gent kan het echt zien. Deze hebben patent op de machine ding die het werkelijk kan nakijken.

Men zegt dat ataxie niet erfelijk is, maar ik heb mijn twijfels erbij...

Je hebt drie vormen van ataxie:

* Rhino
Overgehouden aan het rhinovirus. Niet erfelijk dus.

* Trauma
Komt van een klap van een ander paard, vastliggen, uitgelijden, over de kop slaan etc. Ook niet erfelijk.

* Wobbler
Paarden die te snel groeien kunnen dit krijgen. Er is nooit bewezen dat het erfelijk is, maar waarschijnlijk is het wel erfelijk. Er wordt aangeraden om niet met een wobbler te gaan fokken.

Wie heeft er wat meer informatie over die machine in Gent?

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:36

Ataxie beschrijft alleen maar de uiterlijke verschijningsvorm; de symptomen dus. Het is geen diagnose!

Een paard kan atactisch zijn door verschillende oorzaken;

*een beschadiging, zoals bijvoorbeeld na een infectie of een trauma; in dat geval blijft de toestand meestal zoals hij na een paar maanden is

*een ziekte van de spieren of zenuwstelsel; in dat geval zal er wel verandering (verergering) optreden

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:12

een merrie op mn werk is ook atactisch.... Zij sleept voor en achter met de hoeven, die zijn ook erg afgesleten, en ze is drachtig nu.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:16

Machine in Gent??

Ik ben een paar maand geleden met mijn paard naar Gent geweest omdat het vermoeden bestond dat ze atactisch was. Maar daar is toen alleen maar een emg uitgevoerd. En voor zover ik weet zijn er nog wel andere plaatsen waar je dat kan laten doen.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:49

Hallo

Jammer genoeg herken ik sommige problemen van jouw verhaal.
Mijn AV had eerst een enorm opstapprobleem (tijdens africhting) struikelprobleem (op knieën vallen in galop), jaren erna een valprobleem (op zij vallen). Herkenbaar voor mij is slepen van de achterbenen waardoor achterhoefijzers na 5 weken gewoon doorgesleten waren (in eerste africhtingsfase zijn achterbenen waggelend neerzetten in draf), in galop galopperen met "stijve" achterbenen en die naast elkaar neerzetten (huppelend). Tijdens het vallen voelde ik dat hij in (eerst in galop, later ook in draf tijdens stelling) plots gewoon door zijn voorbenen zakte en dat hij zich dan probeerde recht te grabbelen maar we op onze zij terecht kwamen. Echter tijdens zijn behandeling toen ik rijverbod had, zag ik dat hij viel en dan was het gewoon zijn achterhand die onderuit (zijwaarts) viel. Hij kan ook bijna niet meer gewoon galopperen, steeds overspringen naar kruis-of contragalop, en nu en dan "hinkt" als hij stopt (niet altijd hetzelfde been).
Eerste diagnose DA (4 jaar geleden) was aderontsteking en daarna ontkalking achterhand, overbelasting voorhand. Na jaren medische behandelingen en gymnastiseren en rechtrichten werd zijn struikelprobleem herleid tot het normale. Toen kwam het valprobleem en de oorzaak is een steeds terugkomend rugprobleem en gewrichtsproblemen. Mijn laatste hoop was Gent, en de foto's waarvoor ik ging heb ik nog steeds niet. Volgens hen was het geen ataxie. Wel ook gewrichtproblemen. Volgens hen heeft hij een slechte bouw (rug) maar kon de rug nooit een oorzaak zijn en daarom werden er andere foto's genomen, waarop niks werd vastgesteld. Enige voorsteloplossing (behandeling) zou geweest zijn om het in de gewrichten in te spuiten met cortizone. Dat was geen garantie, niemand kon zeggen hoelang het ging werken, steeds vluggere inspuitingen zouden nodig geweest zijn. Ik heb wel na die onderzoeken ginder aan de rem getrokken omdat ik geen zin had van uiteindelijk 3x zoveel moeten te betalen dan vooraf geïnformeerd was.
Volgens mijn DA komt het zo extreem als bij mijn paard zelden voor, en is het niet typisch voor arabisch volbloeden, toch wou ik jouw vragen welke vader en moeder jouw paard heeft.
groetjes

