Mest eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 16:47

Onze ponies staan elke dag buiten en 's nachts op stal. Sinds twee a drie weken eten ze mest. Dit doen ze alleen als ze buiten staan, niet in hun stal.

Iedere dag krijgen ze goed hooi en overdag in de bak hebben ze (sinds een paar dagen) een liksteen. Verder krijgen ze 1 x per dag biks; ponybrok van Subli.

Wat kan een reden zijn dat een paard mest eet?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:23

Ze zeggen altijd dat het een soort gebrek aan mineralen is. Kan als ze bijvoorbeeld op een kale wei staan, je schrijft dat ze in een bak staan, misschien is het ook wat verveling? Paarden moeten eigenlijk continue wat te grazen hebben, hoe vaak krijgen ze dat hooi?
Maar de liksteen is al een goed begin!

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:08

idd.. die liksteen is een goed begin.
De paarden van een vriendin van mij die eten ook mest omdat ze een tekort aan mineralen hebben...
Dus.. die steen is een goed punt..

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:11

Wij hebben geen goed land om de ponies in de winter op het land te houden. Dat kan wel in de zomer. Ze krijgen 3x daags hooi, op stal.

In de bak hebben we een dikke boomstam liggen waar ze op kunnen knabbelen en een jollybal tegen de verveling.

We wachten even de werking van de liksteen af en anders halen we er een veearts bij.

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:03

Mijn paarden hebben dat ook gedaan. eerst was het alleen in de bak (we hadden nog geen wei) en daarna begonnen ze ook in hun stal. Ook in de weer geweest met likstenen, vitaminespuiten enzo maar dat hielp niet echt.

We gaven ze toen (op advies van paardnatuurlijk.nl) gewoon onbeperkt hooi. paarden horen 60 % van de dag bezig te zijn met eten en dat hielp dus echt. Ze eten gelukkig geen mest meer, is ook erg als je je paard dat ziet doen. dus probeer dat eens, gewoon hooi in de bak gooien waar ze behoefte aan hebben.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:43

probeer eens zeewier. mijn paard at ook zijn mest op en na een zoutblok en een minerale blok, wat maanden in de wei heeft gelegen zonder naar om te kijken, ben ik zeewier gaan bijvoeren en ja hoor geen mest meer eten. probeer ook echt zoveel mogelijk hooi te voeren. of ntoch even de va erbij.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:00

Ik denk je dat je het beste gewoon een goede vitamine poeder kan aanschaffen.
Paarden eten hun mest om vitamine en mineralen opnieuw te filteren uit hun ontlasting.
Als paarden dit doen dan hebben ze echt ernstig tekort aan vitamine.
Je hebt vitamine poeders natuurlijk in allerlei prijsklasse, ik gebruik de vitamine's van NAF, dat is goed en niet zo duur.
Je kan om te beginnen ook is een vitamine pasta geven, dat zit in een spuit, eigenlijk hetzelfde als een wormenkuur maar dan met vitamine's.

Als dit allemaal niet helpt dan kan er ook wat aan de hand zijn met de spijsvertering, het paard kan dan gewoon de benodigde vitamine's niet vasthouden en poept ze te snel uit.
Dit heeft mijn paard gehad.
Dit is op te lossen door een osthepaat bij je paard te laten komen, zij/hij kan hem helpen weer een goede spijsvertering op te bouwen.

Succes!

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:09

Toch denk ik dat het misschien ook wel gewoon verveling is hoor. Mijn paarden staan namelijk ook van 's morgens 8 tot 's avonds 8 in de bak (nu niet nu is de wei gelukkig weer droog genoeg ) maar als ik ze dan niet genoeg eten geef (dus iets om te doen) dan gaan ze zich vervelen en gaan ze bijvoorbeeld aan de kanten likken (kleigrond). Geef ik ze echt voldoende hooi etc. in de bak doen ze het niet. En mijn paarden hebben ook geen gebrek ofzo hoor, ze krijgen alledrie genoeg brokken hebben likstenen en 's morgens en 's avonds krijgen ze ook hooi (terwijl ze buiten ook al hebben gekregen natuurlijk). enige nadeel is wel dat ze er wel stevig van worden, als ze zoveel te eten krijgen, maar mest/zand eten is ook niet goed natuurlijk. Dan liever een iets dikker paard is mijn mening.
Ik heb ook weleens gehoord dat het wel wil helpen om ze echt stipt op regelmatige tijden te voeren. Dan bijvoorbeeld misschien een keer vaker, maar minder tegelijk, maar wel altijd op hetzelfde tijdstip. Maarja, daar moet je natuurlijk net tijd voor hebben.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:10

