Spieren opbouwen na blessure: helpen met supplement?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Spieren opbouwen na blessure: helpen met supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 12:25

Hallo,

Mijn paard heeft vanaf september niet veel meer gedaan door een blessure. Nu loopt ze gelukkig weer goed en ik kan (sinds een maandje) weer gaan opbouwen. Dat doe ik voornamelijk met longeren, want vanwege mijn zwangerschap rijd ik zelf niet meer. Ik longeer haar zo'n vier keer per week, afwisselend met pessoa, touwtjes of dubbele lijn. Soms gaan we een uurtje stappen aan de hand (is ook goed voor de baas .

Ik merk dat als ze nu weer wat harder aan het werk geweest is (beetje zweten, ik werk haar nog niet helemaal kletsnat) dat ze daar toch al snel spierpijn van krijgt. Vorige week heb ik haar wat los laten springen over kruisjes, vond ze helemaal geweldig maar ze had er de volgende dag wel last van! Na enige opwarming begint ze dan wel weer soepeler te lopen, maar het valt me toch op dat ze daar al zo op reageert.

Het is geen supersoepel paard van zichzelf en we hebben ook echt de tijd wel. Zou ik toch het werk elke keer wat op moeten voeren omdat je anders niks opbouwt en zou een supplement daarbij kunnen helpen om de spieren soepel te houden of op te bouwen? Ik heb een tijdje terug al Vetra-Sel gehad van de DA, dat was iets met vitamine E.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:06

Er zijn inderdaad wel supplementen om de spieren "op te bouwen" (deze worden in de Quarter wereld bijvoorbeeld wel eens gebruikt in de zg. Halter-rubrieken), maar wat jij zo te horen nodig hebt is inderdaad een Vitamine E met Selenium.

Dit zorgt voor een beter doorbloeding van de spieren --> meer zuurstof --> meer aerobe verbranding --> minder verzuring --> minder stijfheid.

En inderdaad zou ik ook heel voorzichtig de training opbouwen, misschien dat je op dit moment wel iets te enthousiast bent.
Neem de tijd, zeker vanwege je eigen zwangerschap is er neem ik aan geen haast.
Ik zou zelf lekker veel gaan wandelen, als dat voor jezelf te zwaar wordt kun je nog gaan fietsen en hooguit 2 maal per week longeren, want dat is echt best wel zwaar voor je paard (dat blijkt) en bovendien is de beweging rechtuit vaak veel beter dan de beweging op een volte.

Succes met het opbouwen! (en met je zwangerschap natuurlijk )

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:26

volgens mij bestaat er onder de supplementen van pavo muscle builder. ik heb er geen ervaring mee, maar viatamine e en selenium zijn altijd goed.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 14:31

Ok, bedankt voor de tips!

Ik ben eigenlijk al sinds januari ofzo begonnen met regelmatig een uurtje te stappen, sinds een paar weken longeer ik wat fanatieker, ze zit weer goed in haar vel en als ik alleen maar stap met haar dan heeft ze gewoon te weinig werk (zo komt het op me over in ieder geval).

Maar misschien moet ik inderdaad wat minder longeren en nog wat meer stappen dan. Kan best zijn dat ik het effect van longeren wat onderschat, voor mijn gevoel werkt ze nog niet echt heel hard, maar als je zo lang niks hebt gedaan is het misschien een hele klus. Ik begreep ook al wel dat de pessoa toch vrij hard werken is voor een paard, dus die gebruik ik zowiezo niet elke keer.

Ik vroeg me een beetje af of ze niet wat teveel last van die stijfheid had, maar dat zou toch best met de opbouw te maken kunnen hebben dan. Ik ga me eens verdiepen in wat supplementen om haar een beetje te helpen.