Ervaring met idiopathische ileum hypertrofie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Superstar

Ervaring met idiopathische ileum hypertrofie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:27

Lang heb ik met mijn paard getobt: steeds terugkerende koliek klachten. Deze week heb ik te horen gekregen dat mijn paard een verdikte wand van de ileum (laatste deel van de dunne darm) heeft. Practische gezien kan normaal ruwvoer dat gedeelte niet passeren zonder koliek klachten (verstopping). Mogelijk kan een goed rantsoen de aandoening acceptable maken. Het beste is gras, maar dat is er op dit moment niet zo veel. Een eventueel alternatief is Grass mix, wat ik tot nu toe niet heb kunnen vinden en waar ik onlangs al een topic over geopend heb. daarnaast zijn slobber, lijnzaad en alles wat de boel goed doorsmeerd mogelijkheden.

Zijn er mensen die deze aandoening kennen of ervaring hebben met het voeren van paarden die snel verstopt zitten? Heeft iemand ervaring met het voeren van grasbrok?

Alvast bedankt!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:18

Heb er geen ervaring mee. Maar kun je geen luzerne voeren ipv hooi? Dat is ook ruwvoer alleen veel kleiner van formaat en makkelijk verteerbaar. Onze oude paarden krijgen het ook. Zelfs die ene zonder tandjes kan dat nog weg krijgen.

Superstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:43

Dank je voor je reactie! Luzerne mag ik alleen voeren als het ook heel fijn is. Wat ik tot nu toe gevonden heb is vrij grof. Maar misschien dat ik het toch maar ga proberen inderdaad..... Het nadeel is dat de eetlust van het paard ook erg slecht is!

cynthiar

Re: Ervaring met idiopathische ileum hypertrofie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:11

Ik heb stage gelopen in Curacao op een manege, en daar kregen de paarden alfaalfa, dit was in brok vorm wat eerst goed geweekt moest worden, leek net spinazie. Ze kregen dit in plaats van hooi omdat daar hooi bijna niet te krijgen is en dan heel duur is. Misschien kun je het ook hier in europa ergens kopen. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat alfaalfa het zelfde is als lucerne.

kris_

Re: Ervaring met idiopathische ileum hypertrofie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:26

alfalfa = lucerne.
Je hebt deze lucerne in brok en deze dient inderdaad geweekt te worden en dan krijg je een soort spinazie. Let wel; in principe mag je er maar een maximum per dag van voeren, ik dacht 2 kg per dag.
Ik denk dat je best op zoek gaat naar de grasbrokken en deze combineert met lucernebrokken.