magicrover schreef:
probeer eens zeewier. mijn paard at ook zijn mest op en na een zoutblok en een minerale blok, wat maanden in de wei heeft gelegen zonder naar om te kijken, ben ik zeewier gaan bijvoeren en ja hoor geen mest meer eten. probeer ook echt zoveel mogelijk hooi te voeren. of ntoch even de va erbij.

Hoi

Geld voor mij hetzelfde

Groetjes

lotttttttt

Re: Mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:48

inderdaad gebrek aan mineralen.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:54

Wij hadden twee manegepony's die in de les opeens mest gingen eten.
We hebben ze een zoutblok gegeven en het is over.

rainbowcash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:11

mijn paard begon laatst ook weer mest te eten, ze zeggen gebrek aan vitamine en mineralen, vond het erg raar want mijn paarden krijgen echt alle vitamine's die ze nodig hebben en ze hebben alle maal een liksteen en een mineralen blok.... ik heb hem een vitaminespuit gegeven en heb het de laatste paar dagen niet meer gezien.... En ja het kan ook verveling zijn, bij mijn paard was dit niet het geval want op stal at hij het niet alleen zodra hij buiten ging spelen..... Als het verveling was zou het eerder andersom zij dacht ik zo?

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:19

Ik weet dat veulens vaak mest van de moeder eten om op die manier de goede darmbacteriën binnen te krijgen.

Ik weet niet zeker of dit bij volwassen paarden ook de reden kan zijn, maar dat zou je eens na kunnen vragen. In dat geval zou een goede probiotica uitkomst bieden!

Maarten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:57

Tender schreef:
Ik weet dat veulens vaak mest van de moeder eten om op die manier de goede darmbacteriën binnen te krijgen.

Ik weet niet zeker of dit bij volwassen paarden ook de reden kan zijn, maar dat zou je eens na kunnen vragen. In dat geval zou een goede probiotica uitkomst bieden!

Hey... Dit had ik willen zeggen....

Pjaf, bovenstaande zou heel goed de reden kunnen zijn. De darmflora van een paard moet goed op orde zijn om ruwvoer te kunnen fermenteren. Even filosoferen... in de zomer staan de paarden buiten in de wei en kunnen gras eten. Als je een grasspriet onder de microscoop zou leggen dan zou je waarschijnlijk zien dat er ontzettend veel bacteriën op zouden zitten. Die krijgt het paard binnen. In de winter krijgen de paarden goed hooi, maar hooi is droog en is dus een minder goede voedingsbodem voor bacteriën en op hooi zullen dus ook veel minder bacteriën zitten. De paarden lopen in de winter dus mogelijk kans op een bacterie-tekort en proberen d.m.v. het eten van mest de nodige bacteriën binnen te krijgen. Probeer idd zoals hierboven beschreven eens een probiotica-preparaat

De paarden krijgen een normale en goede basisvoeding. Een tekort aan mineralen en vitaminen zou je dus niet echt verwachten

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:51

Maarten schreef:
Hey... Dit had ik willen zeggen....

hoi Maarten

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:15

Heb zo een paard gehad .. en al hing ik 3 ballen in de stal en zette ik eer een persoonlijk entertainer naast die vrat gewoon structureel mest en veel ook.

De oplossing leek wisselen van bedembedekking de merrie sond op zaagsel en kreeg veel hooi, maar ze bleef mest eten tot ze op stro stond.

Toen ging ze stro vreten ook verre van ideaal hoor. En als het weide seizoen kwam dan was het voorbij want dan at ze gras.

Het is dus mogelijk dat zonder tekort aan mineralen of aandacht of verveling paarden dat gewoon doen.. en je niet weet waarom helaas. Ben wel erg benieuwd wat jullie eventueel verder ontdekken want ik heb lang met dit dillemma gezeten.