Gallen, blijvend of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Gallen, blijvend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 22:10

Het paard in dit verhaal heeft last van beginnende gallen.
Paard is onderzocht, liep goed, en op foto´s en scan niks te zien.
Er zou sprake zijn van een lichte irritatie, stappen werd geadviseerd.
Na een poos was er niks meer te zien-voelen. Nog even gewacht en toen rustig aan beginnen, weer eens los in de bak en twee dagen later eens een lesje gaan rijden.
Na het werk in de les waren de galletjes terug. Veearts gebeld, weer terug naar stappen, met de boodschap dat het vast een erg kleine irritatie is die wat langer tijd nodig heeft.

Zullen ze terugkomen zodra er weer gewerkt gaat worden?
Worden dit blijvende gallen?
wanneer besluit je door te werken met gallen? en ze voor blijvend te gaan zien?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:45

ik gacht dat gallen nooit meer weg zouden gaan. er wordt weleens gezegd dat gallen de medailles zijn van hard werken. nou of je het zo moet opvatten, dat betwijfel ik. koud water spuiten, veel bewegen (paddock, wei) masseren met spul, coolingsgel. langer op rust zetten en de training nog rustiger oppakken misschien?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:14

Een gal is in principe 'onschuldig'. Sommige kunnen idd wegtrekken en andere blijven zitten.. het is een rotgezicht, maar kan eigenlijk geen kwaad.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:17

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:06

Een gal kan op zich geen kwaad, maar het is wel een teken natuurlijk, dat er overbelasting heeft plaatsgevonden en dat het gewricht geirriteerd is geweest.
Na een blessure (of uberhaupt een week rust) binnen drie dagen weer een les rijden vind ik niet verstandig.
Neem minimaal de tijd die het rust heeft gehad om weer op te bouwen, en liever anderhalf keer de tijd, dus minstens anderhalve week weer opbouwen!

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 22:38

Paard heeft twee weken gestapt, is toen op gaan bouwen en toen weer was besloten dat het opbouwen voorbij was is binnen drie het paard én voor het eerst weer los geweest, en voor het eerst in de les.
Dus níet twee weken rust en dan ineens los mogen en gaan lessen

Aangezien de galletje nog wegtrekken met rust, vraag ik me af of je nu nog kan ingrijpen met een grote rustperiode, óf ingrijpen niet nodig is omdat de gallen toch terugkomen met het werk.