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:02

hallo,

mijn merrie had ook ataxie daarnaast ook zonneallergie en haar hart en lever waren niet goed.
ze was altijd al een beetje wankel zeg maar.
tijdens het inrijden en ook gewoon tijdens de training dit is 2 jaar met tussenpozen goed gegaan.
6 weken voor haar dood zijn we gevallen ze zekte door haar voorbenen 1 dag later kwam de dierenarts kon geen conclusie trekken dacht er wel aaan maar wist bijna zeker dat het geen ataxie was.
advies doortrainen met balkjes en op ijzers voor het betere afrollen zo te zeggen.
dat gedaan werd slecht weer een andere dieranarts die veel ervaring heeft met atactische paarden.
gekekn voor gelopen ze zei deze heeft zonder twijfel ataxie.
je mag niet meer rijden is niet te herstellen kijk maar hoelang het gaat.
ze was achter zwaar atactisch binnen 2 weken is het naar de voorkant geslagen.
elke dag zag ik mijn paard verder aftakelen ik heb toen de keuze heel snel gemaakt zei isop 10 maart naar de slager gegaan ik heb haar zelf weggebrachttijdens het uitladen viel ze weer toen was het over voor mij.
bedenk wel dat zei al ziek was maar toch die ataxie is wel een van de redenen geweest dat zei zo snel al moest gaan.

met ataxie is het zo dat de zenuwbaan die door de rug loopt van je paard kunt zien als een lekkende tuinslang.
niet alle info komt aan het kan erger worden idt hoeft niet er schijnen ook bepaalde oefeningen te zijn om de achterhand sterker te maken.
of het helpt weet ik niet maar voor mij was het igg te laat.

bedenk wel dat een atactisch paard niet gereden mag worden omdat hij geen controle meer heeft over zijn benen en dus zomaar om kan vallen.

gr gemma

missgalop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:40

luna1 schreef:
hallo,

niet alle info komt aan het kan erger worden idt hoeft niet er schijnen ook bepaalde oefeningen te zijn om de achterhand sterker te maken.
of het helpt weet ik niet maar voor mij was het igg te laat.

bedenk wel dat een atactisch paard niet gereden mag worden omdat hij geen controle meer heeft over zijn benen en dus zomaar om kan vallen.

gr gemma

Er zijn zeker oefeningen om de achterhand sterker te maken, de achterhand van mijn paardje was met 1/3 toegenomen (door jaren gymnastiseren). Maar als de rest niet mee wilt helpt dat niet.
Ivm vallen en de controle verliezen geef ik Gemma helemaal gelijk, een paard dat heel slecht loopt kan je beter niet berijden.
groetjes

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:01

Je zou anders even moeten kijken op www.hoefkatrol.com bi jde mijne dachten ze eerst ook dat t ataxie was, maar dat was t uiteindelijk dus niet

Xyris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:52

thanks voor de tips, ik heb zelf dus een fries gehad met ataxie, met veel training werd zijn achterhand steeds sterker en begon minder te zwabberen, maar hij had vrij licht ataxie, dit paardje echter, als het dus daadwerkelijk ataxie is, kan écht niet meer gereden worden.

djerada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:56

Hallo Tessa!
Ik zie hier veel reactie's dat de ataxie is verdwenen.
Ik hoop dat Diamond toch geholpen kan worden, want anders zou ik hem erg gaan missen. =(
Ik hoop het zo!
Wel goed topic btw. Leer ik veel van!

Doeg!
xx.__Yerma

Xyris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:59

Hey Yerma, we zijn er mee bezig, hopelijk besluit de eigenaresse om diamond te laten testen...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 00:00

I know, hééééél oud topic, ik vondhet toevallig na een tijd weg te zijn geweest van bokt..
Update: Het is nooit duidelijk geworden wat Diamond precies had, ongeveer een jaar nadat ik deze post heb geschreven werd het te erg (waarschijnlijk inderdaad degeneratie van de spieren) en is de pony ingeslapen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:39

lunatje schreef:
I know, hééééél oud topic, ik vondhet toevallig na een tijd weg te zijn geweest van bokt..
Update: Het is nooit duidelijk geworden wat Diamond precies had, ongeveer een jaar nadat ik deze post heb geschreven werd het te erg (waarschijnlijk inderdaad degeneratie van de spieren) en is de pony ingeslapen.

Jeetje lunatje wat zonde Boos!

Ik vraag mij (nu er toch weer reacties zijn in dit topic ) af, Of er voor paarden met een lichte vorm van Ataxie trainingen zijn om zelf te doen.. Ik bedoel er dus mee, heeft iemand tips voor trainingen voor een paard met Ataxie wat nu gewoon op de wei geparkeerd is en daar de rest van zijn leven door moet brengen? Is het dan nie tbeter om dit diertje weer als voorheen te gaan trainen om zo nog wel wat met hem te gaan doen ? (Correct me if i'm wrong)
edit:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt Lachen m,aar kreeg alleen ontzettend oude topics, en wil graag een nu-topic en nu-meningen hebben

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:50

ataxie wordt niet altijd erger hoor. De mijne heeft altijd al dezelfde vorm van ataxie..